Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänscam!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-17, 12:34 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Red flag Domänscam!

Jag vill tipsa om Peter Forsmans inlägg på Internetsweden om domänbedrägeri på internationellt plan, Peter skriver en artikel om 7, snart 8 blogginlägg om Svenska IT registret och deras framgång som domänscammers i världen, Som vanligt går han djupt ner och synliggör viktiga fakta, pekar på kopplingar mellan olika bolag, synliggör bolags målvakter etc. Mycket läsvärt tycker jag.

jag föreslår att så många som möjligt bloggar om detta och länkar friskt, för att sätta käppar i hjulen för dessa gossar!

här är också första posten i denna serie: http://www.internetsweden.net/swedis...-sweden-part1/

Jag har själv också skrivit ett kortare inlägg om detta på www. domainz.se/blog/2009/10/domanbedrageri-svensk-exportvara/

(jag hoppas att wn kan se bort från att jag länkar till egen sida, med tanke på ämnet och syftet)

Vänligen,
Fredrik Näs

Senast redigerad av Marcus den 2009-10-17 klockan 14:31 Anledning: Länk
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 12:52 #2
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
HAHA! Klockrent telefonsamtal!
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 15:29 #3
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Intressant. Konstigt egentligen att såna här uppenbart oetiska metoder accepteras i stor utsträckning.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 17:09 #4
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Teddy, ja precis, men som du ser i Peters undersökning så konkar dom väldigt många företag och startar upp nya på direkten, det blir väl till slut väldigt svårt att följa igenom det hela. Jag vet att Peter har lagt ner väldigt mycket tid på den undersökning han har gjort hittills! Som jag skrev i första inlägget, så är det ytterligare poster på väg från Peters sida.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 18:03 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Vilka personerna och företagen är spelar mindre roll eftersom de som alla säger dyker upp i nya skepnader snart igen. Det enda som hjälper är om folk lär sig hur de undviker att bli lurade (det gäller självklart inte enbart domäner). Så länge det finns de som låtar sig luras, och det kommer det sannolikt alltid att finnas, så finns det alltid en attraktiv marknad för bedragare. Finns det några studier som pekar på att information verkligen hjälper? Det får sannolikt en omvänd effekt också nämligen att man lockar fler bedragare och fler bedragare innebär i sin tur att de snabbare hittar nya sätt att lura folk på när de gamla inte fungerar längre.

För att dra en till synes avlägsen men ändå i sammanhanget relevant parallell. I vissa städer ute i Europa så har tidningar medvetet börjat skriva mer om positiva händelser i så kallade problemområden istället för att som tidigare mestadels peka på det negativa. Detta har i flera fall lett till färre brott. Tyvärr så tänker de flesta bara på att sälja tidningar och prenumerationer och struntar i allt annat men vad människor vill ha är kanske inte alltid det som är bäst för dom. Vad jag vill få fram är att människor och samhället i stort påverkas mycket av det som finns i tidningar och på TV (numera även på internet men det är så pass splittrat att jag inte tror det har lika stor betydelse; de stora nyhetskanalerna finns oftast representerade även i övriga medier).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-17 klockan 18:14
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 19:20 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
tartareandesire jag förstår hur du menar, men då får vi ett samhälle där ingen uppmärksammar problemen, och de som redan syssar med såna saker, kan fortsätta som dom gör.

Det ligger helt klart något i det du säger, men jag tror inte att låta bli att belysa ett problem är en lösning i sig. Jag tror att den bästa lösningen är att dessa personer blir tungt straffade, så att det avskräcker från efterföljare.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 19:39 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
tartareandesire jag förstår hur du menar, men då får vi ett samhälle där ingen uppmärksammar problemen, och de som redan syssar med såna saker, kan fortsätta som dom gör.

Det ligger helt klart något i det du säger, men jag tror inte att låta bli att belysa ett problem är en lösning i sig. Jag tror att den bästa lösningen är att dessa personer blir tungt straffade, så att det avskräcker från efterföljare.
Ungefär så resonerar många redaktörer till sitt försvar. Självklart behöver man uppmärksamma problemen men man behöver inte göra det till allmänheten på det viset. Det går att göra precis lika bra, eller snarare ännu bättre, i det tysta i samarbete med lokala representanter för politik och näringsliv vilket man gjort på flera platser med lyckat resultat. Det har blivit lite av en oskriven lag att allmänheten måste få veta allt som händer men det är inte alltid bra för vare sig människorna själva eller samhället i stort.

Hårdare straff är inte en lösning, det har bevisats gång på gång. Man måste lösa problemen som ligger bakom, det är den enda långvariga och rationella lösningen. Vi vill ta bort brotten, inte sätta en massa personer på dyra fängelseplatser.

