Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Crystone är svartlistade hos Hotmail/Live

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-03, 11:36 #1
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 20
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 20
Exclamation Crystone är svartlistade hos Hotmail/Live

Vi använder Crystone, på gott och ont. Just nu gör det väldigt ont tyvärr. Crystone är nämligen svartlistade hos Hotmail/Live vilket innebär att mejlen vi skickar via PHP (orderbekräftelser, nyhetsbrev etc) inte går fram till de som använder en hotmail eller live-adress. Mejlet landar inte i någon SPAM-mapp utan de raderas helt och hållet per automatik. Detta har pågått nu i över två veckor och de enda svaren vi fått från Crystone är att de jobbar på att bli vitlistade igen. Hur lång tid detta kan tänkas ta har de ingen aning om.

Någon mer som råkat ut för detta, eller som kanske har några tips på hur man kan komma runt detta?

Vi skickade även frågan till Hotmail och fick faktiskt svar efter några dagar:

Hi,

Thank you for writing to Windows Live Hotmail Domain Support. My name is Aaron and I will be assisting you today.
Your IP (XXX.XXX.XXX.XXX) is currently being throttled based on its reputation within our systems.
Hotmail/Windows Live Mail limits the number of email messages a particular IP can send within a time period. Based on an IP's reputation (built based on various data sources) it is allotted an allowed sending limit per unit of time. When an IP (sender) exceeds its allowed limit, any further SMTP commands from the IP will receive the SMTP error code 421 from Hotmail/Windows Live Mail and the connection terminated.
In order to help resolve blocks of this nature from being levied on your IP, your company needs to clean up your mailing lists by removing the complaining Windows Live Hotmail customers. You may wish to look into our Junk Mail Reporting Partner Program (JMRP).
This program is a long-term solution that we offer as recourse for senders who have been blocked because of Junk Mail Reporting (JMR) by Hotmail customers. Enrollment in this program will benefit you as a sender as it will keep your email lists updated and populated with interested Windows Live Hotmail Customers. Participation in this program will help you to remove those Windows Live Hotmail Customers who do not want to receive emails from your company. I hope that you will investigate joining this program. I believe that it will offer a valuable service to our mutual Hotmail customers. If you are interested in joining this program, please visit http://support.msn.com/eform.aspx?pr...ail&ct=eformts
Please be aware that this is not a 'Safe list.' If your company's sending IP continues to exceed the allowable number of complaints, it could be blocked again. This program is not intended to be a solution for blocks initiated by our SmartScreen or Brightmail Spam filters.
Also, please make sure that you have SPF/SIDF records in place. If you would like to receive the benefits of email authentication and validation, you need to create and add an SPF record for each domain. You can easily create your SPF record via our Sender-ID wizard located at http://www.microsoft.com/senderid/wizard Note this wizard provides flexibility to customize your records. To maximize compatibility and deliverability among receiving networks we strongly encourage NOT to include a "PTR" record (as also discouraged by the IETF in RFC 4408), and to create a record optimized for BOTH the "Mail From" and the Purported Responsible Address, (PRA).
After you have taken steps to enroll in the JMRP and Sender ID, please contact us again and we will further investigate the issue. Please include the SRX number you were given when beginning your JMRP enrollment.
I hope that the information that I have provided to you has been helpful. You may also be able to find additional information on common delivery questions at the Hotmail Postmaster Site found at http://postmaster.msn.com/. I would like to highlight areas another service that Microsoft offers, which I believe is appropriate to your company.
Hotmail has created the Smart Network Data Services program. This is a service that helps legitimate email senders work with their customers and partners to reduce spam originating from their IP. To register, please go to http://postmaster.msn.com/snds. This program allows a sender to monitor the 'health' of their IPs.
While using the SNDS tool, enrollment in the JMRP or having your IPs registered with Sender ID will not allow emails from your mail servers to bypass our filters, using these tools and technologies can help legitimate companies deliver their emails to Hotmail Customers.
The troubleshooting steps in this email are recommendations only. Microsoft makes no guarantees that following these steps will guarantee deliverability to MSN, Windows Live Hotmail, or Live.com customers.
Please let us know if you have any questions or would like to know more information about any of the programs I have outlined in this mail.
The troubleshooting steps in this email are recommendations only. Microsoft makes no guarantees that following these steps will guarantee deliverability to MSN, Windows Live Hotmail, or Live.com customers.

Thank you,
Aaron
Windows Live Hotmail Domain Support
Kondomkungen.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 11:43 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Tyvärr är det väl lätt hänt när man ligger på ett webbhotell. Min rekommendation är att alltid ligga på en egen host (då kan man sätta upp en sk feedback loop med Hotmail) ELLER använda en tjänst i stil med http://www.smtp.com/ om mailen är viktiga.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 18:24 #3
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 217
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Tyvärr är det väl lätt hänt när man ligger på ett webbhotell. Min rekommendation är att alltid ligga på en egen host (då kan man sätta upp en sk feedback loop med Hotmail) ELLER använda en tjänst i stil med http://www.smtp.com/ om mailen är viktiga.
En egen vps måste vara utmärkt här, inte ett så stor steg.
Eller ett kont med egna IP
SajtXL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 18:34 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
En liten VPS kostar ungefär vad ett bättre webbhotell gör. Och då får man 100%
flexibilitet och ett fast IP-nummer.

När kunder frågar oss ang. webbshoppar så rekommenderar vi i 9 fall av 10
VPS - fast att marginalen är mycket högre på webhosting. Så fort någons butik
börjar växa så räcker inte en delad hosting till längre. Sen är det ibland så att
standardpaketen i webbhotell inte stöder alla funktioner som krävs för just den
webbshop man ska använda.

