Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa aktier via bolag mm?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-02, 19:28 #1
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Standard Köpa aktier via bolag mm?

Hej,

Har några funderingar kring att köpa aktier via bolag, ser en del företag som har som verksamhetsbeskrivning handel med värdepapper, har dessa bolag några skattemässiga fördelar jämfört med om man som AB med en annan verksamhetsbeskrivning handlar med värdepapper?

Jag har en konsultverksamhet (ett AB) där jag med bolagets pengar investerat lite pengar på fonder och aktier, dessa pengar hamnar i aktiefållan där eventuella vinster/förluster kvittas ut mot varandra. Min tanke är om det kanske är bättre at töppna ett nyt taktie bolag som sysslar med "handel av värdepappar" för att
1. kvitta förluster mot själva resultatet i bolaget, om det nu går då man sysslar med handel av värdepapper?
2. Kommer göra en rätt så stor vinst det här året och skulle vilja minska resultatet så det inte blir så mycket i bolagsskatt, funkar det att låna över pengar från mitt konsult bolag till bolaget som sysslar med värdepapper för att skjuta fram bolagsskatten som skall betalas?

Vet att många bolag kör olika knep för att antingen skjuta på skatten eller för att minska resultatet på ett snyggt sätt, har ni några förslag om det?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 23:06 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
1. Om jag tolkar http://www.skatteverket.se/download/...5913/33214.pdf rätt så är 70% av förlusten avdragsgill. Förlust uppstår när du säljer aktier.

2. Nej. Det du pratar om påverkar bara balansräkningen. Om de är i koncern kan du lämna koncernbidrag däremot för att kvitta förluster mot vinster.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-03, 00:21 #3
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Fast aktier är inte avdragsgilla mot resultatet som jag uppfattar det? pratade med min bokförare och han sa att man bara kan kvitta aktie affärer med varandra och inte med själva resultatet i bolaget. Hur kan man göra för att få ner resultatet isf? Låna pengar till ett annat aktie bolag är inte heller ett alternativ eller?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-03, 08:29 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om man har ett bolag som har som huvudsaklig verksamhet att handla med aktier så får man göra ett visst "inkuransavdrag" (typ någon procent av värdet). Men man måste vara ganska aktiv och handla mycket för att det ska löna sig.

Däremot så har du redan tjänat mycket pengar på att spara pengarna i bolaget och inte ta ut dem som lön, du har ju då ca 3 gånger mer pengar att investera, i stället för att först skatta bort 2/3 innan du investerar privat.

Men även ditt konsultbolag får investera i andra aktiebolag, det behöver man inte ha med i verksamhetsbeskrivningen, för det räknas som en normal del av alla bolags verksamhet.

Däremot kan man om man som privatperson äger flera bolag, så kan man ha brutet räkenskapsår (det får man inte ha om du har flera bolag i en koncern, då måste alla ha samma räkenskapsår. Då kan man "flytta fram pengar mellan bolagen så att man aldrig utsätter pengarna för beskattning. Man måste vara försiktig med detta för det måste ske flytt på ett korrekt sätt annars kan man åka på en skattesmäll. Så det ska man bara göra om man vet vad man gör. Man måste helt enkelt planera verksamheten så att det funkar att göra så.

Sen kan man också göra investeringar i kostnader idag som kommer generera intäkter i framtiden. Typiskt är om man investerar i utvecklingen av en ny produkt, eller utbildar sina anställda, nu när du har höga vinster, för att kunna få mer intäkter i framtiden. Löner och utbildningar är ju normalt avdragsgilla kostnader och de kommer långt före intäkterna.... Men även det kräver lite planering ....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-03, 08:51 #5
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Ett tips är annars att öppna en företagsägd kapitalförsäkring. Du kan inte kvitta vinster mot förluster men betalar heller ingen skatt för vinsten.

Istället så utgår skatt när du sätter in pengar till en kapitalförsäkring. En kapitalförsäkring kan flyttas ut från företaget till dig via en direktpensionlösning, dvs går företaget i konkurs så är pengarna ändå skyddade.

Kapitalförsäkring kanske inte passar i alla lägen men med dagens ränteläge (skatten i kapitalförsäkringen räknas ut via dagens räntenivå) så är det ofta en bra lösning, iaf om du sparar långsiktigt i aktier hos stora stabila globala bolag som t ex ger 3-6% direktavkastning.

http://www.swedbank.se/privat/forsak...tid=CID_400826

https://www.avanza.se/aza/ap/kapital...forsakring.jsp

http://www.bfn.se/remisser/arkiv/rem...talforsakr.pdf
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-03, 21:26 #6
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Conny, målet är att göra investering i kostnader, att köpa upp en befintlig rörelse med intäkter skulle det vara att investera i en kostnad? dvs att köpeskillingen blir en kostnad för bolaget?

dp79 säg att jag flyttar ut 1M från bolaget till en kapitalförsäkring så måste jag fortfarande betala bolagsskatt på den miljonen, dvs det minskar väl inte resultatet i bolaget eller blir det en kostnad att man köper in sig i en kapitalförsäkring? Om det är så säg att man gör en vinst via kapitalförsäkringen och vill föra tillbaks pengarna då måste man fortfarande betala bolagsskatt + utdelningsskatt om man vill plocka ut den eventuella vinsten, eller har jag fel här?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-03, 23:50 #7
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av Gimbo Visa inlägg
Conny, målet är att göra investering i kostnader, att köpa upp en befintlig rörelse med intäkter skulle det vara att investera i en kostnad? dvs att köpeskillingen blir en kostnad för bolaget?

dp79 säg att jag flyttar ut 1M från bolaget till en kapitalförsäkring så måste jag fortfarande betala bolagsskatt på den miljonen, dvs det minskar väl inte resultatet i bolaget eller blir det en kostnad att man köper in sig i en kapitalförsäkring? Om det är så säg att man gör en vinst via kapitalförsäkringen och vill föra tillbaks pengarna då måste man fortfarande betala bolagsskatt + utdelningsskatt om man vill plocka ut den eventuella vinsten, eller har jag fel här?
Du kan aldrig flytta ut pengarna från företaget, det var kanske lite fel av mig att jämföra företagsägd kapitalförsäkring med en direktpensionslösning via kapitalförsäkring.

