Kom ihåg mig?

Angående stämning!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-15, 05:02 #21
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Jag är beredd att hålla med Gustav. Språket som Lancelot använder tyder på viss omognad. Tycker också att det känns lite pinsamt att densamme använder sin ålder som ett argument för att bete sig ovärdigt. Visst, alla kan vi göra misstag, vi har alla varit 18 (eller ja, de flesta av oss iaf), men snälla håll det över sandlådenivå. Det känns som att personangreppen hänger i luften...

Tur i oturen att min spade är större än din. Dessutom är den blå!
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 08:37 #22
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot
Citat:
Ursprungligen postat av boena
Klart du kan. Du kan alltid lämna in en stämningsansökan för förtal.

Tror inte du behöver agera förrän du mottagit information om stämningen från någon myndighet eller advokat.
Vad ska jag göra?

Kan jag stämma dem för "förtal" eller ska jag vända mig till tidningarna och göra uttalanden ?


Mvh Aria
Ja, eller varför inte frysa läget, och skita i det.. Det enda som bruka tjänar på såna här saker adovakter.. Jag tro nog många här sett för många amerikanska tv serier, och förstår inte skillnaden.

Att stämma någon förtal bruka som sagt vara svårt , se till att ha torrt på fötterna när du skall upp rätten det du har blivit stämd för .
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 08:42 #23
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
En sak som de flesta webmaster och moderatorer av forum inte tycker om är just medlemskap som skapas med syftet att göra reklam för något.

Det är förkastligt och oetiskt; speciellt om det görs av ett företag.

Sedan så lär väl en sådan sak knappast hamna i skalan bedrägeri. Eftersom det stämmande företaget förmodligen inte kan peka på att de har lidit ekonomisk skada så kan det inte bli bedrägeri. Ekonomisk skada är inte att de kanske har fått lägga ut pengar på att rensa forumet från oönskade inlägg. Undrar vad de baserar sitt skadeståndkrav på 300 000 kr på.

Sedan är det en sak vad som anges i reglerna till forumet.

Det kan kanske vara idé att i sina regler för ett forum ange att skadestånd kan tas ut om forumet används på annat sätt än det är avsett att göra. Det kan kanske vara bra med en text i reglerna som anger att varje inlägg samtidigt är ett godkännande av reglerna.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 08:42 #24
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 15 2007, 03:41
Ska jag summera den här tråden, efter mitt eget intryck, så skulle jag säga att Lancelot är en omogen tonåring som inte lärt sig att skilja på rätt och fel. Om det stämmer att han spammat en konkurrents medlemmar och kunder så finns det absolut grund för en polisanmälan och stämning. Dock tycker jag att sådana åtgärder verkar överdrivna. Bazaar1001.se ser ut att vara ett amatörprojekt och inte ett seriöst företag eller någon riktig konkurrent till Budera.se. Att Bazaar1001 skulle kunna stjäla Buderas kunder är inte ett rimligt antagande.

Jag vet inte i hur stor utsträckning Lancelot har varit till besvär för Budera. Men en mer motiverad åtgärd skulle enligt mig vara att ta ett allvarligt snack med pojkvaskerns föräldrar, istället för att dra honom inför domstol. Visst är man myndig vid 18 års ålder enligt svensk lag. Men många mognar sent och en artonåring är i stort sett bara ett barn med något extra år på nacken.

Jag är som sagt inte insatt i fallet, men min spontana åsikt är att Budera överreagerar. Ring hans föräldrar, lärare, eller någon annan person som kan nypa honom i örat och lära honom skilja på rätt och fel. Inte ska en stackars artonåring behöva hosta upp 220.000 kr bara därför att han är sen i sin mognadsprocess. Jag har väldigt svårt att tro att Budera har några pengar att hämta här. Förutsatt att Budera nu inte lidit skada motsvarande det värdet (vilket med utgångspunkt av den informationen som vi fått i denna tråd verkar högst osannolikt).

Själv skulle jag nästan yrka nackskott på spammare (nu överdriver jag). Men i det här fallet handlar det om en artonåring som inte lärt sig vart gränsen går. Låt stackaren vara. Han har säkert redan lärt sig en läxa.
Jag tycker no bazarr1001.se ser ganska seriös ut förutom förstas sidan. Men har man skickat spam , då skall man inför tinget. Det finns inga förmildrade omstädigheter för de skicka spam, så är det bara. Att skicka spam är en kriminella handling, det finns bara en sak som gäller 100% nolltolernas.

Vi rycker inte på axlarna åt folk som går ut och våldtar på stan? Varför gör vi det åt brottslingar som skickar spam för?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 09:36 #25
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Håller med Gustav helt. Om det som framkommit i denna tråd är hela "problemet" låter det i mina öron idiotiskt av budera att lägga tid & kraft på detta...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 09:47 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det står LTD på startsidan...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 10:59 #27
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Klein: Det finns alltid saker man måste ta hänsyn till. Att jämföra spammande på en sån här låg nivå med våldtäkt är helt fel, då kan vi lika gärna jämföra våldtäkt med att gå mot röd gubbe. Vill du att polisen hellre jobbar med att ta fast folk som går mot röd gubbe?

Det är en trist situation Lanzelot har satt sig i, dock vet jag inte om han borde få komma undan eftersom vi inte verkar veta allt än.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 12:16 #28
Spam-killer Spam-killer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Spam-killer Spam-killer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Lancelot...
Om du bara hade hållit en låg profil tills detta var avklarat så hade vi gått igenom detta och kanske kommit överrens, men nu har du börjat stjäla copyrightskyddat material från Budera med.

Vet du vad copyright är?
Det är alltså inte lagligt att ta skärmdumpar från andras sajter och klistra in det på sin egen sida som om det vore din information.

Vill du ha en till stämning och anmälan för brott mot upphovsrätslagen?

Varför kan du inte göra detta seriöst och börja arbeta själv istället för att ta andras kunder och material?

Jag säger det igen....
Det är väl bra att du försöker skapa en egen sajt, men du måste göra jobbet själv. Inte stjäla andras kunder och inte andras material.

Nåja, jag får väl gratulera till att du lyckades med syftet till denna tråd, nämligen att göra din sajt känd bland medlemmarna i detta forum.
(Därför tycker jag fortfarande att denna tråd bör raderas, då det verkliga syftet är att marknadsföra din sajt)
Spam-killer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 12:21 #29
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Spam-killer!

Fastän jag inte känner er alltför väl tar jag det som en förolämpning att ni tror allt jag vill göra är "marknadsföra min sajt". I den här situationen vill jag faktiskt inte göra så.

Jaså? Jag hade mailat er, samt bett om ursäkt men inte hade ni svarat. Utan förolämpningar är allt jag har fått ifrån er, och snälla säg inte att vi hade klarat oss ur den här tvisten. Efter alla mail så har jag förstått att ni ej velat gå igenom det här. Men visst är jag med på det, men säg då inte att "det finns inga oklarheter" osv.

En sak till, menar ni jämförelsen? Den är faktiskt verkligen inte skärmdump. Det kan jag försäkra er om.

Förstår mig inte på er.

Det är som att säga att tradera, budera och bazaar1001 har stulit ebays ide och därför brytit mot copyrightlagen.

Ursäkta mig om jag har fel, men det är så jag förstod det... ? :S
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 12:25 #30
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Om det är det ni menar så kan jag ta bort det iaf, jag orkar inte med det här mer.

Spam-killer en sak till.

Ni måste förstå en sak. "för mig verkar det inte som om ni vill lösa det här", det tror jag inte helelr ni vill. Tycker fortfarande ni hade kunnat kontakta mig innan.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017