Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domäner och subdomäner för blogg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-06, 14:26 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Standard Domäner och subdomäner för blogg

Låt säga att jag har en sajte som heter DOMAIN.COM.

På sajten har jag användare som vill blogga, vilka fördelar respektive nackdelar har jag med följande domänupplägg:

Alternativ 1
blogg.DOMAIN.COM/[username]/

Alternativ 2
[username].DOMAIN.COM


Jag antar att Google kommer att räkna det som en sajt oavsett vilket alternativ jag väljer, så det kanske inte spelar så stor roll SEO-mässigt, eller? Så var ser ni för fördelar/nackdelar med dom olika alternativen?

Om man skulle utöka det och köra ett forum på forum.DOMAIN.COM så kanske det känns mer konsekvent om man använder blogg.DOMAIN.COM/[user]/?
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-06, 16:57 #2
frekje frekje är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 13
frekje frekje är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 13
det är mer relevant att se sitens namn före användarens, t.ex.

bakmaskin.se/jaghatar än jaghatar.bakmaskin.se som då även får en annan betydelse. Precis som du själv resonerar är det bättre att ha en funktion som subdomän än en användare. forum.bakmaskin.se/anders (om Anders vill ha ett eget forum) än forum.anders.bakmaskin.se.

Det är nog en fördel att se sitens namn först men hur Google tolkar det vet jag inte. Däremot vet jag att du ska ha de viktigaste orden så tidigt som möjligt (gäller t.ex. i title men det vet du säkert).

Individuella subdomäner känns lite passé tycker jag.
frekje är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-06, 17:22 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av frekje Visa inlägg
forum.bakmaskin.se/anders (om Anders vill ha ett eget forum) än forum.anders.bakmaskin.se.
Well, nu tänkte jag mer att det skall finnas ETT forum, inte att användarna skall skapa varsitt. Och den kommer att ligga på forum.bakmaskin.se i vilket fall som helst.

Och frågan är då vad som är viktigt att ha, låt säga att min blogg heter fabian.bakmaskin.se, på min blogg är det inte så relevant att visa att den ligger på bakmaskin.se, fabian är ju det som är mest relevant, det är ju min blogg.

Nu kommer ju alla dessa bloggar att vara personliga och generella, dvs, det finns inga speciella sökord som vi vill ranka bra på, det viktiga är ju att det "känns" bra för användarna.

En annan sak man kan tänka på dock är ju att om vi lägger en länk i footern på alla bloggar som t.ex. heter "Gratis blogg" och länkar den till gratisblogg.bakmaskin.se, kommer det då vara någon skillnad i länkkraften från [username].bakmaskinen.se x 1000, eller blogg.bakmaskinen/[username]/ x 1000?

Några av de största bloggsajterna kör ju med egen subdomän, t.ex. Blogger, Wordpress.com, Blogg.se mm.

Några som kör med en domän och användarna i "katalog" är blogg.aftonbladet.se, passagen, metrobloggen mm.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 14:32 #4
frekje frekje är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 13
frekje frekje är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 13
Jag menar givetvis konceptuellt i mitt svar, inte att varje användare ska skapa sitt eget forum.
frekje är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 15:05 #5
Nattkatt Nattkatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 7
Nattkatt Nattkatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Några av de största bloggsajterna kör ju med egen subdomän, t.ex. Blogger, Wordpress.com, Blogg.se mm.

Några som kör med en domän och användarna i "katalog" är blogg.aftonbladet.se, passagen, metrobloggen mm.
Anledningen till att såna som aftonbladet, passagen inte använder sig av användare.domän.tld är att de inte är kända som blogg-sidor, utan folk skulle undra varför användare får en sån konstig adress till sin blogg.. däremot är wordpress, blogger, blogg.se kända för att serva bloggsidor och då förstår man med en gång att användare.wordpress.com leder till just den användarens blogg.

Kort svar är i alla fall om din webbsida går ut med att vara en bloggsida så finns det ingen anledning till att använda blogg/blog.domän.tld.
Nattkatt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 15:12 #6
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Där sa du nått! Har inte tänkt på det. Isåfall borde vi nog ha BLOGG.domain.com, eftersom sajten inte är en bloggsajt i förstahand.

Men den stora frågan kvarstår, är det ingen som har koll på vad google tycker om de två olika lösningarna?
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017