Kom ihåg mig?

Koppla webbshop mot affärssystem t.ex Visma?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-27, 19:23 #1
BuboBubo BuboBubo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 3
BuboBubo BuboBubo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 3
Standard Koppla webbshop mot affärssystem t.ex Visma?

Har börjat fundera på nån form av direkt(are) koppling mellan webbshoppen och Vismas administration för fakturering m.m som är mer tids- och arbetseffektivt än "ta emot ordrar och lägg sedan in dem manuellt"-metoden. Men hur gör man egentligen med sånt när man redan har en befintlig, hemsnickrad webbshop som inte är av någon färdig, redan visma-vänlig plattformstyp?

Jag är inte ute efter kodexempel utan bara principen kring hur man vanligtvis lägger upp det, om det finns nån här som kör nåt liknande upplägg? Förmodar att man får köra nån form av regelbunden manuell uppdatering så länge webbshoppen körs på ett webbhotell och Vismaburken står hemma på kontoret, men hur lägger man upp kopplingen?

Aggregerar man t.ex alla ordrar sedan det senaste synkningsdatumet i nån (vismaläsvänlig) fil på servern som man sedan laddar ner och importerar (varpå synkningsdatumet uppdateras igen) eller vad är bästa lösningen för den typen av situationer?

Har googlat en hel del och även sökt här om Visma men det verkar finnas ytterst lite att finna som behandlar just denna frågeställning, det mesta verkar handla om hur man börjar om med nån Vismavänlig stereotyp paketshop och det är inte alls intressant för min del, jag gillar att hugga ut mina stenhjul från grunden

EDIT: Stava!
BuboBubo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 23:20 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Du får bygga api som kommunicerar med visma. Kolla med visma om sådant inte redan finns för din butik.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-28, 23:55 #3
macwiz macwiz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 55
macwiz macwiz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 55
Vi har gjort en integration mot Visma Business. Vi skapar xml-filer för inkommande order i en katalog på servern. Visma loggar in, hämtar filerna och skapar order.
macwiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-29, 01:31 #4
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Vet inte hur det är med Visma, men med gamla SPCS fick man köpa en API version av mjukvaran. Oftast använder man XML byta data med systemen.

Citat:
Ursprungligen postat av BuboBubo Visa inlägg
Har börjat fundera på nån form av direkt(are) koppling mellan webbshoppen och Vismas administration för fakturering m.m som är mer tids- och arbetseffektivt än "ta emot ordrar och lägg sedan in dem manuellt"-metoden. Men hur gör man egentligen med sånt när man redan har en befintlig, hemsnickrad webbshop som inte är av någon färdig, redan visma-vänlig plattformstyp?

Jag är inte ute efter kodexempel utan bara principen kring hur man vanligtvis lägger upp det, om det finns nån här som kör nåt liknande upplägg? Förmodar att man får köra nån form av regelbunden manuell uppdatering så länge webbshoppen körs på ett webbhotell och Vismaburken står hemma på kontoret, men hur lägger man upp kopplingen?

Aggregerar man t.ex alla ordrar sedan det senaste synkningsdatumet i nån (vismaläsvänlig) fil på servern som man sedan laddar ner och importerar (varpå synkningsdatumet uppdateras igen) eller vad är bästa lösningen för den typen av situationer?

Har googlat en hel del och även sökt här om Visma men det verkar finnas ytterst lite att finna som behandlar just denna frågeställning, det mesta verkar handla om hur man börjar om med nån Vismavänlig stereotyp paketshop och det är inte alls intressant för min del, jag gillar att hugga ut mina stenhjul från grunden

EDIT: Stava!
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 15:54 #5
BuboBubo BuboBubo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 3
BuboBubo BuboBubo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av macwiz Visa inlägg
Vi har gjort en integration mot Visma Business. Vi skapar xml-filer för inkommande order i en katalog på servern. Visma loggar in, hämtar filerna och skapar order.
Det där lät ju intressant, det är ju inga större problem att få webbshoppen att spotta ur sig XML-filer för ordrarna. Men, hur går det egentligen till när Visma "loggar in och hämtar filerna" egentligen? Finns det någon sådan funktion färdig i Visma eller har ni fått bygga till någon komponent till Visma-programmet som sköter det?

Och gör Visma detta helt automatiskt med jämna mellanrum eller får ni göra nåt manuellt för att importera ordrarna när så ska ske?

Tack för svaren såhär långt iaf, nu känns det åtminstone lite tydligare och bra att formatet som körs är XML för det är ju smidigt att jobba i

Jag förmodar att Visma har nån funktion för att importera rena datafiler för ordrar i t.ex XML också så det bör ju åtminstone gå att som nödlösning göra så (dvs själv ladda ner de shop-genererade filerna och läsa in dem i Visma vilket åtminstone vore snabbare än att skriva in ordrarna för hand) men det vore ju schysst om det går att automatisera mer än så som sagt.
BuboBubo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 02:25 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Vilken Webbshop har du? Sharespine är en Visma koppling som fungerar mot ett flertalet webbshoppar. ( http://www.sharespine.com/sv/system )
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 08:32 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Vilket språk är det du jobbar med?

Vi har en webbservice skriven i .NET som gör att vi kan importera/exportera data från Visma Administration mot våra olika faktureringslösningar.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 08:44 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Som jag förstått det behöver man ett visma-api för att kunna göra något sådant alls. Själv har jag inte kommit i kontakt med det mer än att jag har kollegor som jobbat med det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 10:22 #9
BuboBubo BuboBubo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 3
BuboBubo BuboBubo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 3
Tack för svaren, webbshoppen är som sagt en helt hemsnickrad lösning byggd helt från grunden, inget standardpaket och baseras heller inte på något sådant. Språket som plattformen är byggd i är PHP.

Jag har redan läst igenom Vismas API-dokument över funktioner, men allt är ju i C++ där - vilket jag iofs behärskar hyfsat men det är nästan 10 år sedan jag skrev något alls i nåt C-språk nu så pga en ansenlig mängd rost bakom tangenterna så hade jag hoppats att det mesta skulle kunna gå att lösa genom lite enkla tillägg på den egna webbsidan bara, medelst PHP då alltså, och sedan förlita sig på standardfunktioner i Visma för import av ordrar (vilka möjligheter som nu finns där).

Det är mest därför jag är ute efter principerna bakom hur andra löst detta så att jag vet vilken väg man bör/måste gå för att nå fram till målet. Hittar som sagt väldigt lite av nytta på nätet om just detta, däremot finns det ju en uppsjö av konsulter som säljer färdiga integrationslösningar som sagt, men ingen av dessa lär ju fungera rakt av i mitt fall.
BuboBubo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 19:31 #10
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av BuboBubo Visa inlägg
Hittar som sagt väldigt lite av nytta på nätet om just detta, däremot finns det ju en uppsjö av konsulter som säljer färdiga integrationslösningar som sagt, men ingen av dessa lär ju fungera rakt av i mitt fall.
Vi har en färdig wrapper som hämtar både kunder, ordrar och skickar tillbaka leveransstaus med standardkod som du plättlätt kan implementera. Alternativt lägger du det som en egen webservice som snurrar och hämtar datat från dn MySQLdata oavsett om du byggt din webshop i php, asp, net eller något hemligt.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017