Kom ihåg mig?

Fråga om ett dilemma Facebook.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-08-04, 11:34 #1
petersweden petersweden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 3
petersweden petersweden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 3
Question Fråga om ett dilemma Facebook.

Hej.

Jag har fått en förfrågan om jag vill sälja min köp och säljgrupp på Facebook.

Den som ville köpa skulle ha gruppen för att dra trafik till sin andra sida utanför Facebook, med erbjudanden specifikt för studenter.


Frågan är hur mkt man kan ta betalt för en grupp som har drygt 15000 medlemmar och ökar just nu med 50-100 om dagen.


Jag ställde även förfrågan till ett större bolag i samma bransch om de var intresserade av gruppen, de frågade då hur mkt jag vill ha betalt för gruppen då de ser en stor nytta av att förvärva den


Det skulle vara intressant att få ett svar om det är värt att sälja eller bygga upp något parallellt med Facebook och dra trafik till den sidan med olika erbjudanden just till studenter.

De tanken har jag haft tidigare men inte tagit tag i.

mvh Peter
petersweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-08, 14:43 #2
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Hej,
Har du fått skriftlig tillåtelse att avyttra gruppen från Facebook enligt deras avtal du godkänt?

https://www.facebook.com/legal/terms Sektion 4 punkt 9.
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-08, 17:38 #3
petersweden petersweden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 3
petersweden petersweden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 3
Vad bekommer det dig?
Tack det visste jag redan.

Och hur många sidor/grupper tror du inte byter admin varje dag?

Jobbar du som Facebookpolis?

mvh


Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Hej,
Har du fått skriftlig tillåtelse att avyttra gruppen från Facebook enligt deras avtal du godkänt?

https://www.facebook.com/legal/terms Sektion 4 punkt 9.
petersweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-12, 12:50 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Det bekommer olsserik och övriga då WN som tradition i stor mån har varit ett lag- och regellydigt rum för web-entreprenörer. Argument om att "alla andra kör olagligt så du ska skita i det" gör det varken mer eller mindre lagligt. Det sticker lite i ögonen när man ser andra företagare uppsåtligen bryter mot avtal (du har ett avtal med Facebook) och dessutom vill ha hjälp med att göra det.

On topic, så är det väldigt svårt att värdera. Jag har t.ex. en grupp inom rese-segmentet med 1M+ medlemmar som ingen skulle betala mer än några tusenlappar. Men det betyder inte att din grupp med 15k användare är värt mindre. Istället får du försöka förstå hur det värderas själv:
I korthet så ökar värdet med storlek(som du angett) men också ju mer nischad, ju mer aktiv och ju dyrare segment den befinner sig i. Med detta sagt så blir värdet ändå alltid vad en köpare är beredd att betala för något.

Försök och se till vad gruppen kan tillföra en köpare ekonomiskt eller varumärkesmässigt och lägg dig lite högre än det så de kan få pruta.


Ett sätt man kan räkna på (siffror påhittade):
Antal transaktioner/köp som sker månadsvis i gruppen = 100
Hur många av dessa är rimligt att köpa av ägaren istället? = 5%
Nya ägarens vinst per försäljning = 50kr

100 x 0.05 x 50kr = 250kr i månaden, 3000kr/år
De vill ha tillbaks sina investeringar på två år? Ja då är gruppen i fråga värd 6.000kr för en köpare så säljaren gör ett start-anbud på 10.000kr.
För vissa är 6.000kr inte värt besväret att köpa eller sälja för så man säger hellre nej (både du och köparna verkar dock vara överens om att det finns ett värde som är värt tiden). Eller så är det så lite pengar att 6.000kr eller 12.000kr inte spelar någon roll bara affären går smidigt. Medan för andra säljare så är 6.000kr väldigt mycket och skulle därför även släppa för den stora summan 2.000kr så länge man inte förlorar affären helt.



Som du förstår i mitt svammel går det inte att ge ett tillförlitligt prisspann utan att du delger gruppen med statistik, köparen och att någon som förstår ekonomin i segmentet svarar. Något du antagligen inte kommer att vilja göra med tanke på tidigare inlägg. En försäljning och dess prislapp är som poker, det är inte bara din hand som spelar roll - Motståndarens (säljarens) hand och tidigare drag påverkar lika mycket.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-12, 16:30 #5
petersweden petersweden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 3
petersweden petersweden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 3
Tack så mkt för ditt svar.

Det var mkt vänligt, och jag vet om att man inte får sälja/överlåta men då det säljs och köps sidor även i detta forum väldigt ofta så tänkte jag att det ändå är här jag kan få ett vettigt svar.

Det är synd att det inte går att få statistik på en grupp som det går på en sida.

Ha en trevlig helg


Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Det bekommer olsserik och övriga då WN som tradition i stor mån har varit ett lag- och regellydigt rum för web-entreprenörer. Argument om att "alla andra kör olagligt så du ska skita i det" gör det varken mer eller mindre lagligt. Det sticker lite i ögonen när man ser andra företagare uppsåtligen bryter mot avtal (du har ett avtal med Facebook) och dessutom vill ha hjälp med att göra det.

On topic, så är det väldigt svårt att värdera. Jag har t.ex. en grupp inom rese-segmentet med 1M+ medlemmar som ingen skulle betala mer än några tusenlappar. Men det betyder inte att din grupp med 15k användare är värt mindre. Istället får du försöka förstå hur det värderas själv:
I korthet så ökar värdet med storlek(som du angett) men också ju mer nischad, ju mer aktiv och ju dyrare segment den befinner sig i. Med detta sagt så blir värdet ändå alltid vad en köpare är beredd att betala för något.

Försök och se till vad gruppen kan tillföra en köpare ekonomiskt eller varumärkesmässigt och lägg dig lite högre än det så de kan få pruta.


Ett sätt man kan räkna på (siffror påhittade):
Antal transaktioner/köp som sker månadsvis i gruppen = 100
Hur många av dessa är rimligt att köpa av ägaren istället? = 5%
Nya ägarens vinst per försäljning = 50kr

100 x 0.05 x 50kr = 250kr i månaden, 3000kr/år
De vill ha tillbaks sina investeringar på två år? Ja då är gruppen i fråga värd 6.000kr för en köpare så säljaren gör ett start-anbud på 10.000kr.
För vissa är 6.000kr inte värt besväret att köpa eller sälja för så man säger hellre nej (både du och köparna verkar dock vara överens om att det finns ett värde som är värt tiden). Eller så är det så lite pengar att 6.000kr eller 12.000kr inte spelar någon roll bara affären går smidigt. Medan för andra säljare så är 6.000kr väldigt mycket och skulle därför även släppa för den stora summan 2.000kr så länge man inte förlorar affären helt.



Som du förstår i mitt svammel går det inte att ge ett tillförlitligt prisspann utan att du delger gruppen med statistik, köparen och att någon som förstår ekonomin i segmentet svarar. Något du antagligen inte kommer att vilja göra med tanke på tidigare inlägg. En försäljning och dess prislapp är som poker, det är inte bara din hand som spelar roll - Motståndarens (säljarens) hand och tidigare drag påverkar lika mycket.
petersweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
facebookgrupper, köp och sälj


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017