Kom ihåg mig?

E-handel och affärssystem

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-26, 01:43 #1
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
Tool E-handel och affärssystem

Hej!

Jag vill starta en e-handelsbutik av en ganska speciell produkt, och behöver webshop samt tillhörande affärssystem.

Antalet produkter är få, men butiken ska rikta sig till hela världen, så jag behöver ett system som är väl anpassat för internationell handel.

Jag vill lägga så lite tid som möjligt på administration, men tycker att det är en jungel av olika lösningar därute. Vad ska man välja?

Det jag behöver är:
1 - skräddarsydd webbutik med "2.0 look"
2 - Stöd för språk, valutor och kreditkort+paypal betalning
3 - Själva order- och leverans-hanteringen måste specialanpassas eftersom det kommer att krävas kopplingar till andra externa system via APIer, och en speciell typ av order.
4 - Det är bara ett fåtal produkter, och det kommer vara stora volymer av små ordrar i systemet
5 - Även butiken är lite speciell och kräver en del logik för att välja fram rätt produkter till användaren utifrån vissa förutsättningar. Detta måste specialanpassas.

Vill ha full integration med bokföring, affärsystem, affiliate hantering etc. Allt hostat på ett tryggt ställe hos ett företag som man kan veta finns kvar (många som erbjuder e-handel hosting är små fåmansföretag som jag ej vågar lita på)

Vad rekommenderar ni för typ av lösning?

Mottar gärna erbjudanden från personer som har stor erfarenhet av detta, och vill ta på sig jobbet att bygga systemet...
JB72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 09:15 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Följdfrågan blir: vad har du för budget?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 15:45 #3
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Snarare blir reflektionen jag hoppas du har en ganska stor budget för det är rätt många anpassningar du pratar om ifall du ska utgå från en standardbutik. Jag skulle tro att du behöver hitta någon som kan bygga skräddarsytt efter din spec, så antingen hittar du en kodare som kan anpassa ett open source system efter din specifikation och så hostar du själv vilket gör det billigare, eller så får du nog leta hos de lite dyrare företagen som gör skräddarsydda butiker men räkna då med ett par 100 000 i alla fall i budget. Det bästa är att lämna detaljerad spec som utgör en offertförfrågan till ett gäng företag och sedan kan du jämföra.

Senast redigerad av SweCat den 2009-12-26 klockan 15:52
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 16:27 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Punkt 1,2 och 4 är inga större problem med någon shop idag.
API till utomstående tjänster är heller inget större problem att få till.
Full integration med affärssystem är inte det lättaste, men om man går omvägen över API eller SIE-export eller liknande kan det säkert gå att lösa enklare.

Att det är ett fåtal produkter och många ordrar tror jag inte några system har problem med idag.
Den här logiken för att komma fram till produkt verkar lite mystisk, är de konfigurationer eller varianter som du håller på med?
Enligt min åsikt är det kopplingen till alla utomstående system som krånglar till det för dig, resten är mindre problem.
Se över den biten noga annars kan det bli både dyrt och dåligt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 17:05 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Var ungefär samma sak jag menade, punkt 3 och 5 fördyrar, resten finns nog klart hos de flesta system.

Min erfarenhet är att när kunderna vill ha API mot sina leverantörer för att kunna beställa direkt när deras kunder beställer osv, det är då specarna på vad som egentligen ska göras behöver vara bra, annars drar det lätt i väg och blir fel eftersom kunden förväntar sig en sak men kanske inte förklarat vad i detalj för leverantören.

Samma sak gäller affärssystemen. Vad är egentligen en fullständig integration? När vi ställer den frågan till våra kunder får vi lika många svar på vad de förväntar sig som vi har kunder.....så där behövs också en bra spec för att kunna göra något som passar för de behov du har. En fullständig integration säger inte så mycket utan där behöver du kika på de behov du har och speca ner dem i detalj.

