Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tagen på bar gärning...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-22, 15:40 #11
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 189
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 189
Haha, bäst!
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 16:36 #12
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
haha, det borde skapas en blogg med roliga ursäkter..
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 18:18 #13
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Hehe! Hoppas han fick tag i dem som snokade runt i hans dator under hans semester!
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 09:34 #14
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Uppsägningar är roliga. Har flera exempel på hur folk är kreativa med sanningen men där det bara visar sig att de faktisikt inte sagt upp tjänsten.

Varför fakturor inte är betalade tror jag man hört hundratals olika ursäkter på...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 10:26 #15
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Jag har otaliga historier om forumanvändare, konkurrenter och annonsörer som gjort mer eller mindre korkade saker..

Tyvärr är den allra roligaste sekretessbelagd för att jag inte vill "snacka skit" om någon av de tre grupperna och för att man ska förstå, men det innefattar en person som säger sig jobba på en isp och samtidigt hävdar att det är en ren slump att han vid tidpunkt 1 och 3 hade samma ip-adress som ett troll hade vid tidpunkt 2. Dessutom hade han skickat mail från samma ip vid flera tillfällen och det fanns ett antal andra rätt starka bevis (trollkontot hade samma lösen som hans eget bland annat) som pekade på honom..

Jag ringde upp honom och han förnekade förstås allt.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 11:07 #16
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
På BoPunkten har vi 3-5 sådana varje vekca. Dom blir medlemmar mot faktura, anävnder tjänsten för att få kontaktuppgifter till uthyrare (och förburkar därmed tjänsten) och sedan mailar dom och säger att dom inte gjort beställningen alls.

ALLA som gjort detta har mailat från samma IP-adress som beställningen gjordes från. När man påpekar detta och berättar vad en IP-adress är, samt säger att vi kan makulera fakturan om vi får in en kopia på polisanmälan , så har det i 100% av fallen kommit fram att det visst var sambon som anmält sig, och så betalar dom.

En annan hade registrerat en bostad för uthyrning, men i beskrivningen av bostaden verkade det nsätan som om han sökte lägenhet, inte hade en för uthyrning, så jag ringde upp honom, och han svarade med något som lät som det namn han uppgett, men för att försäkra mig om att jag pratade med rätt person sa jag "Hejsan, fabian heter jag och jag ringer från BoPunkten, jag söker XXX" varpå han säger "Eh (paus) uh (paus) nej, altså, detta är hans kompis". När han förstod att det inte handlade om någon avgift, utan bara om att verifiera annonsen började han prata om sigsjälv i tredje person, "XXX tycker att det är okej att ni tar bort den, XXX gjorde fel när XXX registrerade sig". Mycket underligt samtal.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 11:33 #17
seo-sweden seo-sweden är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 77
seo-sweden seo-sweden är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 77
Har också ett par liknande ip-historier. Skickar kunden ett mail och säger att de inte beställt något så kontrar jag med att "ip-nummret på deras mail" och beställningen i fråga är desamma. Jag kollar aldrig upp det egentligen men det räcker för att de ska betala..
I sista hand ber jag att dem att göra en polisanmälan.
seo-sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 11:57 #18
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 289
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
Sigurds avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 289
Ni berättar om de syndare ni blivit roade av, men ingen berättar om sig själv.

En liten historia om min inkompetens under unga år.

Började med webbutveckling vid 11 års ålder. Blev trött på alla gratis-webbhotell och var sjukt sugen på en egen domän (det var ju sjukt häftigt, jämfört med tråkiga subdomäner).

Jag trodde jag var smart och tänkte att jag skulle beställa ett webbhotell hos Forss Webbhotell i ett annat namn. Under beställningen ver jag tvungen att fylla i ett giligt personnummer. Jag visste ingen annans än mitt så jag skrev in mitt personnummer men i ett annat namn. Då trodde jag också att jag var tvungen att skriva i namn och adress som faktiskt fanns så jag tog min bästa kompis mammas namn/adress och mitt personnummer.

Allt gick perfekt, fick mina uppgifter till min mail och allting fungerade klockrent. Domänamnet var Design-it.org. Efter någon vecka kom min bästa kompis mamma hem till mig och undrade om jag visste någonting om att hon hade fått en faktura från Forss. Hon kände nämligen igen mitt personnummer.

