Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gör tågvärdarna rätt eller fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-20, 16:53 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
De kanske skulle må bra av att cykla några kilometer? Då kanske det inte skulle vara proppfullt varje tur på vissa linjer och pensionärer kan få sitta ner.

Det där är ju bara det vanliga tramset om att en del tycker att vissa saker ska vara gratis medan alla andra ska betala för kalaset. De säljer en produkt som alla andra, antingen betalar man för den eller så får man klara sig utan den. Annars kan jag kräva tio konton på patrikweb? Jag tycker det borde vara gratis för mig.
Det handlar inte om dom som inte betalar, utan handlar om dom som betalar som blir skadade av hård linje. Ingen vill väl behöva bli kontrollerade 24/7 när man har biljett.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 17:45 #12
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Envarsgripande gäller inte det aktuella fallet eftersom påföljden för plankning aldrig har varit fängelse. Kontrollanter har inga extra befogenheter över "civila" personer så fatta hur efterblivet det hade varit ifall envarsingripande hade gällt. Då hade precis vem som helst kunna kräva att få se resenärers färdbevis och hålla fast dem tills polis kommer om de inte kan visa upp det.

Däremot gäller järnvägslagen i pendeltågstrafiken och på vissa tågbanor i Stockholm vilket ger de kontrollanterna befogenhet att hålla kvar de som åker utan biljett. Men den lagen gäller inte för spårväg och tunnelbana och därför har inte kontrollanterna någon rätt att frihetsberöva någon.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 17:49 #13
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är ju bara det vanliga tramset om att en del tycker att vissa saker ska vara gratis medan alla andra ska betala för kalaset. De säljer en produkt som alla andra, antingen betalar man för den eller så får man klara sig utan den. Annars kan jag kräva tio konton på patrikweb? Jag tycker det borde vara gratis för mig.
Man kan tycka hur man vill, men det är vad som står i lagtexten som gäller och inte någons tyckte och smak. Kontrollanterna har inte rätt att hålla fast någon och gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande. De har satt det i system för att de vet att de kan komma undan med det.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 17:56 #14
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
I Stockholm åker man tryggt, men i Göteborg är det ju rena vilda västern.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 17:58 #15
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Envarsgripande gäller inte det aktuella fallet eftersom påföljden för plankning aldrig har varit fängelse. Kontrollanter har inga extra befogenheter över "civila" personer så fatta hur efterblivet det hade varit ifall envarsingripande hade gällt. Då hade precis vem som helst kunna kräva att få se resenärers färdbevis och hålla fast dem tills polis kommer om de inte kan visa upp det..
Kan man envarsgripa personer som envarsgriper felaktigt (och det blir frihetsberövande där påföljden faktiskt skulle kunna vara fängelse)?
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 22:56 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det handlar inte om dom som inte betalar, utan handlar om dom som betalar som blir skadade av hård linje. Ingen vill väl behöva bli kontrollerade 24/7 när man har biljett.
Det är knappast kontroller 24/7? Inte särskilt ofta jag har blivit kontrollerad här i Göteborg och ännu mer sällan när jag bodde i en lite mindre stad.

Självklart agerar dessa kontrollanter helt felaktigt och förmodligen även brottsligt i det här fallet men man måste ändå göra något åt de som inte betalar för sig. Annars är det precis samma sak som att jag beställer webbhotell hos dig och sen struntar i att betala fakturan och vänta mig att ändå få behålla kontot.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 23:00 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Man kan tycka hur man vill, men det är vad som står i lagtexten som gäller och inte någons tyckte och smak. Kontrollanterna har inte rätt att hålla fast någon och gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande. De har satt det i system för att de vet att de kan komma undan med det.
Precis, det var också därför jag skrev att det är helt rätt att polisanmäla kontrollanterna i det här fallet.

Visst finns det de som inte har pengar till att åka i storstäderna där det är ganska mycket dyrare men en duglig begagnad cykel går att få får några hundralappar och sen bör bidrag täcka de som är mest utsatta ekonomiskt. Övriga måste självklart betala för de produkter och tjänster de utnyttjar, oavsett om det är spårvagnen, tunnelbanan, godis eller en jacka.

När jag gick på gymnasiet cyklade de flesta i min klass 4-5 km till skolan. Det gällde även de som fick pengar till busskort då kommunen faktiskt gav just pengar till busskort och de faktiska korten. Ungdomarna mår bättre och kollektivtrafiken fungerar bättre för de som är i större behov av densamma.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 08:43 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Kontrollanterna har inte rätt att hålla fast någon och gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande.
och
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Så vitt jag har förstått så har biljettkontrollanterna ingen rätt att hålla kvar en person.
Jasså? Vad jag vet ingår fängelse i straffpåföljden och då gäller sk. envarsgripande. Se "Bedrägligt beteende". Lagrummen är Rättegångsbalken 24 kap. 7 § och 9 kap 2 § 2 st Brottsbalken.

Senast redigerad av Westman den 2012-04-21 klockan 08:46
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 11:18 #19
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Jo, fast för envarsingripande måste de vara väldigt säkra på att ett brott har begåtts. Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott och därför kan man inte hålla fast människor hur som helst. Misstanke räcker inte. Man kan inte hålla fast någon för att det ser ut som att den plankade.

Kontrollanterna har inga som helst extra befogenheter utöver de övriga passagerarna. Hade envarsingripande gällt hade vem som helst (en var) kunnat hålla fast vem som helst som vägrat visa upp giltigt färdbevis.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 11:54 #20
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Allmänheten borde ställa sig upp och agera mot detta storebrorssamhälle.

Som jag har tolkat det har man ingen laglig skyldighet att visa sin biljett för kontrollanten även om man köpt en. De har inte heller rätt att hålla kvar en vid ett sådant tillfälle.

Som jag har tolkat det så har de enbart rätt att hålla kvar en om de gått på som dig samtidigt och sett att du inte köpt biljett.

Alla borde börja vägra att visa sina biljetter för kontrollanterna och stå upp för sina rättigheter samt anmäla kontrollanter för frihetsberövande som håller kvar en. Detta är jobbigt och krångligt men verkar vara enda sättet för att få till en ändring!

De är inga poliser och om de refererar till ett gripande eller polislagen kan de råka riktigt illa ut då de inte har de befogenheterna.

Senast redigerad av Rvn den 2012-04-21 klockan 11:57
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017