Kom ihåg mig?

Cookies, vad gäller egentligen med de nya reglerna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-04, 01:21 #1
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
Shield Cookies, vad gäller egentligen med de nya reglerna?

Hej!

Finns det någon här inne som är insatt i de nya cookiereglerna? Hur informerar man om cookies om man har ett script liknande bit.ly som enbart omdirigerar användare från exempelvis Facebook till YouTube eller Facebook till en egen blog?

Grejen är den att jag just nu skapar ett anonymt id som jag sparar i en cookie + databas första gången som en användare klickar på en länk. Detta anonyma id används sedan för att identifiera och lagra hur många gånger en användare klickar på samma eller olika länkar.

Om denna användare sedan blir medlem på min sida (bloggen) för att skriva kommentarer så kopplas detta anonyma id till hans epost och på så sätt vet jag vad han har klickat på innan han blev medlem.

Säg att länksidan heter track.com
och bloggen blog.com
dvs de har inte samma domän och cookien sätts av track.com som sedan redirectar besökare till blog.com

Är detta okej med de nya reglerna?

Om inte, är det möjligt att gå runt de nya reglerna genom att placera sidan i exempelvis USA?

Jag vet att sidor som exempelvis kissmetrics.com bygger på samma logik när de bygger upp sin databas.
mojitoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-07, 11:03 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Jag tror egentligen tanken är att inga cookies får skickas förrän besökaren faktiskt har accepterat detta. Detta är ju dock inte något som i praktiken följs av någon (?). Testade att gå in på Skatteverket och de sätter en rad cookies utan att jag hade accepterat. så länge som de stora drakarna gör på detta sätt så är det nog ingen fara. Viktigt är att du informerar om att sidan använder cookies.

Tror det skulle behövas ett par domar innan det är klart hur reglerna skall tillämpas.

Det finns dock andra alternativ om man vill undvika cookies. Du kan lagra saker i javascript, tex. Här finns fler alternativ: http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_co...ves_to_cookies
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-05-07, 14:52 #3
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Gammal tråd men fortfarande relevant. Jag ser många webbsidor som skriver något som "Om du fortsätter använda denna webbsida så kommer vi se det som du accepterar cookies på våran webbplats".

Cookies brukar dock redan vara satta och därför så har väl webbplatsen brutit mot lagen?

Bryter dom fortfarande mot lagen om dom inte sätter cookies direkt men däremot om personen fortsätter surfa eller tar bort dom genom ett knapptryck om personen vill göra det?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017