Kom ihåg mig?

Newbie fråga - varför måste man ägt ett domän 6 månader innan man får sälja det här?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2020-05-27, 17:16 #1
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Question Newbie fråga - varför måste man ägt ett domän 6 månader innan man får sälja det här?

Hej!

Egentligen är jag apputvecklare men råkade köpa ett domännamn (.se, .nu och .com) för några dagar sedan efter att ha druckit några glas bubbel.

Tänkte försöka hitta någon potentiell köpare som tycker det verkar lika grymt som jag tyckte (i berusat tillstånd...). Efter lite Googlande hörde jag talas om wn.se, men ser att man bara får göra sälj-inlägg om man har ägt domännamnet i mer än 6 månader.

Finns det någon teknisk anledning? Som gör att jag inte kan sälja det via andra kanaler som Blocket, Tradera, eller som gör det mindre värt p.g.a någon rankingalgoritm, eller är det för att slippa en massa spammiga inlägg?

Tack på förhand,

Per
Perflubron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-05-27, 19:01 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Regeln är sannolikt för just denna anledningen, folk köper lediga (läs dåliga) domäner som de sen försöker sälja omedelbart. Låt den löpa ut bara, lägg inte mer tid eller pengar på ett litet misstag.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-05-27, 19:57 #3
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Tack för snabbt och koncist svar. Har du eller någon tips på någonstans där jag kan läsa på vad som gör ett domännamn bra eller mindre bra? När jag kikat runt (lite snabbt) hittar jag mest ytlig information som inte ger så mycket info om hur jag ska bedöma ett specifikt domännamn. Tycker personligen fortfarande att det känns som ett bra namn så vill inte släppa det utan att ha pluggat på lite.

(Tänkte att jag undviker att skriva namnet här för att inte få det att verka som att jag 'fiskar')
Perflubron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-05-28, 01:06 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Har domänen varit fri att registrera nån gång de senaste fem åren så är det ingen bra domän.
Ganska bra grundregel, de bra domäner som jag har eller har sålt har bara funnits på andrahandsmarknaden i minst 10år, gärna 15-20år.

Det sitter miljoner människor fulltid med många års erfarenhet och automatiska system bara för köpa domäner. Ska du ge dig in i domäner med de spelarna så gör det endast för skojs skull och betala för det nöjet.

Köp domän om du själv vill ha den och göra nått med det helt enkelt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-05-28, 07:52 #5
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Tack än en gång!
Perflubron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017