Kom ihåg mig?

Sälja hudlotion mot seborre inom EU

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2019-09-05, 03:50 #1
obaliobala obaliobala är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 33
obaliobala obaliobala är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 33
Standard Sälja hudlotion mot seborre inom EU

Hej,

Jag har i några veckor förberett mig för att starta upp en näringsverksamhet där jag har tänkt börja sälja hudlotion mot seborré inom EU.

En amerikan har utvecklat en produkt mot seborré man applicerar i hår/ansikte (vilket jag själv använder och det hjälper bra för mig, det är så vi har kommit i kontakt med varann) och kommer öppna upp sin webbshop snart och tanken är att jag ska hålla ett litet lager och frakta varorna inom EU för snabbare leveranstider.

När jag har pratat med amerikanen gällande om vi bör klassificera produkten eller liknande säger han att det inte behöver göras men när jag läser på te.x Läkemedelsverket så står det att en produkt är ett läkemedel om den påstås hjälpa mot en sjukdom (te.x acne, rosacea, eksem, psoriasis) har de som exempel och då antar jag att seborré även räknas in.

Sedan står det vidare på Läkemedelsföretaget att läkemedel måste angå kliniska prövningar vilket kostar upp mot femhundratusen kronor vilket vi givetvis inte har råd med.

Om man bortser från att vi skulle marknadsföra det mot seborré och det istället skulle klassas som kosmetika (produkten rengör och verkar återfuktande), behöver man te.x märka produkten med svensk märkning, göra en säkerhetsbedömning av en för ändamålet avsedd kemist, registrera produkten i EU:s kemidatabas osv.

Bland annat är avgiften för att anmäla produkten till Läkemedelsverket 4000kr.

Här ett inlägg från en som säljer tvålar (kosmetika):
https://www.kuckelimuck.se/2018/05/1...gler-och-sant/

Man skulle möjligtvis kunna klassa detta som biocid.

Amerikanen verkar tycka att vi bara ska sälja på och anta att inte staten bryr sig om 'such small fish in the sea'

Om detta är vad som krävs bara för Sverige vill jag knappt veta hur mycket jag kommer behöva betala/göra för att kunna sälja inom EU

Bör jag ge upp min dröm om att starta denna näringsverksamhet eller vad tror ni?

Mvh
obaliobala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-09-11, 23:12 #2
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Hej!
Företaget där jag arbetar håller just nu på med det du pratar om, fast tvärtom. Vi vill registrera vår applikation för hudvård på den nordamerikanska marknaden.
Och som du själv skrev så är det kostsamma processer. Bara den konsultfirma som ska ordna det regulatoriska i US kostar 120 000 kr.

Eftersom vårt ändamål med produkten klassas under kosmetik så slipper vi kliniska tester. Men er produkt går nog in under pharma/läkemedel, (om ni har tänkt att marknadsföra mot Seborré) och då är regelverket strängare.

Men det finns konsultcheckar o dyl. att ansöka. Exempelvis
denna

Jag skulle föreslå att du bokar tid hos t. ex. Almi, eller om du har ngn verksamhet liknande Bizmaker i din närhet för att diskutera din idé.


Citat:
Ursprungligen postat av obaliobala Visa inlägg
Hej,

Jag har i några veckor förberett mig för att starta upp en näringsverksamhet där jag har tänkt börja sälja hudlotion mot seborré inom EU.

En amerikan har utvecklat en produkt mot seborré man applicerar i hår/ansikte (vilket jag själv använder och det hjälper bra för mig, det är så vi har kommit i kontakt med varann) och kommer öppna upp sin webbshop snart och tanken är att jag ska hålla ett litet lager och frakta varorna inom EU för snabbare leveranstider.

När jag har pratat med amerikanen gällande om vi bör klassificera produkten eller liknande säger han att det inte behöver göras men när jag läser på te.x Läkemedelsverket så står det att en produkt är ett läkemedel om den påstås hjälpa mot en sjukdom (te.x acne, rosacea, eksem, psoriasis) har de som exempel och då antar jag att seborré även räknas in.

Sedan står det vidare på Läkemedelsföretaget att läkemedel måste angå kliniska prövningar vilket kostar upp mot femhundratusen kronor vilket vi givetvis inte har råd med.

Om man bortser från att vi skulle marknadsföra det mot seborré och det istället skulle klassas som kosmetika (produkten rengör och verkar återfuktande), behöver man te.x märka produkten med svensk märkning, göra en säkerhetsbedömning av en för ändamålet avsedd kemist, registrera produkten i EU:s kemidatabas osv.

Bland annat är avgiften för att anmäla produkten till Läkemedelsverket 4000kr.

Här ett inlägg från en som säljer tvålar (kosmetika):
https://www.kuckelimuck.se/2018/05/1...gler-och-sant/

Man skulle möjligtvis kunna klassa detta som biocid.

Amerikanen verkar tycka att vi bara ska sälja på och anta att inte staten bryr sig om 'such small fish in the sea'

Om detta är vad som krävs bara för Sverige vill jag knappt veta hur mycket jag kommer behöva betala/göra för att kunna sälja inom EU

Bör jag ge upp min dröm om att starta denna näringsverksamhet eller vad tror ni?

Mvh
Bintang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017