Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Annonsera på FB som privatperson?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-13, 19:03 #1
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Standard Annonsera på FB som privatperson?

För ett par år sedan provade jag att annonsera en del på Facebook, då man fick en $100-kupong genom att bara gilla en viss företagssida (minns inte längre vad sidan hette och dom har slutat att dela ut $100-kuponger).

Nu var det som sagt ett par år sedan och jag hade tänkt prova några nya kampanjer på FB samt marknadsföra min "fan-page".

Nu möts jag dock av något som inte existerade tidigare när jag annonserade på FB. Man måste ange ett EU-VAT-nummer.

Jag har inget registrerat företag. Är det omöjligt för mej att annonsera på FB?

En annan fråga, man får välja att kryssa i Ja/Nej på frågan: "Köper du Facebook-annonser i affärssyfte?" Jag har en sida om bantning med några affiliate-banners på (huvudsyftet med sidan är dock dess innehåll, det är inte en renodlat affiliate-sida vars enda syfte är att marknadsföra någon bantningsprodukt). Denna sida har sedan en "fan-page" på FB. Denna "fan-page" vill jag marknadsföra på FB. Räknas det som att jag annonserar i affärssyfte?

Det står vidare att "Låt fältet vara tomt om du inte har något momsregistreringsnummer." Vilket jag såklart inte har eftersom jag inte har något registrerat företag. Jag har bara mina sidor som hobbyverskamhet och skatt och sånt dras automatiskt från affiliate-nätverket.

Vad händer om jag lämnar detta EU-VAT-nummer fält tomt? Läste något om att Irländsk skatt på 21% kan läggas på. Det är ju värdelöst om det stämmer, aldrig att jag tänker annonsera till ett pris som är 21% högre. Det var tight att få det att gå ihop redan för ett par år sedan, och konkurrensen lär ju inte minskat sedan dess.

En sista fråga under: Konto-id* finns ett fält som heter "Account Name:" Vad ska man fylla i där?

Summering: Kan jag som privatperson annonsera på FB och vad gör jag åt EU-VAT-nummret? (och jag vill inte ha någon 21% Irländsk skatt automatiskt pålagd!)

Senast redigerad av Henkezan den 2012-08-13 klockan 19:05
Henkezan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 20:56 #2
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Har inte annonserat på facebook, men gjort affärer inom EU:

Om du inte har något momsnummer så kommer du få betala inköpslandets skatt inom EU, de är så det fungerar.

Om du haft ett momsnummer hade du fått betala svensk moms (som du sen kan kvitta om du har något att kvitta mot).
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 21:27 #3
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Trist. Men varför har dom lagt till detta EU-VAT-nummer när det inte existerade tidigare?
Jag har tidigare haft en enskild firma som nu är avslutad. Vad händer om jag anger det gamla VAT-numret? Bryr sej FB om att kolla upp dessa detaljer? Skickar dom vidare uppgifter till svenska skatteverket eller är det som oftast, att man själv är skyldig att deklarera utgifter liknande dessa?

Men tanke på hur dålig trafik man får från FB:s annonser (känns ofta som bottar eller personer som råkat klicka på annonsen av misstag) så har jag ingen lust att betala ytterligare 21% Irländsk moms som jag förstått läggs på automatiskt om man lämnar EU-VAT-numret tomt?

Senast redigerad av Henkezan den 2012-08-13 klockan 21:30
Henkezan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 15:32 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Henkezan Visa inlägg
Trist. Men varför har dom lagt till detta EU-VAT-nummer när det inte existerade tidigare?
Jag har tidigare haft en enskild firma som nu är avslutad. Vad händer om jag anger det gamla VAT-numret? Bryr sej FB om att kolla upp dessa detaljer? Skickar dom vidare uppgifter till svenska skatteverket eller är det som oftast, att man själv är skyldig att deklarera utgifter liknande dessa?

Men tanke på hur dålig trafik man får från FB:s annonser (känns ofta som bottar eller personer som råkat klicka på annonsen av misstag) så har jag ingen lust att betala ytterligare 21% Irländsk moms som jag förstått läggs på automatiskt om man lämnar EU-VAT-numret tomt?
Min gissning är att de gärna vill följa lagstiftningen

Det finns automatiska system för att kontrollerar VAT-nummer och du begår någon form av skattebrott om du försöker komma undan med att inte betala moms. Kör det som företag så blir det ju inget problem.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 18:07 #5
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Min gissning är att de gärna vill följa lagstiftningen

Det finns automatiska system för att kontrollerar VAT-nummer och du begår någon form av skattebrott om du försöker komma undan med att inte betala moms. Kör det som företag så blir det ju inget problem.
Det lät säkert som en dum fråga, jag vet Blev bara irriterad över detta extra moment dom lagt till då jag som sagt inte har något registrerat företag längre och det
gick ju bra för FB att köra utan detta VAT-nummer under X antal år tidigare. Google Adwords som funnits bra mycket längre kräver heller inte något EU-VAT-nummer. Men jag är inte insatt i hur FB är strukturerat som företag, så det finns säkert en bra förklaring till varför dom börjat kräva detta EU-VAT-nummer.

Senast redigerad av Henkezan den 2012-08-14 klockan 18:11
Henkezan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 18:45 #6
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Citat:
Ursprungligen postat av Henkezan Visa inlägg
Det lät säkert som en dum fråga, jag vet Blev bara irriterad över detta extra moment dom lagt till då jag som sagt inte har något registrerat företag längre och det
gick ju bra för FB att köra utan detta VAT-nummer under X antal år tidigare. Google Adwords som funnits bra mycket längre kräver heller inte något EU-VAT-nummer. Men jag är inte insatt i hur FB är strukturerat som företag, så det finns säkert en bra förklaring till varför dom börjat kräva detta EU-VAT-nummer.
Och då var det antagligen dyrare motsvarande nuvarande priset + moms =)
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017