Men, nu är Kondomkungen redan uppe och snurrar och en migrering är inte
något man gör i en handvändning. Du kanske kan köpa någon SMTP-tjänst
istället? Crystone har säkert något att erbjuda dig, annars finns det många
andra som har en sådan tjänst. Så länge din applikation kan autentisera sig
och använda annan port än 25 innan den skickar mail så lär det fungera bra.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 19:37 #5
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Hej,

Precis som övriga säger så är det tyvärr relativt vanligt att webbhotellsservrar bannas. Det kan t.ex. bero på att det ligger andra kunder på samma server med säkerhetshål i sin kod vilket kan leda till att de hackas med script som spammar från servern. Och just Microsoft/Hotmail har en väldigt krånglig process för att vitlistas igen.

Jag skulle rekommendera att ni uppgraderade till något av våra VPS-paket som vi har lanserat nyligen på http://server.se. Ni får då ett helt eget IP-nummer och kan dra nytta av lastbalansering m.m.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 23:48 #6
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Kondomkungen.se Visa inlägg
Någon mer som råkat ut för detta, eller som kanske har några tips på hur man kan komma runt detta?
Jodå, även vi har råkat ut för det, vi har rätta spf records, rätta reverse DNS och utgående email filtrering via spamassassin och andra filter. Jag har aldrig någonsin sett ett riktigt spam email gå ut från våra tjänster och ändå har vi ofta varit bannade på hotmail.com, dock inte på några andra än just hotmail. När jag tittar på https://postmaster.live.com/ så ser att väl ut, Complaint rate på 0.1% men inga email kommer fram till hotmail. Hundratals email sätts som spam av hotmailsanvändare även då inte ett enda av dom är spam, tom konfirmeringsemail när man har signat upp på tjänster eller forum markeras som spam :S

Men jag bryr mig inte längre, jag har fått nästan alla mina kunder att byta till gmail.com och kan jag säga att det rör sig om 10-tusentals användare.

Men vad jag förstår kan man köpa sig tillträde till hotmail om man betalar 50 000kr/år, nä jag tror det bästa är om alla går ihop och bojkottar hotmail helt.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-03 klockan 23:52
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 00:09 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Jodå, även vi har råkat ut för det, vi har rätta spf records, rätta reverse DNS och utgående email filtrering via spamassassin och andra filter. Jag har aldrig någonsin sett ett riktigt spam email gå ut från våra tjänster och ändå har vi ofta varit bannade på hotmail.com, dock inte på några andra än just hotmail. När jag tittar på https://postmaster.live.com/ så ser att väl ut, Complaint rate på 0.1% men inga email kommer fram till hotmail. Hundratals email sätts som spam av hotmailsanvändare även då inte ett enda av dom är spam, tom konfirmeringsemail när man har signat upp på tjänster eller forum markeras som spam :S

Men jag bryr mig inte längre, jag har fått nästan alla mina kunder att byta till gmail.com och kan jag säga att det rör sig om 10-tusentals användare.

Men vad jag förstår kan man köpa sig tillträde till hotmail om man betalar 50 000kr/år, nä jag tror det bästa är om alla går ihop och bojkottar hotmail helt.

Kanske är det för mycket att säga att det är bullshit, men vi har aldrig blivit svartlistade/blockerade hos Hotmail, men väl hos andra...

Gmail är inte bättre på detta än Hotmail utan jag tror att så länge som man håller koll på sina egna system hamnar man inte i skiten. Visst kan man ha otur och bli svartlistad, men om man arbetar aktivt brukar man generellt ha lite problem med detta.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 00:18 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
jag tror att så länge som man håller koll på sina egna system hamnar man inte i skiten. Visst kan man ha otur och bli svartlistad, men om man arbetar aktivt brukar man generellt ha lite problem med detta.
Ehh, du menar att jag inte har koll på mina egna system och inte arbetar aktivt på detta? Jag kan garantera dig att detta stämmer absolut till 0.0%

Xamda, vad har du för volym per dag? Tänk på att tex jag har runt 45000 mail/dag på dedikerad utgående email server. När jag skickar nyhetsbrev ibland kommer jag väl upp i över 100 000 på en dag. Ibland har jag en complaint rate på 0.04, dvs runt 2000email per dag, och inte ett enda av dessa email är spam.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-04 klockan 00:22
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 07:55 #9
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Är du säker på att det är Crystones ip-adress som är bannad och inte din egen? För min egen del har min egen ip-adress blivit bannad av hotmail en gång och då bytte jag bara ip-adress, vilket tog ett par minuter att göra och sedan fungerade det helt normalt.
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 08:53 #10
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 20
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 20
Intressanta svar. Tack för det! Vi har faktiskt en dedikerad server hos Crystone. Men antagligen blev en hel nummerserie svartlistad. Det roliga är att det nu fungerar. Jag frågade Crystone om detta var tillfälligt flyt eller om de fått bekräftat att de blivit vitlistade igen och fick till svar:

"Hejsan,

Om dom går fram så ska det fungera.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Fredrik XXX
Crystone AB"

Man får väl anta att de inte fått bekräftelse från Microsoft men att deras vädjande gått igenom ändå på något sätt. Bara hoppas det fortsätter rulla på!

Bojkotta Hotmail efter detta är jag dock helt med på!
Kondomkungen.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
crystone, hotmail, mail, mejl, php


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017