Kom ihåg mig?

Vad tycker ni E-butik.se?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-30, 10:33 #1
sebbehebbe sebbehebbe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 10
sebbehebbe sebbehebbe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 10
Standard Vad tycker ni E-butik.se?

Tjenare WN,

Jag ska ta fram en bra e-handelslösning åt ett par kunder och har valt att använda e-butik.se som plattform. Satt precis i ett telefonsamtal med en säljare därifrån (som var riktigt trevlig) och har tagit mig ett titt på administrationspanelen osv.

Jag tänkte bara höra med er vad ni har för åsikt om e-butik.se? Är det bra eller dåligt? Vad har ni för erfarenhet av dem?

Ha de gott,
Mvh Sebastian
sebbehebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 11:10 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
+ bra support och kundtjänst

- höga priser
- trafik över 10GB debiteras med 25 kr per GB!!
(- allt kostar extra mycket, som bildutrymme -> stämmer ej. Mitt fel. Det var den gamla plattformen.)
- de billiga paketen skall ha % av dina transaktioner - helt befängt med tanke på att du själv betalar för betalväxel och inlösen
- plattformen saknar presentkort
- plattformen saknar rabatterkoder (i % eller belopp)
- plattformen är extremt dålig överlag
- plattformen är inte flexibel för ändring av design
- kan inte redigera ordrar
- kan inte lägga manuella ordrar
- exporten och importen är inte klarutvecklad

Jag kunde skriva en hel dåliga saker. Begränsningarna i deras system är enorma jämfört med konkurrenter och de tar för mycket betalt för vad man får. Bra (snabb) support väger inte upp en plattform som de precis lanserat men som är år bakom konkurrenter. Att välja e-butik.se är verkligen som att skjuta sig i foten. Att byta system är tufft och att välja fel från början är inte roligt. Allt är bra tills du börjar använda systemet och inser snabbt att det är extremt dåligt och sedan börjar du få räkningar och inser att minsta lilla sak tar de 10x mer betalt än webbhotell och en del andra leverantörer. Låt dig inte luras av bra försäljarsnack och professionell kontakt - det räcker inte. Plattformen är helt enkelt för dåligt och inte klar att användas för bra e-handel enligt mig.

Välj istället:
- texttalk, Nordisk Ehandel eller Wikinggruppen om du vill ha något som fungerar till normala priser.

Senast redigerad av Helix den 2011-09-05 klockan 16:55
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 14:35 #3
sebbehebbe sebbehebbe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 10
sebbehebbe sebbehebbe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 10
Tack Helix för ditt svar! Ska verkligen ta med dina argument i beräkning när jag väljer en passande plattform.
sebbehebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 09:03 #4
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Köper man e-butik.se efter denna sågning måste deras försäljare vara alldeles förträffligt suverän på att sälja. Helix, du får gärna göra +/- lista på de två andra du rekommenderar om det inte är för mycket besvär... *fjäsk*

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
+ bra support och kundtjänst

- höga priser
- trafik över 10GB debiteras med 25 kr per GB!!
- allt kostar extra mycket, som bildutrymme
- de billiga paketen skall ha % av dina transaktioner - helt befängt med tanke på att du själv betalar för betalväxel och inlösen
- plattformen saknar presentkort
- plattformen saknar rabatterkoder (i % eller belopp)
- plattformen är extremt dålig överlag
- plattformen är inte flexibel för ändring av design
- kan inte redigera ordrar
- kan inte lägga manuella ordrar
- exporten och importen är inte klarutvecklad

Jag kunde skriva en hel dåliga saker. Begränsningarna i deras system är enorma jämfört med konkurrenter och de tar för mycket betalt för vad man får. Bra (snabb) support väger inte upp en plattform som de precis lanserat men som är år bakom konkurrenter. Att välja e-butik.se är verkligen som att skjuta sig i foten. Att byta system är tufft och att välja fel från början är inte roligt. Allt är bra tills du börjar använda systemet och inser snabbt att det är extremt dåligt och sedan börjar du få räkningar och inser att minsta lilla sak tar de 10x mer betalt än webbhotell och en del andra leverantörer. Låt dig inte luras av bra försäljarsnack och professionell kontakt - det räcker inte. Plattformen är helt enkelt för dåligt och inte klar att användas för bra e-handel enligt mig.

Välj istället:
- texttalk, Nordisk Ehandel eller Wikinggruppen om du vill ha något som fungerar till normala priser.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 13:11 #5
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
Kan bekräfta allt Helix säger, jag hade e-butik.se i över 1 år innan jag bytte...

Det var helt enkelt för mycket som fattades...
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 15:12 #6
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg

Välj istället:
- texttalk, Nordisk Ehandel eller Wikinggruppen om du vill ha något som fungerar till normala priser.
Eftersom Nordisk Ehandel nämns så vill jag sticka in att det är också en plattform med gott om buggar och bristande funktionalitet. Men har ingen aning om det är lika dåligt som e-handel.se dock...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-01, 10:21 #7
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Jag måste också få sticka in och ge en snabb bild från min sida. Har skapat ganska många butiker i deras system, i det gamla systemet samt det nya. Det gamla var riktigt dåligt men i det nya trivs jag riktigt bra. Jag kan dock hålla med om att det finns funktionalitet som man saknar, som t.ex. rabattkoder men jag hoppas verkligen det kommer snart.

Angående ditt minus: "- plattformen är inte flexibel för ändring av design"
Där har du faktiskt helt fel, nya plattformen är ju inte låst alls. Jag har i alla fall inte stött på något som inte går att göra som mina kunder har behövt ha i shoppen.
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-01, 22:41 #8
sebbehebbe sebbehebbe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 10
sebbehebbe sebbehebbe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 10
Standard Magento?