Vad gäller domänbedrägerierna tror jag inte det hjälper särskilt mycket att skriva om dessa i sig (företagsnamn och metoder kommer att ändras när så krävs, det är inte alltid helkorkade personer som sysslar med brott). Det skulle ge bättre resultat om man istället skrev rent generellt om allmänna varningstecken för bedrägerier. De specifika regler som gäller för just domännamn bör dock tydliggöras på alla håll så att slutkunderna är väl medvetna om dessa. Det fungerar sällan att peka på långa avtalstexter som 99% av kunderna aldrig ögnar igenom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-17 klockan 20:03
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 22:22 #8
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hårdare straff är inte en lösning, det har bevisats gång på gång. Man måste lösa problemen som ligger bakom, det är den enda långvariga och rationella lösningen. Vi vill ta bort brotten, inte sätta en massa personer på dyra fängelseplatser.
Jag håller inte med om detta, i flera fall hjälper det med hårdare straff. Lite exempel:

1. Svenska "Internetapotek" som säljer mediciner brukar omedelbart ta bort vissa prepp om de blir narkotikaklassade, just pga att det är hårdare straff. De andra icke-narkotikaklassade preppen fortsätter de sälja även fast det är olagligt.

2. Fortkörning: http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article413047.ab

3. Statistik:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...el_3226201.svd
Citat:
Det visar sig , enligt studien, att hotet om en månad längre straff medför en minskning av återfallen med 1,3 procent. Det kanske låter litet, men betyder i förlängningen att hotet om ett år längre straff minskar återfallen med 15,6 procent (12*1,3).
Personligen tror jag att de fallen när det inte hjälper med strängare straff är när det handlar om riktigt grova brott.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 22:27 #9
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
En ganska enkel lösning på problemet med företag som dessa hade varit att införa samma villkor som för privatpersoner, nämligen ångerrätt på distanshandel. Det hade rensat rätt bra tror jag bland företag som dessa.
Jag har för mig att det har tagits upp som förslag i regeringen men mer har nog inte hänt.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 23:56 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Jag håller inte med om detta, i flera fall hjälper det med hårdare straff. Lite exempel:

1. Svenska "Internetapotek" som säljer mediciner brukar omedelbart ta bort vissa prepp om de blir narkotikaklassade, just pga att det är hårdare straff. De andra icke-narkotikaklassade preppen fortsätter de sälja även fast det är olagligt.

2. Fortkörning: http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article413047.ab

3. Statistik:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...el_3226201.svd

Personligen tror jag att de fallen när det inte hjälper med strängare straff är när det handlar om riktigt grova brott.
Får nog omformulera mig lite. Jag, och även Fredrik skulle jag tippa på, syftade framför allt på grövre brottslighet, eller lindrigare brottslighet som främst förekommer i grövre brottslingars umgängskretser. När det gäller "vardagsbrott" som medelsvensson begår så tror jag mycket väl att hårdare straff kan få en effekt. Detta förutsatt att det varit väldigt låga straff innan dess (det får nog knappast en märkbar effekt om man gör om det hela ytterligare en gång). När det gäller övriga brott så tror jag liksom du att straffskalan är av mindre betydelse även om den inte bör förskjutas extremt åt endera hållet.

Hur som helst så måste vi göra allt som står i vår makt för att förebygga brotten och rädda liv istället för att koncentrera oss på fel saker. Detta genom att exempelvis sätta upp fartkameror, utveckla kontrollmetoder för alkohol i alla fordonstyper, sätta käppar i hjulen för den organiserade brottsligheten, se till att människor som lever under hot får skydd, göra det lättare att övervaka med t.ex. kameror på offentliga platser och framför allt att se till att alla människor i samhället mår bra och att de som behöver hjälp verkligen får det.

Jag tror också det är väldigt dumt att jämföra olika länder med varandra rakt av. Människor är inte likadana över hela världen och samhällena ser väldigt olika ut så en sociologisk studie från ett land är sällan applicerbar på ett annat. Svd:s citat från den italienska studien var ju underhållande om inte annat:

Citat:
Det visar sig, enligt studien, att hotet om en månad längre straff medför en minskning av återfallen med 1,3 procent. Det kanske låter litet, men betyder i förlängningen att hotet om ett år längre straff minskar återfallen med 15,6 procent (12*1,3).
Det framgår inte om den senare siffran kommer från studien eller inte eller om den verkligen har undersökts. Snarare verkar det som att antingen journalisten själv eller forskarna dragit denna högst märkliga slutsats Det jag själv läst i form av forskningsrapporter har tyvärr den tendensen att forskning inom humaniora betydligt oftare är av bristande kvalitet än den inom tekniska ämnen. Det kan kanske ligga lite sanning i Fredrik Reinfeldts ovanligt humoristiska kommentar:

Citat:
– Det är möjligt att det är fel på en del av kriminologerna i det här landet, svarade Reinfeldt
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-18 klockan 00:10
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bedrägeri, domäner, domänscam, ljudupptag, svenska it registret


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017