Kom ihåg mig?

Bildfunktioner över HTTP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-02, 05:48 #1
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Standard Bildfunktioner över HTTP

Hej!
jag menar att den här bilden är för stor:
http://lh3.ggpht.com/4mpi4ze5TVhfbXJ...0-SClxw2gPkYl_
640-pixelsversionen fås på rätt sätt genom att lägga till =s640 så här
http://lh3.ggpht.com/4mpi4ze5TVhfbXJ...xw2gPkYl_=s640

Eftersom bilder kan laddas upp mycket större än lagom blir behövligt en inställning hur stor som max en bild kan bli och sen möjligen en förstoringsfunktion. Jag föreslår 640 pixlar och här är en referens om mitt API där jag frågar och får svar http://stackoverflow.com/questions/5...g-url-question

Vi kan också diskutera hur jag ska lägga till videouppladdningar och en videospelare till min webbsida när min hosting nu tydligen tillåter så stora filer som upp till 2 GB per upload, om ladda upp video ska kunna gå i samma fält som en jpg/gif/png..

MVH
Niklas
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 09:46 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Är detta en fråga?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 09:50 #3
RLM_JPs avatar
RLM_JP RLM_JP är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 58
RLM_JP RLM_JP är inte uppkopplad
Medlem
RLM_JPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 58
Gissar att detta är ett PM som hamnat fel.
RLM_JP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-15, 19:41 #4
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Är detta en fråga?
Ja om 640 pixlar är "lagom" maxbredd/maxhöjd - vad tycker du?
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-16, 00:17 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Ja om 640 pixlar är "lagom" maxbredd/maxhöjd - vad tycker du?
För vad?

För att få ett vettigt svar:
1.) Ge hela frågan där du vill ha ett svar, även om det är en copy paste med en del irrelvanta detaljer. Gäller på WN liksom alla andra forum såsom t ex stackoverflow. Då är det desto större chans att du får svar.
2.) Ge tillräckligt med detaljer. I detta fall är det självklart av revelans hur bilden ska användas. Det kan även vara relevant i vilket format den ges samt vad de normalt föreställer (vissa format och typer skalar upp mycket bättre).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 23:28 #6
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För vad?

För att få ett vettigt svar:
1.) Ge hela frågan där du vill ha ett svar, även om det är en copy paste med en del irrelvanta detaljer. Gäller på WN liksom alla andra forum såsom t ex stackoverflow. Då är det desto större chans att du får svar.
2.) Ge tillräckligt med detaljer. I detta fall är det självklart av revelans hur bilden ska användas. Det kan även vara relevant i vilket format den ges samt vad de normalt föreställer (vissa format och typer skalar upp mycket bättre).
Jag valde 640 pixlar som maxstorlekoch man verkar tycka det blir bra men om det finns någon vidare teknsik motivering till annan maxbredd så vill jag veta det. Det kanske finns fall där bilden absolut inte får förminskas men för att inte blåsa upp en webbsida till oproprtioneligt stor så har jag satt maxbredd för bilder till 640. Det är enkelt att ändra denna parameter i efterhand som man tycker men jag har inte kunnat motivera bättre än med ögonmått och vad man tycker.
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 01:37 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Men hur stor en bild ska vara utan att ge några refensramar är en ungefär lika intelligent fråga som "hur långt är ett snöre?".

Om du vill få vettiga svar måste du först formulera en vettig fråga.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 09:40 #8
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Jag valde 640 pixlar som maxstorlekoch man verkar tycka det blir bra men om det finns någon vidare teknsik motivering till annan maxbredd så vill jag veta det. Det kanske finns fall där bilden absolut inte får förminskas men för att inte blåsa upp en webbsida till oproprtioneligt stor så har jag satt maxbredd för bilder till 640. Det är enkelt att ändra denna parameter i efterhand som man tycker men jag har inte kunnat motivera bättre än med ögonmått och vad man tycker.
Det beror ju helt på målgruppen och samtidigt är det ständigt föränderligt. Upplösningar blir högre och högre, oavsett om det gäller mobiltelefoner, tablets eller datorer. Jag tycker 640px maxbredd är för litet för en skärm som kör 1920 x 1200 / 1080 men kanske lagom för en iphone 4 / ipad. Men det gäller ju bara för stunden, i framtiden lär det ändras. Dumt att låsa sig vid en viss maxupplösning..

