Kom ihåg mig?

Processen att bestrida en faktura

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-11, 13:02 #1
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
Hejsan allihopa, Jag heter PA och är ny medlem här på Webmasternetwork och hoppas på lite råd och tips och att få stöta och blöta litegrann runt en för mig helt ny frågeställning.

Jag har i dagarna fått ett aningen hotfullt brev med en bifogad faktura från den s.k "Bildombudsmannen" som anklagar oss för att på vår webbsida under 1 års tid ha begått brott mot vidareöverlåtelse och upphovsmannens ensamrätt, upphovsrättslagen. Fakturan är på ett mycket stort belopp som "Bildombudsmannen" kräver ska vara insatt på hans postgiro inom 20 dagar.

Det påstådda brottet skulle bestå i att vi efter ett slutfört uppdrag, som brukligt är, tagit en skärmdump som minskats ned till en thumbnail och lagt upp som referensobjekt.

På denna thumbnail skymtar några bilder fram som använts till två av fyra små flikar som utgör en del av navigationen på sidan. De är så pass förminskade att det egentligen knappt går att urskilja vad dessa bilder föreställer. (De är f.ö. av respekt för upphovsmannen borttagna nu).

Jag är väldigt frågande till att "Bildombudsmannen", som uppenbarligen enligt hans brev, känt till att upphovsmannen i detta ärende har påvisat vårt påstådda upphovsrättsbrott, ändå väntat ett helt år med att informera oss om saken och därmed indirekt medverkat till att det påstådda brottet kunnat fortgå istället för att skydda upphovsmannens intressen och agera direkt.


Till saken hör att jag å min sida har ett påskrivet uppdragsavtal/kontrakt där en av punkterna tar upp just frågan om Äganderätt, upphovsrätt m.m. där uppdragsgivaren garanterar att de har förvärvat alla rättigheter till samtligt material som de vill ska användas i produktionen:

Citat:
”XXXXXXX garanterar gentemot Kabelkultur att XXXXXXX genom anställda och andra genom XXXXXXX försorg medverkande har förvärvat eventuella upphovsrätter och andra immateriella rättigheter till allt material som ligger till grund för denna produktion och har rätt att exklusivt upplåta dessa till Kabelkultur.”
Detta innebär såvitt jag förstår att uppdragsgivaren har försäkrat oss som producent av deras webbsida om att de inte skall tillhandahålla oss något material som de inte äger och har full nyttjanderätt till. Alltså förutsätter vi då som producenter att uppdragsgivaren följer detta avtal och enligt god sed har gjort upp med fotografer och andra upphovsmän om att de får nyttja och ev. överlåta texter eller fotografiskt material eller liknande som skall ingå i produktionen.

I produktionen har enbart material som tillhandahållits av beställaren använts, förutom en del grafik som vi framställt.

Jag har självklart bestridit fakturan, citerat ovanstående ur avtalet, hävdar att vi handlat i god tro, vilket vi ju har gjort, och hänvisar "Bildombudsmannen" till att ställa sina anspråk till uppdragsgivaren istället för oss.

Mina frågor till forumet är:

För att korrekt bestrida den här typen av fakturor, behöver man skicka dem till fler än avsändaren?
Uppdragsgivaren har fått en kopia.

Vad tror ni, håller formuleringen som citeras ur avtalet för att vi i en ev. rättsprocess ska kunna gå fria från denna anklagelse?

Jag är inte med i någon form av branchorganisation, vet ej om det finns någon heller, någon som vet?

Vad är denne "Bildombudsman" för en tjomme egentligen? Jag tycker hans agerande närmast liknar utpressning och att han väntat så länge som ett helt år med att informera oss om saken får det hela att verka överlagt, som för att få upp beloppet till en fantasinivå. <_<

Inte ens om jag skulle sälja allt som min familj äger och har skulle det ens täcka hälften av beloppet han kräver. :angry:

Såvitt jag förstår så är han ingen egentlig ombudsman i typ k.o eller så utan det är ett aktiebolag som har som affärsidé att hjälpa upphovsmän att driva rättsprocesser emot att få en del av kakan.

Hur skulle ni ha gjort om ni kom i samma situation ?

Jag är tacksam för alla kommentarer tips och råd.

Mvh pa
kabelkultur är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017