"Nääähhhh (röda kinder, stammande)" sa jag. Det måste vara någon som jävlas med oss sa jag.

Min far (jag var faktiskt bara 12 år då) ringde till Forss och fick då reda på att det hade beställt till e-postadressen [email protected] och nu var det ganska svårt att ljuga mer.

Forss webbhotell var schyssta och markulerade fakturan och tog bort kontot.

Så smart var jag! Ung och dum!
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 13:03 #19
Roosweb Roosweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 170
Roosweb Roosweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 170
Haha Sigrud det var också en riktigt kul historia, fler tack känner på mig att den här tråden kommer bli lika solg som den om sms******* snubben =)
Roosweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 00:01 #20
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Nu har jag ett riktigt jävla stolpskott på kroken igen för er som okar läsa finns en del kul läsning nedan.
Vi har inte kommit till något avslut än utan håller på just nu.
Kan tillägga att produkten det handlar om är en uppblåsbar docka för 1600kr som han beställt mot faktura.
Mycket nöje.....

Hej!!! Det är som så, att jag har fått hem ett brev angående en beställning hos er. Fast genom det där kreditor europe Ab. Det ligger till så, att jag har INTE beställt några varor alls själv från er. Så jag tänker INTE betala något som jag själv INTE har beställt. Själva ordernr är: 0704165915 order datum 2007-07-04 Fakturanr: 3 **** 5620 7024 ****. Och kan ni ta reda på vem det är som har beställt ?? För jag kan garantera att jag har inte ens själv beställt hos er, har ingen anledning till det heller, att beställa något
alls.


Men du har ju hämtat ut paketet från Posten den 11 Juli. Varför har du inte hört av dig tidigare direkt när du fick hem beställningen? En förutsättning för att jag skall kunna kreditera fakturan är att jag får produkten i retur i obruten förpackning. Om du besvarar detta mejl, behåll då tidigare svar från oss i mejlet så vi
ser vad ärendet handlar om. // Mats.

Hej!!! Jag har inte ens fått en avi med posten. Jag vet inte heller vad det är som är beställt en gång. Vem är det som har hämtat ut detta paket?? Har den personen legimiterat sej?? Jag vet iallafall att jag har inte beställt något hos er. Och jag beställer inte så mycket över internet heller, blir mest bara cd-skivor. Jag blev så förskräkt själv, när jag fick hem ett brev från kreditor Europe Ab. Såg det brevet igår kväll, det var en påminnelse. Jag har inte ens varit hemma på snart en månad, kom hem igår kväll. Om det inte blir en riktig lösning på detta, så tänker jag gå vidare till **** Tingsrätt. Jag betalar inget som jag själv inte har beställt.

Hej igen.
Självklart skall du inte stå till svars om det är någon som beställt i ditt namn med ditt personnummer.
Jag bifogar en pdf på kollisökningen där du själv kan se att någon har löst ut "din" beställning.
Vi har även loggat IP-numret och kan med hjälp av detta lätt via polisen ta reda på från vilken dator ordern är gjord. Jag kommer i morgon att begära ut en kopia från Posten på kvittot för att kunna se vem som hämtat paketet. Jag förutsätter att vi kommer att kunna ta reda på vem som beställt, samt även vem som hämtat ut försändelsen. Mvh Mats.

Hej igen!! Hoppas att detta ordnar upp sig snart. För det är tråkigt när sådant händer. Jag kan garantera, att jag var helt ovetande om detta "paket" och beställning.

Hej igen.
Idag kom produkten i retur med en annan avsändare än ditt namn. (NNNN NNNNNNN)
Men från samma postnummer i ******** som ditt.

Dessvärre kan vi inte ta emot returen eftersom den har varit provad, samt att det saknas delar av den i kartongen. Jag kan dock inte förstå hur denne NNNN kan kvittera ut ett paket som är adresserat i ditt namn, men det lär väl visa sig när jag får en kopia från posten.

Jag kommer att skicka tillbaka produkten till denne NNNN och förklara att vi inte kan ta emot returen, han kommer också att få förklara hur hela den här historien ligger till. Har han nu kommit över ditt personnummer, beställt i ditt namn och förfalskat din namnteckning så är ju en anledning att anmäla honom. Tyvärr kan jag inte hitta hans telefonnummer på hitta.se så jag kan inte ringa honom heller.
Mvh Mats på Lastbryggan.

