Kom ihåg mig?

Länkfarm?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-16, 09:08 #11
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Tack för alla synpunkter!
Bakgrunden till min fråga är att en affärsbekant undrade vad han fick för pengarna till ett SEO-företag. Jag kollade "on-page" och där var i stort sett inte någonting gjort. Jag hittade ett antal "dolda" sajter enligt exemplet där hans företag var med. Han undrade över riskerna med ett sådant förfarande och jag är osäker. Det är förstår jag en vanlig metod bland SEO-företag men händer det att Google ingriper i Sverige (man får akta sig mera i USA har jag läst någonstans)?
Rond är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 09:34 #12
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Med SEO menar man oftast både SEO och SEM.
SEO = Anpassa sidan för att sökmotorer ska förstå vad den handlar om
SEM = Få sökmotorerna att hitta min sida och värdera den högt

Inlänkar är den stora grejen. SEO kan man oftast göra ganska bra själv, men för att få genomslagskraft i inlänkar behöver man större nätverk av sajter där man kan få sina länkar publicerade. Spam-sajterna är inte det bästa, men det är väldigt billigt.

Ett bra sätt är att skriva blogginlägg om din sajt, med länkar till specifika sidor, med utvalda länktexter. Denna process går till viss del att automatisera, och jag skulle tro att visa SEO-bolag kör med denna metod. Jag vet att många som sköter sin SEO/SEM själv gör det.

Riskerna med att ha sina länkar utspridda är ganska små. Den största "risken" är att de länkarna är värdelösa.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 21:12 #13
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
1. Företaget har har kört med fula trick och försökt manipulera sin placering.
Är det inte vad SEO är, manipulering av sökmotorer? Om inte, vad är det då för vits att anlita SEO implementera SEO?

Måste vara jag som är så urbota dum som inte inser att SEO inte har något med manipulering av sökmotorer att göra ...

DET är ju för fasen vad hela SEO-branschen lever av, att manipulera sökmotorer. Whitehat, Greyhat, Blackhat ... ja vilken jävla färg ni vill. Till syvende och sist så handlar det om att MANIPULERA sökmotorerna att "tro" att ens kunds site eller sin egen site är den mest relevanta.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 21:30 #14
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize Visa inlägg
Är det inte vad SEO är, manipulering av sökmotorer? Om inte, vad är det då för vits att anlita SEO implementera SEO?

Måste vara jag som är så urbota dum som inte inser att SEO inte har något med manipulering av sökmotorer att göra ...

DET är ju för fasen vad hela SEO-branschen lever av, att manipulera sökmotorer. Whitehat, Greyhat, Blackhat ... ja vilken jävla färg ni vill. Till syvende och sist så handlar det om att MANIPULERA sökmotorerna att "tro" att ens kunds site eller sin egen site är den mest relevanta.

/Patrik Berggren
Jag trodde faktiskt att du, seoexperten Patrik Berggren skulle förstå att jag med manipulering menade blackhat/greyhat. Trodde inte jag skulle behöva skriva ut det i klartext.
Whitehat är fine enligt google, eller hur?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 02:12 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Jag trodde faktiskt att du, seoexperten Patrik Berggren skulle förstå att jag med manipulering menade blackhat/greyhat. Trodde inte jag skulle behöva skriva ut det i klartext.
Whitehat är fine enligt google, eller hur?
Håller med dig där WebboT. Whitehat SEO handlar bara om att presentera innehållet på ett sådant sätt att sökmotorer utan problem kan indexera det korrekt. Arrangerade länkbyten klassar jag som Greyhat då de inte ger en korrekt bild av sajtens länkpopularitet, detta är något jag inte gillar att Google vill styra och ställa inom. Då får de hellre börja värdera inlänkar mindre för min del. Länkar är hela grejen med Internet, överenskommna som spontana. Blackhat är t.ex när man börjar manipulera innehållet på sajten, t.ex så att Google ser ett visst innehåll medan besökarna ser något helt annat.

Man kan ju fortfarande anlita SEO-företag för att snygga till Onpage-biten. Preces på samma sätt som man anlitar någon att koda sajten från första början.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
länkfarm, seo


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017