Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En varning för FS-datas rutiner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-25, 14:37 #21
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Ett bra företag - läs webhotell - står för det de skriver. Säger man att man svarar inom 24 timmar så är det 24 timmar som gäller. Skriver man att man har stöd för ditten och datten så har man det... Har man endast mailsupport inom en vecka så skriver man det. Inget gissande och 'det skulle du ha fattat'. That's it. Faktiskt ganska enkelt. Begriper alla - stora som små - och ingen behöver känna sig lurad.

Vad tror du om det förslaget till kriterier för ett bra företag - webhotell?
Ja dom där punkterna håller jag med om, det är ju dock saker som känns självklara och fungerar inte det inom företaget så har man ett internt problem man måste lösa. Vad jag tycker är mer intressant det är vad kunder har för åsikt om vad vi webbhotell ska erbjuda servicemässigt, eller rättare sagt vad förväntar sig kunden att få per betald krona i
support?

Ta tex Wordpress som exempel då det är väldigt vanligt. Förutsätter man som kund att det är ok att ringa supporten och fråga om plugin X är bra om man vill göra Y eller ska jag välja plugin Z istället? Eller är man införstådd i att mjukvaror och liknande egentligen inte är något som webbhotellen har support på?

Jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig själv i den frågan, jag personligen skulle tex aldrig ringa Telias support och fråga om jag ska välja en Iphone eller Samsung till deras abonnemang. Men får jag en liknande fråga av en kund så besvarar jag den oftast då det går fortare än att förklara för kunden varför den typen av frågor egentligen inte ingår.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 14:39 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Ett bra företag - läs webhotell - står för det de skriver. Säger man att man svarar inom 24 timmar så är det 24 timmar som gäller. Skriver man att man har stöd för ditten och datten så har man det... Har man endast mailsupport inom en vecka så skriver man det. Inget gissande och 'det skulle du ha fattat'. That's it. Faktiskt ganska enkelt. Begriper alla - stora som små - och ingen behöver känna sig lurad.

Vad tror du om det förslaget till kriterier för ett bra företag - webhotell?
Det inser väl ändå vem som helst att en garanti för svar inom 24 timmar inte kan existera? Ibland kan det bli extra belastning på grund av t.ex. en omfattande DDoS-attack eller andra saker som gör att man bombarderas med ett stort antal mail som säger ungefär samma sak. Man kan ha oturen att en stor del av personalen drabbas av influensan osv. Dessutom kan tekniken alltid strula. "Stöd för"-grejen är väl relaterat till din tidigare dispyt med Binero förmodar jag så det känns väl ganska onödigt att älta vidare. Man kan inte leva i en fantasivärld där allting är perfekt. Så ser det aldrig ut i verkligheten. Alternativet är att betala mångdubbla priset för att få exakt det man vill ha men inte ens då kan man vara 110% säker på att allting fungerar som man vill 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 14:51 #23
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det inser väl ändå vem som helst att en garanti för svar inom 24 timmar inte kan existera? Ibland kan det bli extra belastning på grund av t.ex. en omfattande DDoS-attack eller andra saker som gör att man bombarderas med ett stort antal mail som säger ungefär samma sak. Man kan ha oturen att en stor del av personalen drabbas av influensan osv. Dessutom kan tekniken alltid strula. "Stöd för"-grejen är väl relaterat till din tidigare dispyt med Binero förmodar jag så det känns väl ganska onödigt att älta vidare. Man kan inte leva i en fantasivärld där allting är perfekt. Så ser det aldrig ut i verkligheten. Alternativet är att betala mångdubbla priset för att få exakt det man vill ha men inte ens då kan man vara 110% säker på att allting fungerar som man vill 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året.
Jag håller med om att man får ha viss förståelse för att folk kan få influensa eller att vulkan på Island får ett utbrott och spyr ut aska så att flygtrafiken stoppas. Det tror jag att alla normala människor har - även jag. Här hade jag dessutom tyckt att det var uppfriskande ärligt om (webhotellet) företaget helt sonika svarade när man surnade till... "ber så hemskt mycket om ursäkt men en av våra nyckelpersoner bröt benet idag och därför är vår support lite på efterkälken". Inga bortförklaringar... inga vräka över ansvaret på kunden, inget sticka huvudet i sanden. Bara ärlighet. Det tror jag att branschen som helhet skulle må bra av.

