Kom ihåg mig?

E-handel och affärssystem

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-27, 14:41 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Oscommerce kanske inte kommer att vara ditt förstahandsval när det gäller shopmotorn.
Design och funktioner är oftast så väl separerade i moderna ehandelssystem att du med förtroende kan lägga ut dessa uppdrag åt varsitt håll.
Det är rätt naturligt att de som byggt shoppen vill fortsätta att drifta och hosta systemet, blir mycket enklare med ansvar då för tillgänglighet och tillförlitlighet.
Tillförlitlighet i hosting och drift kommer inte att vara ditt största problem utan anpassning till tredjepartssystemen. Bokföring kanske går att anpassa med SIE-filer, men du ville ha mer affärslogik och då kostar det. 100.000 låter som om du skulle kunna klara dig på om du fokuserar rätt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 17:38 #12
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag har fortfarande lite svårt att sätta fingret på vad du egentligen vill ha, men när jag benar ut det känns det som du vill ha en designexpert på e-handel som bygger designen till butiken på en färdig plattform som kan anpassas efter dina behov. Sedan vill du ha ett större företag som hostar det.

Det du kikar på som syns utåt mot kund, i form av referenscase är egentligen bara design, och där kan du nog få precis vad du själv vill hos de flesta företagen så länge du är beredd att betala för att ta fram en säljande design. Problemet för dig är knappast designen, det brukar de flesta företag klara att ta fram. Annars brukar du kunna anlita egna designer som gör den biten, och sedan kodar man ihop den med plattformen

Problemet som jag ser det är inte heller hostingen, de flesta både större och mindre företag brukar kunna den delen. Att företaget som byggt systemet hostar ser inte jag som en nackdel, snarare tvärt om. De kan systemet och kan därför också enklare ta helhetsansvaret för det.

Jag antar att du är rädd att företaget ska försvinna om de är ett litet företag och att det är det som gör att du vill ha ett stort företag. Tänk då på att även stora företag kan försvinna snabbt i dagens samhälle. Stora företag har också en större benägenhet att ta större risker vilket gör att de kanske inte alltid är så säkra som man kan tro. Jag tror tyvärr i dagens samhälle att risken finns både hos små och stora företag att de är borta rätt snart om de satsar fel eller har otur.

I mina ögon ser jag det tvärtom vad gäller små och stora företag, jag tycker att vara kund hos mindre företag är mer fördelaktigt. Hos ett mindre företag är det oftast lättare att få göra anpassningar och man blir viktigare för företaget som kund än hos ett större företag där man blir en i mängden.

Jag tror att problemet för dig helt enkelt blir att hitta en plattform som kan anpassas mot tredjepartssystem. Det är där jag tycker du ska lägga krutet. På att hitta ett företag som är bra på att göra anpassningar och som kan anpassa sitt system enligt dina behov för en rimlig kostnad. Hos många företag vill man inte göra anpassningar utan man säljer sitt standardsystem helt enkelt, och hos andra gör det bra. Sätt ihop en rimlig kravspec och ut med offerter så ser du rätt snart vilka företag som kan vara aktuella. Jag rekommenderar dig inte att köra något mer avancerat på en oscommerceplattform om du inte kan koda själv, då kan det vara ett val. Det finns mycket bättre alternativ i dag.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 18:47 #13
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
Tack för tipsen Swecat, Magnus A m.fl.

Vad skulle ni rekommendera för plattform, där man kan göra specialanpassningar av logiken och bla koppla ihop med ett tredjeparts-API på backendsidan?
JB72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-30, 14:54 #14
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag har inte koll på alla plattformar, men jag gissar att de som ligger i mellanprisklassen borde man kunna göra det på, liksom de som brukar ligga i högre prisklass. Du får nog helt enkelt kontakta lite olika företag och fråga.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-07, 02:15 #15
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av JB72 Visa inlägg
Tack för tipsen Swecat, Magnus A m.fl.

Vad skulle ni rekommendera för plattform, där man kan göra specialanpassningar av logiken och bla koppla ihop med ett tredjeparts-API på backendsidan?
Tja, hur går det med din butik!? fått någon klarhet på vad du ska köra... finns många e-handels fällor där ute
glastron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
affärsystem, ehandel, webbutik


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017