Kom ihåg mig?

FS Data/Cloud Royale trixar med siffrorna?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-04-01, 10:54 #11
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Min utgående trafik har enligt dem kostat 300 SEK i mars. Har aldrig varit i närheten av denna summan förut och jag tror likt trådstartaren att något är fel.
Intressant! Ska se om man kan hitta fler Cloud Royale-kunder och se om de har drabbats av samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Har du nätverksanvändande i Munin är det väl bara att kika huruvida average därifrån stämmer hyfsat överens med det du betalat för?
Ja, och det stämmer inte alls. Men Cloud Royale hävdar att det är deras siffror i systemet som gäller.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-01, 11:07 #12
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Kolla om backuptrafik debiteras.
vet ej vad du har på servern men jag råkade ut för något liknande när jag installerade om Sveriges störstas idrottsförenings server. Det som hände då var att alla webbläsare hade cachat bilderna och på något sätt och detta nollställdes vilket gjorde att belastningen ökade markant i några dagar.

Du kan också läsa av med iptables hur många packet som du har skickat ut och jämföra med deras siffror.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-01, 12:58 #13
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
De ska se vad som orsakat detta för ett antal kunder:
Citat:
Just nu håller vi på att gå igenom vår trafikmätning manuellt, för att se vad som kan ha orsakat att servrarna rapporterar mer använd trafik än vad som kanske är fallet.

Jag kommer att återkomma till dig så fort jag vet mer.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-01, 16:39 #14
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Om eller hur de har hackat er server har jag såklart ingen aning om.
Men min magkänsla säger att det är så baserat på att din server funkar dåligt, och att du har extremt mycket utgående trafik.

Hacken som vi oftast ser idag är just för att komma åt bandbredd och processorkraft för att nyttja i stora kordinerade DDOS-attacker. De bryr sig sällen om informationen som finns på servarna. De är också duktiga på att dölja sin DDOS-mjukvara får att inte bli upptäcka. Vanligt att de modiferar vanligt förekommande kommandon för att kontrollera ex processer m.m.



Självklart kan FS Data också ha problem.



OK, då har jag kanske fel. Men kan vara värt att kontrollera en extra gång kanske.
Att du har brandvägg, speciellt för utgående trafik. Att ditt OS har alla uppdateringar som krävs. Att det inte kör några processer som inte ska köras. Övervaka med tcpdump eller liknande för att se att det inte går trafik som inte är väntad.



Kan vara så, men låter lite konstigt. Jag tror de har bättre sätt att tjäna pengar än att manipulera statistiken.
Kan inte annat än att hålla med Björklund. Det är extremt vanligt att man använder VPS för att använda att köra Wordpress hemsidor på. Det man oftast som kund inte tänker på att en Wordpress sida behöver underhållas så som en bil måste till verkstaden lite då och då.

Så i de här fallet skulle jag med säga att problemet i de här fallet hamnar inte på operatören utan istället hos kunden.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-01, 17:46 #15
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Intressant! Ska se om man kan hitta fler Cloud Royale-kunder och se om de har drabbats av samma sak.
Vi har en liten VPS på Cloud Royale och där syns ingen onormal ökning i trafik / CPU / annat utan det är som vanligt på den vi har. En VPS till företagets versionshantering och lite smått för utveckling.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-01, 17:51 #16
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Kan inte annat än att hålla med Björklund. Det är extremt vanligt att man använder VPS för att använda att köra Wordpress hemsidor på. Det man oftast som kund inte tänker på att en Wordpress sida behöver underhållas så som en bil måste till verkstaden lite då och då.
Inflikar att WP-sidor blir oftast hackade p.g.a plugins eller teman som inte blivit uppdaterade. Minst en gång i månaden bör man uppdatera anser jag - gärna oftare.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-01, 20:26 #17
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av taz76 Visa inlägg
Vi har en liten VPS på Cloud Royale och där syns ingen onormal ökning i trafik / CPU / annat utan det är som vanligt på den vi har. En VPS till företagets versionshantering och lite smått för utveckling.
I fakturan dvs? På servern syns ingen skillnad utan det är fakturan från Cloud Royale som är fel.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-04, 12:45 #18
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Det bästa alternativet om man vet med sig att man inte orkar hålla koll på sin hemsida/server är att köpa med trafiktak så stängs servern ner när man använt upp all sin trafik så får man inga onödiga kostnader.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-04, 18:11 #19
simonr simonr är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 1
simonr simonr är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 1
Hej Spindel,

Vi har sett att ett antal kunder fått en ökad trafikdebitering den senaste månaden och våra tekniker håller på att undersöka orsaken till detta närmre.

Vi ser också att du har haft kontakt med våra tekniker om detta, de har skickat dig en detaljerad specifikation på dintrafik. Vi vill såklart gå till botten med detta, så svarar du i tråden som är skapad med tekniker så ska vi assistera dig vidare i ärendet.

Är det fler som anser sig vara felaktigt debiterade så uppmuntrar vi att kontakta oss för vidare utredning.

Önskar dig och alla andra en trevlig vecka!

Vänligen,
Simon R
FS Data/Cloud Royale
simonr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-06, 13:14 #20
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
I fakturan dvs? På servern syns ingen skillnad utan det är fakturan från Cloud Royale som är fel.
Vår faktura syns inget onormalt heller
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017