Hej!!! Ja jag tycker själv att det hela är mycket märkligt. Och när en annan person kan hämta ut och förfalska med min namn teckning. Så i detta fall så vet jag inte ens vad jag ska "säga" mer än att det hela är mycket otäckt och skrämmande, när jag vet att jag (NNNNNN) inte ens har varken löst ut packetet ej heller sett röken av några avier från er. Jag visste som sagt inte ens om att det var ens beställt från er.

Hej igen.
Och du känner ingen NNNN NNNNNNNN, ****gatan 16B, 123 45 Staden.
Det är nämligen han som skickat tillbaka den och bifogat fakturan som står i ditt namn.
// Mats

Hej igen!! Jag känner då absolut inte igen denna NNNN NNNNNNN överhuvudtaget.

Hej igen.
Tror inte att det är någon idé att jag rotar vidare i detta då jag precis upptäckte att IP-numret som du har (såg det i egenskaperna på mejlet från dig) överrensstämmer med IP-numret som vi loggat i samband med att ordern gjordes. Jag bifogar två bilder i detta mejl så förstår du säkert vad jag menar.

Det finns egentligen bara ett alternativ om det nu är så att du inte vill kännas vid beställningen och det är att någon använt din dator, gjort beställningen i ditt namn med ditt personnummer. I ärlighetens namn borde du ju i så fall känna personen i fråga. Kolla runt bland personer i din närhet som har tillgång till din dator och fråga om dom vill undvika en polisanmälan.

Jag kommer i nuläget inte att lägga mer energi på att leka detektiv utan kommer att lämna över ärendet till Polisen som har större möjlighet att jobba med denna typen av bedrägerier än vad jag har. Vi har alla loggfiler, IP-nummer, kollinummer som behövs för att både bevisa från vilken dator ordern är gjord, samt vem som hämtat, provat och skickat tillbaka produkten.
// Mats

Jag vet iallafall att jag själv är helt 100-% ärlig i detta fall. Men det finns iallafall en i min bekantskapskrets som jag misstänker, men jag kan ju heller inte bevisa motsatsen heller. Jag skulle gärna vilja se själva avin med namn-teckning, jag kan även sända er ett prov på min egna namnteckning ner till er, så att ni själva får se att det inte ens stämmer med mitt. Jag själv har ingen anledning att skicka efter saker till det belopp med tanke på min dåliga inkomst. För just nu har jag mer utgifter än inkomster. För ni får gärna komma och kolla på min bostads-adress att jag har inte ens haft sådana saker hemma. Och hur finns det med finger-avtryck på grejorna?? Men hur blir det med Kreditot europe ab ??? Jag tänker då inte betala några kostnader alls.

Har denne i din bekantskapskret tillgång till din dator då med tanke på att ordern är gjord från den?
Det kan ju inte vara svårt att ta reda på vilka personer som haft tillgång till din dator den 4 juli klockan 17 på eftermiddagen.
// Mats

Hej!! Ja denna har tillgång till datorn, men jag kan inte garantera än att det är denna person förrän jag har frågat.

Då föreslår jag att du konfronterar denne person omgående eftersom han/hon varit inne i din dator, beställt i ditt namn, använt ditt personnummer, passat på posten i din brevlåda, tagit avin i ditt namn och hämtat ut beställningen med ditt id och förfalskat din namnteckning. Det är ju lite lustigt att denne person samma dag som du fick påminnelsen har skickat tillbaka produkten.

Jag bryr mig egentligen inte om vem som beställt vad eller vem som betalar bara någon gör det.
Med alla dom fakta jag har kring ärendet så är det solklart att det är någon i din bekantskapskrets som får stå för kalaset.
Det vore ju skönt för både mig och dig om vi slapp polisanmäla det även om jag inte skulle dra mig för att göra det, en sk är jag i alla fall säker på och det äratt "den skyldige" skall få betala för beställningen. Jag anser inte att jag skall behöva stå till svars för något som är så uppenbart som detta.
// Mats

Hej!! Det vore enklast iallafall för mej att identifiera på handstilen om ni kunde skicka mej den där på skriften på den där avin.

Nu har jag fått en kopia på postens kvitto och den är påskriven av en NNNNNNN NNNNN som legitimerat sig med ditt ID-kort. Den är också påskriven av en NNNN NNNNN, men ditt ID som mottagare är uppvisat vid kvittensen. Den är poststämplad i ******** 2007-07-09 då den är hämtad.

