Kom ihåg mig?

[Help]Från scratch: bygga prisjämförelsesida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-11-29, 11:43 #1
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
Tool [Help]Från scratch: bygga prisjämförelsesida

Hej alla. Ny på WN här.
Jag tänker att den här frågan har ställts förut (och det har den), men jag tycker mig inte ha fått godtyckliga svar från de poster jag läst, och har haft svårt att förstå det jag läst på engelskspråkiga sidor. Jag ställer frågan ödmjukt, försiktigt och med ett stort mått respekt för er kunskap:
Hur går jag bäst till väga för att bygga en prisjämförelsesida?

Jag har för det första noll erfarenhet av WP och HTML och jag har precis köpt kurser på Udemy för att lära mig (dom var löjligt billiga under cyber-monday). Med det sagt så har jag väldigt hög ambition om att göra detta till verklighet (tillsammans med 2st VR-projekt för HTC Vive, så jag håller på att lära mig både Unreal och Unity parallellt).

Min nisch, och produkterna jag vill jämföra, är totalt oetablerad. Det finns ingen sida som erbjuder det jag vill erbjuda. En av anledningarna torde vara att det finns ett ofantligt stort antal tillverkare av just dessa typer av produkter.

Mina premisser ser ut enligt följande påhittade punkter:
- Jag vill jämföra kaffemuggar. Det finns jättemånga tillverkare och grossister av kaffemuggar. De listar inte sina priser på sina hemsidor. Man får manuellt hämta hem nettoprislistor av tillverkarna. Grossister erbjuder lite billigare priser. Man behöver vara företagskund för att handla hos grossisterna. Grossister lämnar inte ut sina prisavtal.
- Jag vet nettopriser från tillverkarna från prislistor i PDF och Excel. Det är dessa priser jag tänkt jämföra. Grosspriser är ointressant i nuläget.
- Jag vill bygga en sida där jag kan filtrera ut kaffemuggar efter t.ex; material, färg, mönster, volym (mängd vätska i muggen), värmebeständighet osv, osv. Sidan hämtar hem matchande produkter från de olika tillverkarna och sammanställer.

Ber ödmjukt om hjälp att visa mig på rätt väg
Vänligen /E

Senast redigerad av AmiliusOne den 2017-11-29 klockan 11:46
AmiliusOne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-29, 15:43 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Målgrupp? Den är relevant när det gäller frågeställningen tycker jag.

Och vad mer specifikt är frågan? Vad behöver du hjälp med?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-29, 16:05 #3
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
Tack för ett svar!

Målgruppen är företag (konsulter mer specifikt), stora som små, som beställer och föreskriver många av dessa "kaffemuggar". Målgruppen är alltså inte nödvändigtvis privatpersoner, men kan absolut inkludera privatpersoner.
Jag skulle vilja veta hur jag ska börja för att bygga en sådan sida. Jag har hört om API's men har lite svårt att greppa vad det faktiskt är och hur man kan implementera/applicera det i det jag ämnar skapa.
AmiliusOne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-29, 19:30 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Om målgruppen är företag så är de väl normalt sett mer intresserade av grossisternas priser? Och de är precis som du säger olika från kund till kund och inget det skyltas med.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-30, 08:34 #5
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
Tanken är dels att erbjuda ett alternativ utöver grossisterna, dels att pressa priser från tillverkare och slutligen att pressa (och lista) priserna grossister emellan.
AmiliusOne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-30, 09:35 #6
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Mitt råd var du ska börja är att hitta kompetensen som kan bygga detta åt dig. Du tänker och planlägger medan andra löser det på fiffigare sätt än du kommer hinna lära dig. Vill inte slå ner dig, men om du inte tänkt satsa på en karriär som utvecklare har du lång startsträcka att lösa problemet på effektivast möjliga sätt.

Om tillverkarna säljer direkt till dina företag så är det fine, men om de hellre går via grossister blir det en tuffare start för dig. Men jag antar att du har strategin på plats.

Det är bättre att omge sig med personer som är klipskare än dig på det som behöver utföras, än att utföra det själv. Då kommer du framåt snabbare.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-30, 09:48 #7
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
AmiliusOne AmiliusOne är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 5
Tack för svar och goda råd @digiArt
Du har nog rätt i att startsträckan skulle vara lång för mig. Jag är ju trots allt inte intresserad av själva utveckling o kodning, utan har snarare visionen, ritningar och mått klara. Var hittar jag mina hantverkare då? Som ska hjälpa mig bygga huset?
AmiliusOne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-03-26, 22:08 #8
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
Standard Börja bygget med papper och penna

Det som alla kan göra - oavsett om du är utvecklare eller inte - är att börja göra en kravspecifikation på papper. Skriv ner bakgrund, målsättning, datakällor som ska behandlas och vilka datapunkter som ska sorteras och hur du vill att de ska presenteras.

När du sedan har kommit dit kan du börja kika på hur eller vem som ska bygga det. Då har du en vision att presentera och som du kan få pris på. Då kan du söka efter billig hjälp antingen här i forumet, på blocket, efterlysa på facebook eller outsourca till indien via exempelvis fiverr för att ta fram en MVP (minimum viable product).

Eller om du har vunnit på lotto, ring en digitalbyrå på direkt och pröjsa ett par hundra lax =)

Hoppas det blir något av ditt projekt. Tyvärr så har jag dock sett många webbsatsningar gå åt skogen om beställaren inte har de tekniska kunskaperna själv eller om det är en lite vild idé som inte förankras i branschkunskap eller befintlig/beprövad verksamhet. Men skam den som ger sig, man lär sig alltid något även om man inte blir miljaaardär.
diego är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017