Kom ihåg mig?

Hög ping med Bredbandsbolaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-04, 23:09 #1
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Question Hög ping med Bredbandsbolaget

Har fiber från Bredbandsbolaget och brukar normalt få 3 ms svarstid mot ns1.bredband.com som finns i deras eget nät. Men har på senaste tiden lagt märke till att pingen ofta ligger över 60 ms under några timmar på kvällarna. Antar att det är då som det är som störst belastning i deras nät och att kapaciteten inte räcker till.

Jag kommer att avsluta mitt abonnemang hos dem om detta inte åtgärdas snarast. Skriver här mest för att jag är nyfiken på hur utbrett problemet är. Jag vet så mycket att flera personer som bor i samma stad som mig - Uppsala - även de får höga svarstider i BBBs nät på kvällarna.

Du som har BBB via fiber, var bor du och hur funkar uppkopplingen för dig på kvällstid? Testa gärna med gratisversionen av http://www.pingplotter.com
Bifogade bilder
Filtyp: png ns1.bredband.com_141104.png (9.5 KB, 30 visningar)
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-05, 07:04 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Har fiber från Bredbandsbolaget och brukar normalt få 3 ms svarstid mot ns1.bredband.com som finns i deras eget nät. Men har på senaste tiden lagt märke till att pingen ofta ligger över 60 ms under några timmar på kvällarna. Antar att det är då som det är som störst belastning i deras nät och att kapaciteten inte räcker till.

Jag kommer att avsluta mitt abonnemang hos dem om detta inte åtgärdas snarast. Skriver här mest för att jag är nyfiken på hur utbrett problemet är. Jag vet så mycket att flera personer som bor i samma stad som mig - Uppsala - även de får höga svarstider i BBBs nät på kvällarna.

Du som har BBB via fiber, var bor du och hur funkar uppkopplingen för dig på kvällstid? Testa gärna med gratisversionen av http://www.pingplotter.com

Det ser ju verkligen ut som hela nätet är överbelastat. Men bara för att utesluta deras DNS kan du ju testa att köra Googles DNS:er. Så har du i alla fall något att hävda när du talar med supporten.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-05, 08:02 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Har noterat lite glitchar senaste veckorna också. Tidigare har jag varken haft avbrott eller dålig ping.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 12:10 #4
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Har fått svar från supporten nu. Undrar bara hur lång tid det kommer ta att fixa, ska man vänta eller byta leverantör direkt, det är frågan.

Citat:
Hejsan Daniel!

Har kollat lite närmare på din felanmälan, och precis som du säger så stiger pingen redan inom vårat
nät, jag har pratat med vår networks som konfimerar att vi har en 10gigslänk som går fullt mot den distributionsrouter som din switch går emot, speciellt som du även skriver sker detta då nätet används som mest dvs kvällar och helger.

Detta är ett större fel och är givetvis någonting som kommer att åtgärdas, tyvärr har jag ingen beräknad klartid på detta, jag kommer binda ditt ärende till ett så kallat moderärende så du kan få löpande uppdatering om när det ska vara åtgärdat, har du vidare funderingar ring gärna in till vår support då framöver kommer dina mail hamna till detta ärende som ligger under den större driftstörningen.

mvh

Jari **********
2ndline Support
Bredbandsbolaget
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 14:12 #5
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Drabbas du av att det är hög ping? Dvs, förlorar du hastighet generellt?

Om du vill byta leverantör, så byt leverantör. Det är väl inget du behöver någons godkännande härifrån för att göra?
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 14:25 #6
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Drabbas du av att det är hög ping? Dvs, förlorar du hastighet generellt?
Hittills har det mest påverkat FPS-spel och live streaming.

Citat:
Om du vill byta leverantör, så byt leverantör. Det är väl inget du behöver någons godkännande härifrån för att göra?
Jag kan inte se att jag bett om något godkännande? Snarare så att det kan sitta folk här med djup kunskap på området samt kanske t o m en insider som kan ge en hint om hur lång tid sånt här kan ta att få ordning på. Skulle isåfall underlätta mitt beslut om att vänta kvar eller byta ISP.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 14:38 #7
ANttila ANttila är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 81
ANttila ANttila är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Hittills har det mest påverkat FPS-spel och live streaming.
Bredbandsbolaget har (för mig) alltid haft högst ping ut till Europa, mer specifikt danmark och tyskland. Där BBB ofta ligger på 10-20ms högre än andra leverantörer. Kan rekommendera att byta om du använder internet mest för FPS och streaming.
ANttila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 14:48 #8
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av ANttila Visa inlägg
Bredbandsbolaget har (för mig) alltid haft högst ping ut till Europa, mer specifikt danmark och tyskland. Där BBB ofta ligger på 10-20ms högre än andra leverantörer. Kan rekommendera att byta om du använder internet mest för FPS och streaming.
Tack för tipset! Mitt enda vettiga(?) alternativ är Comhem via koax och det känns lite osäkert att teckna 12 mån med dem. Vet ju inte hur stabilt deras nät är, kanske blir som att komma ur askan till elden. På längre sikt ska jag försöka få styrelsen i vår BRF att ansluta vårt fastighetsnät (LAN) till ett öppet nät där vi kan välja mellan olika leverantörer istället för att som i dagsläget endast ha Bredbandsbolaget.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 16:24 #9
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Jag kan inte se att jag bett om något godkännande? Snarare så att det kan sitta folk här med djup kunskap på området samt kanske t o m en insider som kan ge en hint om hur lång tid sånt här kan ta att få ordning på. Skulle isåfall underlätta mitt beslut om att vänta kvar eller byta ISP.
Utav min egen erfarenhet av ISP och deras åtgärdsrutiner gör jag en kvalificerad gissning på ca. 3 månader.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bbb, bredbandsbolaget, ping, pingplotter, svarstid


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017