Kom ihåg mig?

Sälja tjänster globalt, redovisningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-16, 21:18 #1
pederwa pederwa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
pederwa pederwa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
Question Sälja tjänster globalt, redovisningen

Skall sälja en tjänst på nätet där man betalar för tjänsten per/månad. Skall använda Paypal recurring payment och kunderna kommer kunna "hyra" tjänsten i princip över hela världen. Vi kan säga att det är en tjänst för att skapa formulär som man bakar in i websidor.

Nu börjar huvudvärken för redovisningen utav detta.

Momssatsen är gissar jag 25%?

Jag tar 29 USD för tjänsten/per månad, skall jag behöva separera EU/utanför EU på varje betalning?

Och om jag inte vill lägga på moms på priset utan ta 29 USD utav alla så antar jag att jag får trixa med momsen i bokföringen när inbetalningarna kommer? (dvs dra bort pengar som skall in som moms om personen bor i EU)

Kan jag på något bra legalt sätt outsourca tjänsten så att ngt. bolag utanför EU tar upp betalning och jag därefter skickar en faktura till dom? Borde vara en affärside för företag i Malta att ta upp betalningar på nätet och sedan fakturerar jag som företag dom varje månad.

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och redovisa varje inbetalning från vilket land det kommer?
pederwa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 20:34 #2
pederwa pederwa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
pederwa pederwa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
Meh? ingen
pederwa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-22, 08:03 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av pederwa Visa inlägg
Skall sälja en tjänst på nätet där man betalar för tjänsten per/månad. Skall använda Paypal recurring payment och kunderna kommer kunna "hyra" tjänsten i princip över hela världen. Vi kan säga att det är en tjänst för att skapa formulär som man bakar in i websidor.

Nu börjar huvudvärken för redovisningen utav detta.

Momssatsen är gissar jag 25%?

Jag tar 29 USD för tjänsten/per månad, skall jag behöva separera EU/utanför EU på varje betalning?

Och om jag inte vill lägga på moms på priset utan ta 29 USD utav alla så antar jag att jag får trixa med momsen i bokföringen när inbetalningarna kommer? (dvs dra bort pengar som skall in som moms om personen bor i EU)

Kan jag på något bra legalt sätt outsourca tjänsten så att ngt. bolag utanför EU tar upp betalning och jag därefter skickar en faktura till dom? Borde vara en affärside för företag i Malta att ta upp betalningar på nätet och sedan fakturerar jag som företag dom varje månad.

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och redovisa varje inbetalning från vilket land det kommer?
Du måste redovisa om det är en försäljning inom elller utom EU och är det inom EU måste du dessutoom har köparens VAT-nummer (om det är ett företag som inte skall betala moms till dig) och om du söker lite här på WN hittar du massor med inlägg om just detta med gränsöverskridande handel och moms.

Förstår inte vad du menar med Malta... Malta ligger inom EU och självklart kan du starta bolag där, eller anlita företag där, men moms slipper du inte på det sättet.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
moms, momssats, paypal, tjänst, utomlands


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017