Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad krävs för att tillåta cname?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2018-01-09, 18:23 #1
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
Standard Vad krävs för att tillåta cname?

Hej!

Jag har en känsla av att jag totalt har missförstått hur cname fungerar och hoppas därför att ni kan förklara detta för mig.

Jag trodde att jag exempelvis kunde göra apple.mindoman.se CNAME www.apple.com. Detta fungerar tyvärr inte utan ger mig endast "The requested URL "[no URL]", is invalid." som svar.

Anledningen till varför jag undrar beror på att jag vill låta användare göra cname till min egen sida men eftersom att det inte var lika lätt som jag trodde så får jag det inte att fungera.

Finns det någon som skulle kunna förklara hur man gör detta alternativt berätta vad man kan googla på för att hitta ett svar i rätt riktning?

Jag har tyvärr kört fast, dvs låta användare peka hej.derasdoman.se CNAME hej.mindoman.se

Tack på förhand!
mojitoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-09, 19:06 #2
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Jag implementerade nyligen en liknande funktionalitet i en av mina tjänster.

Det är en rad olika saker som du måste göra, men utan mera context är det lite svårt att säga vad du gör för fel.

Till en början behöver din webbserver veta vad den ska göra när den får in http androp med host-headern hej.derasdoman.se. T.ex ett nginx server {}-block med server_name hej.derasdoman.se eller catch-all. Detta är bedömt anledningen till varför det inte fungerar att sätta apple.dindomän.com till apple.com.

Använder du ett server-side ramverk med säkerhetsfunktioner mot HTTP Host header attacks behöver du tillåta domänen i mekanismen för detta.

Du behöver sätta korrekta CORS-Headers på dina statiska filer och se till att de laddas med absoluta sökvägar.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017