Iaf, företagsägd kapitalförsäkring är en sparform som har sina egna regler. Du sätter in skattade pengar (fortfarande företagets pengar) och betalar ingen vinststatt för eventuell framtida vinst utan istället tas det ut en schablonskatt.

Bokföringsmässigt så gäller det att använda "ej avdragsgilla konton" och det kan tyvärr vara lite krångligt, speciellt om bokföringsprogrammet inte har stöd för det automatiskt. Bokföringsmässigt så skall inte vinster eller förluster beskattas i och med schablonskatten. Dock påverkas balansräkningen mm om du värderar kapitalförsäkringen till "verkligt värde".

En direktpension-lösning är dock ännu krångligare men flera program har faktiskt stöd för det.

http://www.bokforingstips.se/artikel...sakringar.aspx
http://www.bfn.se/remisser/arkiv/rem...talforsakr.pdf


När/om du har stora vinster i en kapitalförsäkring så är det fortfarande bolagets pengar (vi pratar inte direktpension-lösning).
Du tar ut pengarna som lön eller aktieutdelning. Den enda fördelen är alltså att du inte betalar skatt för dina eventuella vinster och aktieutdelningar från din kapitalförsäkring.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-05, 15:35 #8
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Ok då är jag med på vad du menar, tack för infot. Verkar inte finnas så mycket annat man kan göra då man vet att man kommer göra en vinst i slutet av året? det är alltså bara att skatta på hela summan och se glad ut
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-05, 18:20 #9
pronomen pronomen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 42
pronomen pronomen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 42
1. Endast förluster hamnar i aktiefållan och vinster beskattas direkt. Förlusterna i aktiefållan kan dock kvittas mot framtida aktievinster. Aktievinster kan du kvitta mot eventuella förluster i rörelsen, men då du gör en större vinst så spelar det ingen roll.

Endast värdepappersbolag kan tillgodogöra sig förlusterna direkt, men det krävs ganska många transaktioner och en större volym för att bolaget ska klassificeras som ett värdepappersbolag och jag tvivlar på att du uppfyller de kraven.

2. För att minska resultat, dvs skatten så kan du göra det enklast på följande sätt:
- Gör maximal avsättning till p-fonden så kan du skjuta fram 25 % av skattemässiga resultat – måste dock återföras till beskattning det 6:e året.

- ”Skaffa dig kostnader ” eller avskrivningsunderlag
+ du kanske kan investera i en bil eller någon annan dyrare tillgång (då får du skriva av 20 % redovisningsmässigt och 30 % skattemässigt)
-Om du köper en bil så kommer du att förmånsbeskattas för bilen, men totalt sett (beroende på bil) så kommer det att löna sig för dig. Räkna med att förmånsbeskattningen kommer att kosta dig ca 2-3 000 kr netto i månaden. Köper du bilen den sista månaden i ditt räkenskapsår så är det lätt att räkna hem det hela
- Om du köper en bil så får du inte tillbaka momsen utan det blir en kostnad (en del av avskrivningsunderlaget)
– leasar du bilen så får du tillbaka hälften av momsen.

Det finns fler kreativa sätt minska skatten beroende på hur det ser ut i ditt bolag, men de flesta är lite för komplicerade att ta i en tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Gimbo Visa inlägg
Hej,

Har några funderingar kring att köpa aktier via bolag, ser en del företag som har som verksamhetsbeskrivning handel med värdepapper, har dessa bolag några skattemässiga fördelar jämfört med om man som AB med en annan verksamhetsbeskrivning handlar med värdepapper?

Jag har en konsultverksamhet (ett AB) där jag med bolagets pengar investerat lite pengar på fonder och aktier, dessa pengar hamnar i aktiefållan där eventuella vinster/förluster kvittas ut mot varandra. Min tanke är om det kanske är bättre at töppna ett nyt taktie bolag som sysslar med "handel av värdepappar" för att
1. kvitta förluster mot själva resultatet i bolaget, om det nu går då man sysslar med handel av värdepapper?
2. Kommer göra en rätt så stor vinst det här året och skulle vilja minska resultatet så det inte blir så mycket i bolagsskatt, funkar det att låna över pengar från mitt konsult bolag till bolaget som sysslar med värdepapper för att skjuta fram bolagsskatten som skall betalas?

Vet att många bolag kör olika knep för att antingen skjuta på skatten eller för att minska resultatet på ett snyggt sätt, har ni några förslag om det?

Senast redigerad av pronomen den 2013-07-05 klockan 18:24
pronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-07, 23:20 #10
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Pronomen skulle du kanske kunna reka lite på vad/hur man kan göra via PM/Skype? Är du ekonom eller bara allmänbildad inom ämnet, skulle vara tacksam för samtliga förslag bara de inte är för bökiga för min bokförare för då måste jag byta ut honom vilket blir lite svårt då han även är en nära vän
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017