Kom ihåg mig?

Söker tips på hur anv kan logga in på sida smidigare jmf std username/passwd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-20, 09:53 #1
ekengrenm ekengrenm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 5
ekengrenm ekengrenm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 5
Standard Söker tips på hur anv kan logga in på sida smidigare jmf std username/passwd

Hej

Hur kan vi få användare att logga in på sida utan att behöva ange username/passwd alt. endast "pinkod".

Kikar lite på om QR kod kan vara ett alternativ.

Fördel som jag ser är att anv endast behöver rikta kameran på en QR kod och sedan sker inloggningen (efter att mob har gjort själva connection). Jmf ex. Airdroid

Nackdel är att anv behöve en QR läsare installerad på mobilen.

Vad finns för andra alternativa inloggningmöjligheter?
Bankid?
Andra lösningar för att connecta "via" mobil, tag...?

Hoppas jag inte varit för otydlig...
Det jag är ute efte är att förenkla inloggningen för personer som inte dagligen anv datorer, öka UX...

/m
ekengrenm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-20, 12:10 #2
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av ekengrenm Visa inlägg
Hej

Hur kan vi få användare att logga in på sida utan att behöva ange username/passwd alt. endast "pinkod".

Kikar lite på om QR kod kan vara ett alternativ.

Fördel som jag ser är att anv endast behöver rikta kameran på en QR kod och sedan sker inloggningen (efter att mob har gjort själva connection). Jmf ex. Airdroid

Nackdel är att anv behöve en QR läsare installerad på mobilen.

Vad finns för andra alternativa inloggningmöjligheter?
Bankid?
Andra lösningar för att connecta "via" mobil, tag...?

Hoppas jag inte varit för otydlig...
Det jag är ute efte är att förenkla inloggningen för personer som inte dagligen anv datorer, öka UX...

/m
Har jobbat mot äldre människor och är de tillräckligt vana för att använda en hemsida så borde de kunna förmå sig att logga in också. De kom OFTAST ihåg lösenordet.
Så länge man har ett enkelt sätt att ta tillbaka sitt lösenord så tror jag även "ny-gamla" användare återkommer till sidan. Är det allt för en krånglig process kanske de skiter i det totalt och tänker "det här är en av anledningarna till att jag lämnade sidan" (även om detta inte skulle vara fallet)

Ett alternativ är ju att spara inloggningen likt google, facebook osv. så att de inte behöver logga in igen efter att de har loggat in tidigare.

Att använda bankid är ju precis samma sak som att använda användarnamn och lösenord. Enda skillnaden är att användarnamnet är inskrivet i förväg och att lösenordet många gånger är längre och krångligare än vad folk BRUKAR ha.


Är du rädd att de glömmer sitt användarnamn och bara ska behöva hålla reda på ett lösenord kan du använda dig av personnummer som användarnamn.

Dock tror jag inte att denna lösning är särskilt säker då ett personnummer är lätt att kolla upp på folk man inte känner. (lite krångligare att leta upp t.ex. epostaddress som användarnamn om man inte känner personen)

Jag gillar QR-koderna det är bra.

Du kan även använda typ google-login, twitter-login eller facebook-login. Vilket ökar enkelheten även här.

Det finns många sätt att lösa det på men jag tror att inloggningen med användarnamn och lösenord är det enklaste ur användarvänlighet. Eftersom det finns i princip överallt redan och folk får vänja sig vid det helt enkelt tills vi går mot någon annan lösning i framtiden.

Senast redigerad av x264 den 2014-05-20 klockan 12:14
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-20, 16:14 #3
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Det enda annars som funkar bra är ju om du loggar kundens mobilnummer och skickar engångkoder via sms. Kostar dock cirka 30-50 öre per inlogg.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017