...så precis som Magnus säger, speca ner dina behov ordentligt, och ta sedan offerter efter dina specar så blir det förhoppningsvis bra, och billigare i slutänden :-)
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 18:41 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det kanske räcker med att kunna skapa SIE-filer till affärssystemet.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 21:37 #7
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
En sie-fil räcker länge för de flesta vilket underlättar bokföringen rätt mycket att kunna importera dessa och jag antar att det finns en standard att följa när man utvecklar dessa moduler vilket borde göra det hyfsat enkelt.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 23:33 #8
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
Standard Budget

Ja, min budget räcker kanske inte till "några 100 000", men 100 000 kanske jag skulle kunna sträcka mig till om det behövs. Jag kan dock kompromissa i funktionalitet för att få ner priset, eftersom jag inte vet om min affärsidé ens fungerar i dagsläget.

Jag är dock beredd att ta risken...

Jag har stor erfarenhet av att outsourca jobb, men detta känns för svårt att outsourca då det krävs kopplingar till bl.a svensk bokföring etc. och då vill man att det ska bli rätt.

Även om jag har lång och framgångsrik erfarenhet av entreprenörsskap inom IT så är min specialitet inte just e-handel och webbdesign. Är därför fortsatt intresserad av att höra om det finns någon duktig person inom området där ute som är intresserad av att tjäna en hacka på att hjälpa mig att bygga mitt system? (Jobbar på kravspec...)

När jag kollat på flera ehandel/affärssystem lösningar som verkat mycket intressanta (tex specter.se) så har jag efter kontroll hos allabolag.se tyvärr sett att många av de bolag som hostar tjänsterna endast har en omsättning på en eller ett fåtal Mkr. Det gör mig lite skeptisk. Det är ju inte helt optimalt om man bygger en e-handelslösning utan att vara säker på att bolaget som hostar tjänsten finns kvar nästa dag?
JB72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 01:28 #9
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Om du är såpass seriös som du ger intryck av (skönt att se lite sånt) så kanske du ska kliva upp ett par divisioner och titta på brightstep och star republic. De finns garanterat kvar nästa vecka.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 11:33 #10
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
Standard Nästa steg

Tack för tipsen! Dessa alternativ verkar mycket bra.

Nyckeln känns lite som att det gäller att hitta rätt person(er) som kan ta fram systemet.
Helst ett litet mindre konsultbolag med riktigt vassa e-handelsutvecklare.

Själva webb-butiken är mycket enkel, då det är en relativt enkel produkt, men den måste vara extremt säljande.

Om jag surfar runt på webb-butiker i allmänhet, och småföretag i synnerhet, så märker man ofta att dom ej haft tillräckliga kunskaper i hur man skapar en säljande webbsida. De flesta har fullplottrat med text och information.
Jag vill ha en ren enkel sida med "2.0 look" (svårt att sätta ord på det, då jag själv inte är designer...) och i princip en enda produkt.

Eftersom jag vill lägga ut jobbet på någon annan, så är det som vanligt avhängt på att det gäller att hitta rätt individ(er) för jobbet.

Det optimala vore att hitta ett mindre konsultbolag som är experter på e-handel, men inte själva kommer att hosta lösningen de bygger. Dvs - bolaget är partner med ett större e-handelsbolag.
De flesta e-handelskonsulter jag hittar som erbjuder sig att bygga system vill nämligen själva hosta det, vilket i mitt fall känns lite för osäkert. Dock är det oftast på de mindre bolagen de största stjärnorna finns och det är även där jag hittat de snyggaste referenscasen som mest liknar vad jag vill göra.

Ett sådant exempel är ebutiken.nu som verkar ha en mycket smidig lösning byggd på oscommerce. Dessutom snygg design på det dom byggt. Dock faller det lite på att bolaget känns osäkert att drifta hos.
Någon som har erfarenhet av ebutiken.nu?
JB72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
affärsystem, ehandel, webbutik


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017