Det verkar som E-butik.se är ett dåligt alternativ.

Jag har börjat kolla på Magento, verkar coolt eftersom det har ALLT, plus att man hostar det själv.

Men hur är det med svenska betalsystem som klarna fakturor och kortbetalning?

Ha de gott,
Mvh Sebastian
sebbehebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 00:22 #9
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Det finns inga perfekta system tyvärr. Många har brister, vissa har mer och vissa har mindre.

Vad gäller Magento så brukar de flesta klaga på mycket seg shop när den installeras på banliga webbhotell. Sök lite här på forumet om det.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 09:05 #10
tomsve tomsve är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 5
tomsve tomsve är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 5
God morgon! Min bror och kollega Tim har skrivit ett svar, men eftersom hans inloggning här på wn inte blivit godkänd än så postar jag hans svar här. /Tom

Citat:
Hej,
Nu är jag självklart partisk men jag vill rätta en del faktafel och kommentera under dina rader nedan.

- höga priser
Kommentar: Vi är inte billigast och inte dyrast. Vi har försökt att finna en prisnivå där vi har ekonomi att erbjuda kunder hjälp och support, en aktiv vidareutveckling av systemet samt en bra och stabil driftmiljö. Självklart vill vi här bli bättre på flera områden, både på att hjälpa de kunderna som behöver det ännu mer och få en snabbare utveckling av plattformen.

- trafik över 10GB debiteras med 25 kr per GB!!
Kommentar: Om du förbrukar trafik utöver det som ingår i ditt paket så debiteras det med 25 kr GB om det rör sig om mindre volymer. Har du större volymer så sjunker priset drastiskt. För storförbrukare är vi idag nere i ett par kronor per GB.

- allt kostar extra mycket, som bildutrymme
Kommentar: På nya plattformen har du obegränsat med bildutrymme och du betalar inget extra för det. Tidigare har du betalt extra för extra bildutrymme men idag är det obegränsat utan kostnad.

- de billiga paketen skall ha % av dina transaktioner - helt befängt med tanke på att du själv betalar för betalväxel och inlösen
Kommentar: Svaret är liknande som initialt, vi har försökt att finna en prismodell där vi kan hjälpa kunderna att få en bra försäljning. Med transaktionsmodellen ser vi att den fasta kostnaden för handlaren hålls ner under uppstarten och vi har utrymme att ge både support och rådgivning i en utsträckning jag tror att vi är unika med. När kunden har en bra försäljning kan de gå över på annan version utan transaktionsavgifter. Självklart passar inte denna modellen för alla och alla behöver inte den hjälpen som vi kan tillhandahålla.

- plattformen saknar presentkort
- plattformen saknar rabatterkoder (i % eller belopp)
Kommentar: Det stämmer att vi saknar dessa två mycket bra funktioner. Rabattkoder är vi i slutfasen med att ta fram och släppa i butiken. Se min kommentar nedan angående utvecklingen generellt.

- plattformen är extremt dålig överlag
Kommentar: Som sagt, nu är jag partisk men denna åsikt delar jag inte och vi har många kunder som är nöjda med både oss och plattformen. Sen kan vi självklart bli bättre på alla områden och det arbetar både jag och mina kollegor med varje dag!

- plattformen är inte flexibel för ändring av design
Kommentar: Jag vill hävda att vi har en av de mest flexibla plattformarna på marknaden när det gäller utseendet. Du kan göra precis vad du vill med utseendet i vår nya plattform. Jag tror att du eventuellt tänker på vår gamla plattform som vi slutade sälja för drygt ett år sedan som hade begränsningar.

- kan inte redigera ordrar
- kan inte lägga manuella ordrar
Kommentar: Det stämmer, dessa två saker kan man inte göra idag, det har inte varit prioriterat då andra funktioner har varit mer efterfrågade från kunderna. Det är inte optimalt men ett alternativ till att lägga manuella ordrar är att man gör det via butiken som en ”vanlig kund”.

- exporten och importen är inte klarutvecklad
Kommentar: Det vi har idag är en filexport av kunder och ordrar. Samtidigt som vi utvecklar vårt api vidare för smidiga integrationer med olika affärssystem. Vi har en import där vi kan hjälpa kunder med det här från oss, tyvärr är den inte tillgänglig för egna importer ännu men det ska lösas.

Jag vill samtidigt passa på att säga att i utvecklingen av nya plattformen så har vi lärt oss otroligt mycket. Vi har stött på problem och patruller vi inte förutsett innan. Det har gjort att det har tagit längre tid än planerat. Jag kan lova dig att både jag och alla kollegor hos oss gör allt vi kan för att ta oss framåt så snabbt som det bara är möjligt. Vi söker exempelvis fler utvecklare med ljus och lykta sedan en längre tid tillbaka och vill bli 2 -3 till personer som kan ingå i vårt utvecklingsteam under hösten.

Det hör eventuellt inte hit men när man driver företag så gör man tyvärr misstag kontinuerligt och vårt största misstag var att vi påbörjare utvecklingen av vår nya plattform för sent (för ca 3 år sedan). Vi borde gjort det mycket tidigare. Dock så är det en lärdom som vi tagit till oss och som jag sa så satsar vi allt vi kan på utveckling och kan garantera att vi inte gör om det misstaget igen.

Jag är tacksam för din och andras feedback och vill du istället prata direkt med mig så bara lägg ett mail till tim@e-butik.se eller slå en signal på 0734-25 45 52 (skulle jag inte svara så skicka ett sms så ringer jag upp så snabbt som möjligt).

Tack,
Tim
tomsve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
e-butik.se, e-handel, e-kommers


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017