Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Elektroniska Aktiedata (ekonomisk info)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-18, 23:32 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Elektroniska Aktiedata (ekonomisk info)

Jag har byggt en applikation som behöver lite information om varje aktie för att kunna bygga upp en enkel värdering av aktien och räkna fram en målkurs vid en viss tidpunkt i framtiden.

Syftet är att ur ett stort antal aktier (>300) selektera ut ett mindre antal (<10) för att göra djupare fundamentala analyser.

Med den informationen kan jag sedan jämföra ett stort antal aktier och få en någorlunda hyfsad bild av potentialen och kan då gå in på rätt aktier och göra lite djupare fundamentala och tekniska analyser, men det viktiga är att kunna selektera ut en drygt handfull intressanta objekt, ur det stora urvalet. Det är annars riktigt jobbigt enbart att hitta intressanta objekt. Det är som att leta efter en nål i en höstack för att använda en gammal klyscha.

Jag behöver följande data om varje aktie:

- Aktiens benämning
- Dagskurs per aktie i SEK
- Substansvärde per aktie i SEK
- Nettovinst per aktie i SEK
- Aktieutdelning per aktie i SEK

Vad beträffar Substansvärde, Nettovinst och aktieutdelning går det bra om det är de prognostiserade värdena men ännu bättre om det är både senast tillgängliga OCH prognos.

Jag har kollat runt en del på Skandiabanken, Avanza, Dagens Industri, SEB men det verkar inte finnas tillgängligt utan det är mest andra beräknade data som visas. Jag vill ha orginalvärdena i SEK för jag använder matematiska formler för att beräkna statistik.

Det behöver absolut inte vara realtidsuppdateringar utan enkla aktielistor med så många aktier som möjligt blir alldeles utmärkt.

Några tips?

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-18 klockan 23:40
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-19, 16:28 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Nu hittade jag lite information från NordNet till deras API för aktiedata (otestat): https://api.test.nordnet.se/

Det kan bli en intressant utmaning att hugg atänderna i och göra något intressant av detta.

Jag tar gärna emot tips om fler källor till aktieinformation.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-19, 22:21 #3
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
4-traders.com kanske? Jag har tyvärr ingen koll på hur ofta de uppdaterar informationen. Gör de det lika dåligt som Avanza, Nordnet, PrivataAffärer etc gör på sina sidor är det inget vidare.

borsdata.se har en ny version på g som ser riktigt, riktigt bra ut vad, informationsmässigt. De kommer erbjuda en lite mer basic variant och en betalvariant som såklart ger tillgång till mer detaljerad information om bolagen. Tråkigt nog är det inget API på g, inte vad jag känner till iaf.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 22:05 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Tack för info, håll ögonen öppna för fler källor, gärna med API (REST, JSON), håller på li eatt kolla på NordNet men sk akolla upp de andra du tipsat om också....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 20:50 #5
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Absolut, jag håller ögonen öppna.

Inte för att ta död på allt hopp men jag tror tyvärr inte att du kommer hitta det du letar efter. Precis som du har jag själv haft planer på att bygga system för att kunna filtrera fram bolag som matchar vissa utvalda kriterier men det verkar vara omöjligt att få tag på vare sig historisk eller aktuell information utan att lägga ned hundratals timmar.

Prognostiserad data har jag inte sett bättre sammanställt än på 4-traders. Gänget bakom börsdata gjorde ett fantastiskt jobb med historisk och aktuell info men sajten blev snabbt utdaterad precis som andra sajter (Avanza, Nordnet, PrivataAffärer etc) som sammanställer information om bolagen. Det är förmodligen helt enkelt för mycket manuellt pill med att hålla all info uppdaterad. Någon central enhet som publicerar informationen i samband med rapporterna verkar det inte finnas och att skriva kod som parsar rapporterna är hopplöst, dels eftersom alla rapporter inte kan parsas med kod rakt upp och ned (fotnoter är t.ex. ofta viktiga) och dels skiljer sig formaten åt. Jag vettetusan hur nya börsdata funkar bakom kulisserna men jag antar att de matar in all info manuellt precis som de gjorde i gamla versionen. Följaktligen lär man inte kunna lita på deras info även om de har incitament att sköta fortlöpande uppdateringarna bättre den här gången.

Dina krav ser ganska snälla ut men jag är trots det skeptisk till att du hittar något API eller liknande utan att behöva betala för dig. Inom branschen är SIX (six.se) en vanlig informationsleverantör men det är dyrt som fan att nyttja deras tjänster som jag förstår det (sett ur en privatpersons perspektiv). Vet inte ens om de kan tillhandahålla den information du letar efter. När jag använde deras API var det för att dra nytta av streamade aktiekurser och råvarupriser för att göra derivatberäkningar. Detta gjorde de riktigt bra även om API:t kändes gammalt.

Om du trots allt hittar nånting som jag kan ha missat in min research - jag missade ju Nordnets API - får du gärna skriva här eller skicka ett PM.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 22:25 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Eftresom vi nu verkar hittat en verklig brist på marknaden så kanske det är läge för en affärsmöjlighet också.... :-)

Som du poängterat så är jag ute efter mycket enkel grundläggande ekonomisk information om varje företag/aktie som är noterad på publika börser.

Den information jag söker är inte i behov av realtidsuppdatering så det borde inte vara omöjligt att åstadkomma.

Vi får hålla tråden uppdaterad med nya uppslag....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-03, 18:43 #7
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
För någon dag sedan lanserades nya börsdata. Jag kollade lite snabbt men kunde inte se någon översikt över vilka nyckeltal man får tillgång till som betalande medlem.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-03, 21:23 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Såg inte om de hade något API...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-03, 22:30 #9
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Som jag skrev i ett tidigare inlägg känner jag inte till något API. För några år sedan frågade jag killen bakom sajten ang. informationen men fick inget prisförslag så jag antar att om den inte är till salu kommer man inte heller dela med sig av den genom ett API.

Fram till dess att du hittar någon tjänst att anropa kan du säkert komma på ett eller annat sätt att använda börsdata. Själv kommer jag vänta ett halvår eller så innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa ett medlemskap; det beror lite på hur de sköter uppdateringarna. De äldre versionerna av sajten har funkat bra men tids nog har det gått allt längre mellan uppdateringarna. Det är fullt förståeligt med tanke på att det bara är en person som ansvarar för alla uppgifter men jag vill inte betala för något som historiskt sett har sköts sådär. Av samma anledning kan man inte gå efter informationen som visas på bankernas sajter utan man får helt enkelt söka fram rapporterna...

Så ja, jag är nog fortsatt skeptisk till att det finns eller kommer finnas nåt API man kan använda sig av den närmsta tiden.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 02:03 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad jag förstod ville han ha 49 kr/år (om jag inte fattade helt fel), det tycker jag man kan riskera. Då kanske han uppmuntras att fortsätta uppdatera. Om alla sitter och avvaktar så tappar han nog motivationen och då självdör projektet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017