Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Radera ett gammalt inlägg i WP, 301 till startsidan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-03, 13:27 #1
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Standard Radera ett gammalt inlägg i WP, 301 till startsidan?

Har en blogg där jag skriver om olika erbjudanden från tex Tradedoubler etc. Problemet med dessa erbjudanden är att de ofta är ganska kortlivade. De kanske är aktuella några månader för att sedan plockas bort av annonsören.

Eftersom jag inte vill ha en blogg full med erbjudanden som är inaktuella och inte fungerar längre funderar jag på vad jag ska göra med alla dessa inlägg.

Vad tycker Google om att man bara raderar inlägg med jämna mellanrum vilket skapar en hel del 404 sidor?

Ska jag plocka bort inlägget och göra en 301 till starsidan istället? Problemet är att erbjudandet kanske handlade om bildäck och startsidan är optimerad för ordet "erbjudanden".

En annan sak är att om det varit ett erbjudande som pågått länge och som jag ansett vara av extra värde har jag kanske byggt en del länkar till just det inlägget och fått upp till PR1-PR2. Då känns det som det vore bra att kunna ta vara på länkkraften i detta inlägg och inte bara radera det.
Henkezan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 17:03 #2
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Låt allt innehåll vara kvar men märk ut att erbjudandet inte längre gäller och ändra eventuella länkar. Tipsa om liknande erbjudanden eller dylikt. Dumt att ta bort innehåll.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 19:17 #3
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Låt blogposten vara kvar, men lägg ut någon fin button om att erbjudandet inte är giltigt "men du kanske är intresserad av LÄNK" Så får de ut något av det iaf.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-09, 14:46 #4
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Detta kommer dock bli ohållbart i längden, det kommer sluta med att det finns 100 tals bloggposter med inaktuella erbjudande som inte fungerar längre, vilket bara kommer irritera användarna och göra det jobbigare att leta sig igenom sidan och faktiskt hitta erbjudanden som fungerar!

Vad jag gjort hittills är att jag kollat i analytics vad för sökord som användare kommer in ifrån Google med. Har jag då något gammalt erbjudande som inte fungerar längre och som ingen har kommit in till ifrån Google den senaste månaden har jag helt enkelt bara tagit bort inlägget från bloggen. Har det däremot varit ett erbjudande som inte fungerar längre men som ger trafik ifrån Google har jag behållit det, men skrivit att erbjudandet tyvärr har gått ut. Har jag haft något liknade erbjudande så har jag tipsat dom om detta erbjudande.

Så jag försöker ta vara på trafiken och även om något inlägg på bloggen lyckats få någon pagerank.

Men det är alla dessa erbjudanden som inte ger någon trafik alls eller som fått någon pagerank som jag bara vill ta bort!

Det måste väll finnas någon vettig lösning på att kunna ta bort blogginlägg och göra någon form av 301 eller en bättre fungerande 404-sida utan att Google börjar tycka det är kaos efter ett tag.
Henkezan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-09, 15:41 #5
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Henkezan Visa inlägg
Detta kommer dock bli ohållbart i längden, det kommer sluta med att det finns 100 tals bloggposter med inaktuella erbjudande som inte fungerar längre, vilket bara kommer irritera användarna och göra det jobbigare att leta sig igenom sidan och faktiskt hitta erbjudanden som fungerar!
På vilket sätt blir det jobbigare att leta sig igenom sidan och hitta aktuella erbjudanden? Du låter innehållet vara indexerbart av Google, lägger en bra informationstext överst med förslag på annat liknande innehåll men ser till att sidan inte kan hittas via intern sök/liknande innehåll/tagglistning/whatever. Det måste väl gå på något sätt i WP?

Googla t.e.x på "hp nx9420". Det är en laptop som slutade säljas typ tidigt 2008 men fortfarande ligger kvar hos bl.a. Dustin och Komplett som utgången produkt. Inte sökbar internt men fortfarande indexerbar av Google. Content is king!

Senast redigerad av Adestro den 2011-12-09 klockan 15:48
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-09, 16:26 #6
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
På vilket sätt blir det jobbigare att leta sig igenom sidan och hitta aktuella erbjudanden? Du låter innehållet vara indexerbart av Google, lägger en bra informationstext överst med förslag på annat liknande innehåll men ser till att sidan inte kan hittas via intern sök/liknande innehåll/tagglistning/whatever. Det måste väl gå på något sätt i WP?

Googla t.e.x på "hp nx9420". Det är en laptop som slutade säljas typ tidigt 2008 men fortfarande ligger kvar hos bl.a. Dustin och Komplett som utgången produkt. Inte sökbar internt men fortfarande indexerbar av Google. Content is king!
Som jag nämnde ovan så behåller jag erbjudaden som ger trafik från Google trots att dom är inaktuella. Men jag tänker främst på användare som hittar min huvudsida via Google eller som kanske bara knappar in adressen till min huvudsida. Då måste dessa användare plöja igenom 100 tals av inaktuella erbjudanden. Om sedan dessa erbjudanden aldrig hittas via Google eftersom dom rankas så lågt, så ser jag ingen mening med att ha kvar dom.

Och det är detta jag försöker lösa lite snyggt med att plocka bort dessa erbjudanden som ger 0 trafik eller inte har en enda extern länk till sig. Dom tillför min sida ingenting utan bara är i vägen när mina användare navigerar runt på min sidas olika kategorier.

Efter lite sökande på Google så hittade jag denna länk:

http://www.google.com/support/forum/...0e379a3b&hl=en

Enligt deras diskussion så verkar det inte göra något att plocka bort gamla inaktuella bloggposter så länge dessa inte har några externa länkar så att sidan i sin helhet tappar länkkraft (vilket är precis vad jag tänkt på, jag behåller alla viktiga inlägg som har länkar till sig trots att erbjudandet gått ut)

Dock verkar det vara bäst att göra en 301. Vilket är vad jag just nu funderar på hur jag ska lösa smartast.
Henkezan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-11, 11:34 #7
iostreams avatar
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
iostreams avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
Du bör använda en 410 Gone:

http://tools.ietf.org/html/rfc2068#section-10.4.11
iostream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017