Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SEOLogik/Tjörndesign

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-04, 22:48 #1
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Hej forumet. Jag har varit stammis här ett bra tag nu och alltid gillat den kunskap och kreativitet som finns här. WN har alltid varit ett bra ställe för diskussion och hjälp med kreativa saker.

På senare tid har det dock dykt upp en mängd småföretagare, främst inom den så kallade seobranschen, som spammar forumet och - i sken av att vara seriösa - försöker misskreditera sina konkurrenter och framhäva sig själva som så otroligt etiska, välmenande, unika och bra. I själva verket är dessa småföretag dock, när man som webbmänniska efterforskar lite, branschens största skämt.

Jag bortser från huvudproblemet med etiken: att de använder WN för att göra gratisreklam istället för att köpa markandsföring och betala för sig, som de vill att deras kunder ska göra. I det här inlägget tänkte jag visa hur "seriös" skämtföretagaren över alla andra, som spammar WN mest och dessutom konsekvent hävdar sig vara överlägsen alla andra rent etiskt, egentligen jobbar själv. Även om det finns flera jobbiga personer på det här forumet, så finns det en aktör som irriterar mig mångdubbelt mer än resten - sökmotoroptimeraren SEOLogik AB från Göteborg.

Med signaturen "Etiken är mycket hög och vi följer till 100% sökmotorernas regler" spammar Hans Sandblom från SEOLogik dag ut och dag in Webmasternetworks forum.

Exempel på trådar då herr Sandblom förekommer är:

"Jajja och andra sökmotoroptimerare"
http://www.webmasternetwork.se/f11t3977hl-st0.html

"Eftersom vi har snart 7 år som SEO företag (...) så skulle jag kunna svara vilka som är seriösa och utför optimeringar utan att gå emot Googles regler. (...) Om jag vore dig skulle jag söka på Google efter: sökmotoroptimering (...) Man bör väl kunna blygsamt säga att dom som har top10 placering borde veta vad dom sysslar med"

"Webanalys - oseriösa och tvivelaktiga metoder"
http://www.webmasternetwork.se/f11t9774.html

"Tror inte jag behöver svara vad vi tycker om cloaking!"
"> Vad jag har sett har flera senaste halvåret börjat tydligt ange att de följer sökmotorernas regler och vilka metoder de inte använder.
Visst, men det gäller inte dom 'stora' ännu!"


Nä just det. "De stora" är såvitt jag förstår Jajja Communications, Relevant Traffic och Webanalys sitesfaction i Stockholm. På vilket sätt och mot vilken punkt herr Sandblom menar att dessa bryter mot sökmotorernas regler är dock inte riktigt klart. Spammar Webmasternetworks forum för att de inte har råd att marknadsföra sig gör de i alla fall inte.

Vad som däremot är klart är att SEOLogik bryter mot såväl allmän etik som sökmotorernas riktlinjer när de använder kundernas webbplatser till att länka upp sin egen webbplats.

I det första inlägget ovan skryter Hasse med att han har en förstaplacering på "sökmotoroptimering" på Google. Detta är dock inte så svårt om man fuskar och blåser sina kunder på länkvärde som Hans Sandblom och SEOLogik gör. Då är tekniken oerhört enkel tills man åker dit och plockas bort ur Google. Och det är föga ett bevis på att "veta vad man sysslar med" utan bara ett tecken på att man spammar sökmotorernas index med irrelevanta länkar, och således snart kommer att bli utkastad. Kolla här:

http://search.msn.com/results.aspx?q=link%...ogik.se+sitemap

Träfflistan är från MSN och innehåller, förutom ett komplett register över SEOLogiks lurade kunder, över 700 "sitemaps" som länkar tillbaka till SEOLogiks egen webbplats på ordet "sökmotoroptimering".

Det verkar vara SEOLogiks enda källa till (tillfällig) framgång i träfflistorna att hålla på såhär. Att placera länkar till sig själv på kundernas webbplats strider mot fjärde punkten i Googles riktlinjer:

"You should never have to link to an SEO (...) These are typically useless exercises that don't affect your ranking in the results of the major search engines -- at least, not in a way you would likely consider to be positive."

Citat från: http://www.google.com/webmasters/seo.html


Så mitt förslag till Hasse och gänget är att sluta spamma vårt kära WN och istället göra som "de stora" och avsätta pengar i en riktig marknadsföringsbudget. Det finns flera sätt att visa upp sitt företag: Mässor, tidningar, annonser på webbplatser som är kommersiella (IDG m.fl.) där ingen behöver irritera sig.

Att hävda sig vara seriös och kriga på det här forumet är ingen mening - här finns på tok för många som ser igenom era fula trix. Jag tycker vi ger dem en andra chans. Om de fortsätter (och lyssna nu Hasse) så föreslår jag att vi som använder och gillar Webmasternetwork utan reklam gör en gemensam satsning på att anmäla www.seologik.se m.fl. på http://www.google.com/contact/spamreport.html

Gör vi det allihopa så dyker de nog direkt. Hans Sandblom och alla andra spammares största problem är att de dör som flugor så fort tillräckligt många vanliga användare blir irriterade.
Och det är inte mer än rätt.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017