Nu finns det inget mer jag kan göra och eftersom situationen är som den är så förväntar jag mig att du ser till att denne NNNN NNNNN som tillsammans med dig (ditt ID och namn) betalar fakturan/påminnelsen, självklart kan jag även skicka tillbaka produkten efter att fakturan är betald. Är det så att denne NNNN eller du fortfarande vägrar detta så ser jag inte heller någon annan utväg än att som du själv skrev dra det till **** Tingsrätt. Jag ser det som ganska tydligt att jag har alla papper i ordning så det kommer nog att kosta Dig/NNNN betydligt mer än vad påminnelsen gör.
// Mats

Men nu ligger det ändå till så, att jag begär att ni sänder mej en kopia på själva avin om ni själv är ärliga. Och dessutom så VET jag med mej sälv, att mitt id-kort har INTE varit ute på vifft.

Självklart postar jag dig en kopia på avin i morgon och du bör ha den på fredag.
Har inte ditt id-kort varit ute på vift så finns det ju bara en som kan ha legitimerat sig med det och det är du, jag har svårt att tänka mig att posten har hittat på ett personnummer som dom fyllt i på avin som dessutom skulle överrensstämma med ditt. Jag inväntar dina kommentarer ang. avin på fredag.
// Mats

Jaha du, och enligt dej så skulle jag ljuga om allt det här, det var det jävl-ste. Börjar ju att likna förtal än så länge.

Jag påstår inte att du ljuger men jag får inte ihop hela din förklaring.

Vi är ju överrens om att någon gjort beställningen från din dator (samma IP på ordern och din mejl), paketets avi är skickad till din adress, någon har tagit avin från din brevlåda och gått och hämtat paketet och legitimerat sig som dig för att sedan efter att ha provat den och du har fått en påminnelse från Kreditor skickat tillbaka den till oss tillsammans med originalfakturan. Är det någon detalj jag har missat här?

Du skrev själv att ditt id-kort inte varit ute på vift men ändå har någon legitimerat sig med det.
Jag kan inte se något förtal i det, det var bara en reflektion från min sida och jag får inte ihop det hela med det du skriver.
Menar du att posten skulle ljuga om att personen legitimerat sig eller vad har du för förklaring till att personen legitimerat sig?
Anser du att det är Posten som skrivit ditt personnummer av misstag eller vad vill du att jag skall tro?
Jag kan be ansvarig på Posten kontakta dig så att du får förklara dig för dom men jag begriper inte vad du menar.
// Mats

Hej!! Men det verkar ju som att du påstår iallafall att det är jag som gjort detta. Sen kan ju jag inte hindra andra från att gå in på min dator, ej heller ta ansvar för vad de gjör eller tittar på över datorn. Och jag fattar inte varför du inte tror på mej. Men det är jag ändå tacksam för det arbete du har lagt ner på detta fall. Men jag blir faktiskt att reagera när man blir falskt anklagad. Hur skulle du reagera?? Och min förklaring är: Den dagen när beställningen blev gjord, då var jag faktiskt i stugan hela dagen, jag kom hem sent på kvällen. Helt ovetande om att någon beställning blivit gjord. Sen visste jag faktiskt inget om det här förrän nu i fredags när jag fick ett brev från kreditor europe ab. Och jag har faktiskt ej heller sett själva avin, den man tar med sig till paket.uthämtningen. Och jag annser att du kan få ringa till NNNN NNNNN (min bror) på telefon nr : 000-1234567 och reda ut detta med honom oxå.

Nu är det så att självklart så har du ansvar för din dator och kandu inte lita på din bror får du väl lösenordsskydda den.
Jag anser även att det ligger på dig att se till att din bror betalar detta om det nu är han som beställt.
Han hade ju också skrivit på avin.
Nekar han till det så tycker jag att du skall visa honom vilka "bevis" jag har för att det ligger till på detta sätt.
Det handlar inte om att jag vill jävlas på något sätt men jag anser att den person som gör en sådan här sak skall naturligtvis ta ansvar för det.

Och åter igen, jag har inte gjort något fel och kan du inte få klarhet i vad som hänt och vem som skall betala så anser jag att det inte finns någon annan utväg än att avgöra det i domstol. Och duhar som sagt en kopia på avin med posten på fredag.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017