Kom ihåg mig?

Dynamiska metataggar och titles?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-08, 20:42 #1
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Hej!
Jag har tänkt ha dynamiska meta- och titlestaggar för mina sidor då 1000-tals olika produkter ska presenteras på en och samma sida, fysiskt sett.
Min fråga är - tappar jag hos sökmotorerna i och med denna lösning? De kan ju inte läsa av vad som finns i databasen?
Om ja - något annat tips på lösning? Statiska taggar känns ju inte som något alternativ i detta fall.

Mvh, Martin
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 21:05 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Eh, de läser ju datan som renderas som html-filer. Så ja de kan vara dynamiska.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-09, 10:05 #3
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 05:32 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det är precis så du ska göra, Google "gillar" unika meta-taggar för varje sida. Precis som Dan sa så ser Google bara den renderade html-koden. Google ser alltså exakt det du ser om du högerklickar och väljer "visa källa" i webbläsaren.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 14:17 #5
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Du bör ha olika titles/meta för alla sidor. Skriv gärna det unika först i titeln också.
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 12:41 #6
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by DjFaDDe@Dec 9 2008, 11:05
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.
Det stämmer inte.... För det första är det enabart titeln som räknas (av det som finns i <head>) och varje sida på en webbplats skall helst vara unik.
Googles robot beter sej som en webbläsare, den ser samma sak och kan naturligtvis inte läsa i databasen eftersom den inte har tillgång till lösenordet dit. Så det en människa ser på en sida är samma sak som Google ser (kan man säga).
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 13:20 #7
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Ursprungligen postat av DjFaDDe
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.
Det stämmer inte.... För det första är det enabart titeln som räknas (av det som finns i head) och varje sida på en webbplats skall helst vara unik.
Googles robot beter sej som en webbläsare, den ser samma sak och kan naturligtvis inte läsa i databasen eftersom den inte har tillgång till lösenordet dit. Så det en människa ser på en sida är samma sak som Google ser (kan man säga).
Det är det jag menar. Ändrar man title-taggen på en hel webbplats som tidigare haft samma överallt till att vara helt unik så borde man räkna med en hel del förändring i sökresultaten. För det mesta och förhoppningsvis en högre placering. Självklart ska title-taggen vara unik.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 13:21 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Ursprungligen postat av DjFaDDe
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.
Det stämmer inte.... För det första är det enabart titeln som räknas (av det som finns i head) och varje sida på en webbplats skall helst vara unik.
Googles robot beter sej som en webbläsare, den ser samma sak och kan naturligtvis inte läsa i databasen eftersom den inte har tillgång till lösenordet dit. Så det en människa ser på en sida är samma sak som Google ser (kan man säga).
Det stämmer visserligen att Googlebotarna ser precis samma saker som en webbläsare men däremot så analyserar ju Google sedan informationen på ett helt annat sätt än de flesta besökare. Google KAN "ana" att titlar är dynamiska och behandla dessa annorlunda men jag tror inte de gör det i nuläget.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017