Däremot tycker jag inte - som det antyds lite har och var - att man skall läsa så jäkla mycket mellan raderna. Skriver företag att de har 24 timmars svarstid via mail så skall man förstå att det betyder olika lång tid beroende på hur mycket man betalar för sin tjänst. På ett företag betyder det faktiskt inom 24 timmar och på ett annat betyder det inom en vecka, båda gör reklam för samma sak i sin marknadsföring. Detta synsättet tycker jag är fel och är lite skrämd av vart det kan leda om det blir allmänt godtagbart att man gör på det sättet.

Ärligare då att företag nr 1 tar mer betalt och ser till att stå för sina 24 timmar och företag 2 tar mindre betalt men skriver en vecka.

Självklart skall man kunna ta betalt för extragullande och dygnet-runt-support inom 6-12-24 timmar. Däremot kan man inte lägga ansvaret på kunderna att veta hur mycket man måste ta betalt för detta och förstå att man luras i sin marknadsföring.

Senast redigerad av Nilsson den 2012-10-25 klockan 14:57
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 16:12 #24
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Nilsson: Allting är relativt. 24 timmar kan betyda 24 / 8 = 3 arbetsdagar, om man nu enbart har öppet under kontorstid.
Sen kan det betyda inom ett dygn. Men varför skriver man inte inom ett dygn då?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 17:12 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Självklart skall man kunna ta betalt för extragullande och dygnet-runt-support inom 6-12-24 timmar. Däremot kan man inte lägga ansvaret på kunderna att veta hur mycket man måste ta betalt för detta och förstå att man luras i sin marknadsföring.
I princip alla företag "luras" till en viss grad i sin marknadsföring, det som varierar är hur mycket man brer på. Titta på tv-reklamen någon gång så inser du nog det. De flesta företag anser utåt sett att deras produkt är bäst men naturligtvis är det sällan så. Ifall man gör några enstaka kunder missnöjda så är det ändå oftast värt det rent ekonomiskt. De flesta företag vill i grunden vara ärliga och har också som målsättning att vara precis det man utger sig för men de man anställer är nog sällan beredda att jobba ihjäl sig för att man ska leverera en perfekt tjänst och det ska de inte heller behöva göra. Idag är priset dock det främsta konkurrensmedlet inom de flesta branscher och då får alltid kvaliteten ge vika. Alla företag måste anpassa sig efter hur folk överlag konsumerar helt enkelt. I tider av ekonomisk turbulens så blir det av naturliga skäl än mer extremt men prishetsen har sitt pris.

Vad gäller ditt förslag om att komma med "sanna" bortförklaringar som "Janne på supporten har brutit fingret" eller dylikt så tjänar det nog inte mycket till. Inte många bryr sig och en hel del tror säkert heller inte på det. Du fick ju till exempel själv en, för mig fullkomligt rimlig, förklaring till ditt bekymmer med Binero men du köpte inte den.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-25 klockan 17:18
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 17:35 #26
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Jamendåså, får dom luras på tv med sina bantningspiller och sådant så är det klart att man får luras överallt. Då har vi klargjort det. Fritt fram för att lova vitt och brett för det är upp till gemene man att förstå att det inte stämmer.

Ber att få påpeka att det var ironi och med det lämnar jag dessa diskussioner om rätt och fel eftersom det uppenbarligen är att stånga huvudet mot väggen.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 17:47 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Jamendåså, får dom luras på tv med sina bantningspiller och sådant så är det klart att man får luras överallt. Då har vi klargjort det. Fritt fram för att lova vitt och brett för det är upp till gemene man att förstå att det inte stämmer.

Ber att få påpeka att det var ironi och med det lämnar jag dessa diskussioner om rätt och fel eftersom det uppenbarligen är att stånga huvudet mot väggen.
Jag tror du tolkade mig fel. Jag menade inte att det skulle vara okej att lova saker man inte håller (det är upp till var och en att avgöra så länge det håller sig inom lagens gränser) men det är så verkligheten ser ut helt enkelt. Det är inte svårt att förstå att företag förskönar sina produkter och tjänster. Vem har aldrig gjort något liknande själv i en arbetsintervju? Ett företags främsta uppgift är att tjäna pengar, det får man aldrig glömma bort. Jag har använt mig av ganska många webbhotell och inte ett enda har, föga överraskande, varit så bra som de framställer sig. Naturligtvis kan man inte göra detta genom att bete sig illa mot alla kunder men gör man någon enstaka missnöjd så spelar det normalt sett ingen roll. Det är omöjligt att anpassa sig till varje enskild kund om man inte är ett väldigt litet företag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-25 klockan 19:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017