Lägg upp bilden så stor som möjligt och minska alltid ner den. Om ett år eller två kanske det dyker upp skärmar med högre DPI och flera tusen pixlar i höjd / bredd. Vad gör du då?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-10, 04:00 #9
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För vad?

För att få ett vettigt svar:
1.) Ge hela frågan där du vill ha ett svar, även om det är en copy paste med en del irrelvanta detaljer. Gäller på WN liksom alla andra forum såsom t ex stackoverflow. Då är det desto större chans att du får svar.
2.) Ge tillräckligt med detaljer. I detta fall är det självklart av revelans hur bilden ska användas. Det kan även vara relevant i vilket format den ges samt vad de normalt föreställer (vissa format och typer skalar upp mycket bättre).
Är frågor om frågor så smart? "För vad?" Jag antar att du menar klienten(?) En 40-tums monitor och en mobiltelefon är exempel på hur man både vill kunna visa originalet även om det är stort och hur man vill kunna visa en förminskad version för t.ex. en laptop där 640 pixlar bred blir OK att förminska till utan att för den skull spara flera olika kopior av samma object men i olika storlekar när molnet nu gör möjligt att spara en bild och om man lägger till en parameter så kan den skala bilden men till vilken storlek? och hur garantera att den inte skalar upp men bara ned om det behövs?
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-10, 04:28 #10
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Det beror ju helt på målgruppen och samtidigt är det ständigt föränderligt. Upplösningar blir högre och högre, oavsett om det gäller mobiltelefoner, tablets eller datorer. Jag tycker 640px maxbredd är för litet för en skärm som kör 1920 x 1200 / 1080 men kanske lagom för en iphone 4 / ipad. Men det gäller ju bara för stunden, i framtiden lär det ändras. Dumt att låsa sig vid en viss maxupplösning..

Lägg upp bilden så stor som möjligt och minska alltid ner den. Om ett år eller två kanske det dyker upp skärmar med högre DPI och flera tusen pixlar i höjd / bredd. Vad gör du då?
Tack för infon! En stor fördel är att jag kan ändra maxupplösningen vilket jag inte kunde förut då jag sparade olika storlekar på bilden. Nu sparas bara en och om 640 var för lite så ändrar jag bara på ett ställe och skalningen görs per parameter som väljs i pixlar. Detta sparar mig väldigt mycket eftersom jag tidigare sparade 3 versioner: Thumbnail, small och full där full var originalet och small var som mest den maximala storleken. Detta var ju dumt på flera sätt och därför är jag glad att få en lösning via leverantören (google app engine) och jag hoppas att fler funktioner kommer t.ex. om jag laddar upp en video så skulle den kunna göra en thumbnail med en bild ur videon om jag lägger till en parameter till addressen. Ett problem jag vill lösa nu är hur veta mer än bara blob på ett säkert sätt t.ex. vem har laddat upp blobben och detta fält finns inte i blobstore men man kan ju ha en post som heter blobinfo som har vem som laddat upp den och eventuellt även om status jag kan administrera t.ex. om någon bild ska sparas men inte visas utåt så går inte det bara med blobstore men det går om man lägger till en modell med info t.ex. userid, boolean published(default=False) och så gör man en egen URL typ /blob/4321
där 4321 motsvarar ett objekt blobinfo som skickar bilden men bara om published=True

Andra förbättringar är också tänkbara t.ex. behålla filnamnet i addressen + filändelse för att indikera MIME-typ osv så att formaliseringen kan bli typ /blob/my-motorcycle-4321.jpg vilket torde vara bättre med tanke på SEO. M.fl detaljer man kan tänka sig.
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
css, html, webbdesign, webbprogrammering


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017