Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på IQ test

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-29, 16:47 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag håller med Wojt, detta test håller låg kvalitet och kan endast ses som en fingervisning. Mensas är mycket mer omfattande och det är dessutom deras provtest du jämför med. T.o.m. det är mer avancerat än detta så jag tycker att det är en form av bondfångeri.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 04:54 #12
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag håller med Wojt, detta test håller låg kvalitet och kan endast ses som en fingervisning. Mensas är mycket mer omfattande och det är dessutom deras provtest du jämför med. T.o.m. det är mer avancerat än detta så jag tycker att det är en form av bondfångeri.
Äh, det är ett simpelt onlinetest där användaren sedan kan välja att betala för att se resultatet. Ungefär samma typ av IQ-test som kvällstidningarna etc ibland erbjuder. Gratis.

OT: Personligen är jag aningen skeptisk även till Mensas test som generell intelligensmätare. Även om intelligensen självklart till viss del avspeglas i dessa handlar det också om lärande. Jag brukar få höga poäng (nära max, fast jag är småkorkad), för att dessa test fascinerade mig som barn och jag lärde mig hur de brukar vara uppbyggda. Frugan som är thai fick jättelågt IQ första gången hon testade. Jag förklarade hur dessa är uppbyggda och hon blev småintresserad. Nästa gång (med ett helt nytt test) fick hon en poäng ganska högt över 100.

Här är Mensas provtest: http://mensa.se/bli-medlem/provtest/gor-provtest/
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mensa.jpg (16.1 KB, 18 visningar)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 05:06 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Ps. Att jag nämnde att hon är thai har givetvis att göra med deras skolväsende, inte rasistiska fördomar. Trots att hon har universitetsutbildning har hon bara läst "enkel" matematik. Fokus har varit på annat.

Förlåt för att jag avvek från ämnet.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 07:56 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Äh, det är ett simpelt onlinetest där användaren sedan kan välja att betala för att se resultatet. Ungefär samma typ av IQ-test som kvällstidningarna etc ibland erbjuder. Gratis.

OT: Personligen är jag aningen skeptisk även till Mensas test som generell intelligensmätare. Även om intelligensen självklart till viss del avspeglas i dessa handlar det också om lärande. Jag brukar få höga poäng (nära max, fast jag är småkorkad), för att dessa test fascinerade mig som barn och jag lärde mig hur de brukar vara uppbyggda. Frugan som är thai fick jättelågt IQ första gången hon testade. Jag förklarade hur dessa är uppbyggda och hon blev småintresserad. Nästa gång (med ett helt nytt test) fick hon en poäng ganska högt över 100.

Här är Mensas provtest: http://mensa.se/bli-medlem/provtest/gor-provtest/
det som testas i IQ-tester är ju logisk slutledningsförmåga och den kan absolut tränas. Det är nog därför man sätter tidsgränser så att det blir lite större krav på instinkt/reflex. IQ har inget med om man är korkad/dum/idiot eller inte att göra. De epiteten omfattar enligt min mening så mycket mer än bara logisk slutledningsförmåga. Man kan ha högt IQ och ändå vara en idiot.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-07, 12:44 #15
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Äh, det är ett simpelt onlinetest där användaren sedan kan välja att betala för att se resultatet. Ungefär samma typ av IQ-test som kvällstidningarna etc ibland erbjuder. Gratis.

OT: Personligen är jag aningen skeptisk även till Mensas test som generell intelligensmätare. Även om intelligensen självklart till viss del avspeglas i dessa handlar det också om lärande. Jag brukar få höga poäng (nära max, fast jag är småkorkad), för att dessa test fascinerade mig som barn och jag lärde mig hur de brukar vara uppbyggda. Frugan som är thai fick jättelågt IQ första gången hon testade. Jag förklarade hur dessa är uppbyggda och hon blev småintresserad. Nästa gång (med ett helt nytt test) fick hon en poäng ganska högt över 100.

Här är Mensas provtest: http://mensa.se/bli-medlem/provtest/gor-provtest/
Mensas test är enkelt att få högsta möjliga poäng på. 136 eller vad det visar. Svaren står ju i källkoden Kanske är det som är det riktiga testet?
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-07, 19:12 #16
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Mensas test är enkelt att få högsta möjliga poäng på. 136 eller vad det visar. Svaren står ju i källkoden Kanske är det som är det riktiga testet?
Lättare att svara på de asenkla frågarna ju.

Ps. Att de står i källkoden är dumt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017