Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FTP anslutning till Surftown

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-05, 14:18 #1
j-machines avatar
j-machine j-machine är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
j-machine j-machine är inte uppkopplad
Nykomling
j-machines avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Någon mer som har problem att ansluta till surftown via FTP. Jag har flertalet siter och ftp "connections" : box.se, loopia, hade b-one etc.
Det har aldrig varit problem med ftp anslutningarna. Nu när jag ska ansluta till surftown så enda sättet att få det att fungera är att inaktivera brandväggen (F-secure) helt. Någon som har peijling på vilken inställning i brandväggen det kan vara frågan om.

Har använde Dreamweavers FTP, har provat med WsFTP, har provat ftp via browser, inget hjälper!
Måste ju vara en inställning i brandväggen, då en kompis provade med mina uppgifter och det funkade perfekt.

Men vad? När det fungerar till andra konton?

/ Jocke
j-machine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-05, 14:44 #2
ganjaman.ses avatar
ganjaman.se ganjaman.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 29
ganjaman.se ganjaman.se är inte uppkopplad
Nykomling
ganjaman.ses avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 29
Citat:
Originally posted by j-machine@Jun 5 2006, 14:18
Någon mer som har problem att ansluta till surftown via FTP. Jag har flertalet siter och ftp "connections" : box.se, loopia, hade b-one etc.
Det har aldrig varit problem med ftp anslutningarna. Nu när jag ska ansluta till surftown så enda sättet att få det att fungera är att inaktivera brandväggen (F-secure) helt. Någon som har peijling på vilken inställning i brandväggen det kan vara frågan om.

Har använde Dreamweavers FTP, har provat med WsFTP, har provat ftp via browser, inget hjälper!
Måste ju vara en inställning i brandväggen, då en kompis provade med mina uppgifter och det funkade perfekt.

Men vad? När det fungerar till andra konton?

/ Jocke
Jag har också F-secure men jag har inga problem med ftp anslutningarna till surftown.
ganjaman.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-05, 14:55 #3
j-machines avatar
j-machine j-machine är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
j-machine j-machine är inte uppkopplad
Nykomling
j-machines avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaman.se
Citat:
Ursprungligen postat av j-machine
Någon mer som har problem att ansluta till surftown via FTP. Jag har flertalet siter och ftp "connections" : box.se, loopia, hade b-one etc.
Det har aldrig varit problem med ftp anslutningarna. Nu när jag ska ansluta till surftown så enda sättet att få det att fungera är att inaktivera brandväggen (F-secure) helt. Någon som har peijling på vilken inställning i brandväggen det kan vara frågan om.

Har använde Dreamweavers FTP, har provat med WsFTP, har provat ftp via browser, inget hjälper!
Måste ju vara en inställning i brandväggen, då en kompis provade med mina uppgifter och det funkade perfekt.

Men vad? När det fungerar till andra konton?

/ Jocke
Jag har också F-secure men jag har inga problem med ftp anslutningarna till surftown.
Skitskumt....bara till kontot på surftown som jag har problem. Har testat allt tycker jag...Hmm..
j-machine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-06, 14:18 #4
jarnheimers avatar
jarnheimer jarnheimer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 105
jarnheimer jarnheimer är inte uppkopplad
Medlem
jarnheimers avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 105
För mig är det inga problem att ansluta med SmartFTP till Surftown. Däremot tog det lång tid för mig att förstå att man inte ska ha "adressen.se" som anslutningsadress utan ws12.surftown.se. Kanske är det felet.
jarnheimer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 14:57 #5
j-machines avatar
j-machine j-machine är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
j-machine j-machine är inte uppkopplad
Nykomling
j-machines avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Citat:
Originally posted by jarnheimer@Jun 6 2006, 14:18
För mig är det inga problem att ansluta med SmartFTP till Surftown. Däremot tog det lång tid för mig att förstå att man inte ska ha adressen.se som anslutningsadress utan ws12.surftown.se. Kanske är det felet.
Jag har testat både adressen.se och w3w.surf-town.se (vilket var vad som stog i mailet med abonemangsuppgifter). Nada fungerar så länge jag inte totalt stänger ner brandväggen. Fattar bara inte, då det är enda gången detta hänt mig. Har ju som sagt fler webbhotell/konton konfigurerade som fungerar klockrent.
j-machine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 17:40 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kika lite i FTP-loggen för att se efter vilka portar som används. Kanske spärrar du någon av dem?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 19:41 #7
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av j-machine
Citat:
Ursprungligen postat av jarnheimer
För mig är det inga problem att ansluta med SmartFTP till Surftown. Däremot tog det lång tid för mig att förstå att man inte ska ha adressen.se som anslutningsadress utan ws12.surftown.se. Kanske är det felet.

Jag har testat både adressen.se och w3w.surf-town.se (vilket var vad som stog i mailet med abonemangsuppgifter). Nada fungerar så länge jag inte totalt stänger ner brandväggen. Fattar bara inte, då det är enda gången detta hänt mig. Har ju som sagt fler webbhotell/konton konfigurerade som fungerar klockrent.
Testa koppla upp med passive mode
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 19:50 #8
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 113
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 113
Kör du passivt eller aktivt mot den servern ("passive mode" / "active mode")? Passivt är att föredra. Då ansluter din dator till servern för dataöverföring. I aktivt läge ansluter servern till dig (vilket gör att det kanske funkar när brandväggen är avstängd?)

Jämför inställningarna för den servern, med de andra som fungerar. Kan även vara så att surftown inte stödjer passivt, utan att du måste köra aktivt. Isåfall måste du öppna portar i brandväggen. Vilka portar som skall användas för aktivt läge (inkommande trafik till din dator) borde gå att ställa in i FTP-klienten.
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 20:15 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
För aktivt läge bör du tillåta utgående trafik till port 21 på FTP-servern och inkommande trafik från port 20 på servern.

För passivt läge räcker det med att du tillåter utgående trafik till FTP-servern.

/EDIT: Förutsätter givetvis att du tillåter trafik åt båda håll på de portar där anslutning upprättats.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017