Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagare och flytt till Malta/Spanien

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-09-28, 21:22 #1
zobban zobban är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 17
zobban zobban är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 17
Post Företagare och flytt till Malta/Spanien

Har läst de tidigare trådarna här angående Malta flytt men då jag även har lite frågor kring själva familjeförhållanden så ville jag helst beskriva mitt i en ny tråd.

Det är så att jag med familj och företag har i åtankarna att utvandra från Sverige och med oss ”ta företag inom området IM med oss” bestående av ett flertal olika webbplatser.

Vår första tanke var Malta eller eventuellt Spanien men om jag förstått det rätt så har Malta väldigt stora skattefördela. Jag är av den sorten som hellre betalar för en bra tjänst själv än får något halvdant som marknadsförs som gratis, fast vi alla vet bättre.

Jag är inte direkt någon mångmiljonär så därmed är min inledande fråga om ett ”mer avancerat” upplägg likt cypern holding – Malta bolag är lönsamt för de som inte drar in över en miljon i vinst per år ännu eller om detta är att ta sig vatten över huvudet? Detta med tanke på de kostnader som detta upplägg kan ha.

För att tillägga så är självklart målet på inkomst högt och det känns i dagsläget inte som någon omöjlighet. Om nu utvecklingen fortsätter följa samma kurva och min tanke är att lägre skatt skulle kunna bidra till att ökad lönsamhet som i sin tur ökar på utvecklingsmöjligheterna och expansionen ytterligare.

Vi avser att flytta i slutet på detta eller början på nästa år och har redan börjat rensa av en del tillgångar både privat och i företaget. Företaget i Sverige kommer inte flyttas över (om detta ens är möjligt) utan det kommer läggas ner och nytt på Malta kommer startas.
Ett par till viktiga frågor:

Vilken kostnad samt underhållskostnad kan man räkna med om man startar upp allt från scratch och inte flyttar över något företag eller några tillgångar från det gamla svenska(om detta ens vore möjligt) till det nya företaget?

Några tips på konsult eller kontakt som kan förmedla dessa tjänster och hjälpa till både vid start samt löpande till en vettig kostnad?
Har själv kikat på nätet men känner mig väldigt osäker inför dessa ”starta offshore sidor”.

Hur pass komplicerat och tidskrävande är det att få upplägget på plats?

Vi har två mindre barn så om någon redan genomgått liknande flytt kanske de kan tipsa om lite grejer eller informera mig lite. Vet att de börjar skolan vid 5 års ålder och vår son fyller 5 nu. Finns det skola där han kan göra sig förstådd på svenska tills det att han fått bättra på sin Engelska? Även om han i dagsläget är väldigt duktig så skulle det förmodligen underlätta förståendet för det ”nya” språket.

Har du erfarenhet om andra saker man bör tänka på när det kommer till barn och boende på Malta så du välkommen att dela med dig.
Detta är något som varit målet under något år och nu börjar det äntligen dra ihop sig.

Vill även tacka de som tar sig tid att svara på mina frågor. Jag vet att de blev ett par stycken men försökte skala ner det för att inte kräva allt för mycket. TACK på förhand!
zobban är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-29, 14:36 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Malta bolag utan utländskt holding bolag är bara dumt, och startar man ett UAE offshore bolag så blir kostnaden per år för det bolaget väldigt litet. Inget krav på bokföring eller något sådant alls för UAE offshore bolag.

Malta har även inga CFC lagar som påverkar.

Malta kräver både bokföring och revisor så är detta som kommer kosta löpande per år, räkna från 3-4kEUR per år om du inte har väldigt mycket bokföring. Räkna alla fall kostnad på 6k EUR första året få allt fixat totalt, tar 2-3 veckor få bolag uppstartat. Moms registrering kan ta några veckor till.

Har inga barn så dom frågor kan jag inte svara på.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-29, 20:37 #3
zobban zobban är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 17
zobban zobban är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 17
Hej Patrik,
Precis den person jag önskade skulle råka falla in på tråden. Detta då jag läst många av dina tidigare svar kring liknande frågor. Tack för kostnads uppskattningen. Jag har avsatt ungefär den summa du nämner för att få bolagsstrukturen på plats så det var betryggande.
Betalar i dagsläget ungefär 3000-4000 för 3 månaders bokföring, vilket för mig känns som väldigt lite.

Tack för att du poängterade att ett Malta utan offshore inte är något att hänga i julgranen. Att bara ha ett UAE företag är kanske inget man skall tänka på heller utan det är i kombination(om man skall bo på Malta) som det är lönsamheten visar sig.

Du har inga rekommendationer på en helhetstjänst att ta kontakt med? Eller skall man ta UAE för sig och sedan en Malta revisor samt konsult för själva Malta bolaget? Men då blir det kanske för många kockar.
Du kanske rent ut sagt tar på dig liknande jobb själv?
zobban är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-30, 09:54 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av zobban Visa inlägg
Hej Patrik,
Precis den person jag önskade skulle råka falla in på tråden. Detta då jag läst många av dina tidigare svar kring liknande frågor. Tack för kostnads uppskattningen. Jag har avsatt ungefär den summa du nämner för att få bolagsstrukturen på plats så det var betryggande.
Betalar i dagsläget ungefär 3000-4000 för 3 månaders bokföring, vilket för mig känns som väldigt lite.

Tack för att du poängterade att ett Malta utan offshore inte är något att hänga i julgranen. Att bara ha ett UAE företag är kanske inget man skall tänka på heller utan det är i kombination(om man skall bo på Malta) som det är lönsamheten visar sig.

Du har inga rekommendationer på en helhetstjänst att ta kontakt med? Eller skall man ta UAE för sig och sedan en Malta revisor samt konsult för själva Malta bolaget? Men då blir det kanske för många kockar.
Du kanske rent ut sagt tar på dig liknande jobb själv?
Om du ska bo i Malta så fördel med Malta bolag som ägs av UAE offshore bolag, eftersom du kan komma ner till 5% effektiv skatt med den lösning om man gör det på rätt sätt. Sedan vissa inkomster kan vara fördel köra direkt till UAE bolag för slippa bokföring och all skatt.

Då pratar med ofta om inkomster från affiliate etc som betalas ut automatiskt varje månad.

UAE och Malta bolag kan jag lösa, även företags adress i Malta. För har del partner i Malta som hanterar allt sådant. Dom kan även lösa bokföring och revision. Kostnad och avtal för revisor / bokföring kan jag dock inte påverka.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-01, 07:16 #5
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Det där med skolan verkar krångligt, finns engelska privatskolor som kostar minst 7 tusen euro per år.

Vad gäller boende vad jag sett på mäklarsidor så har flesta lägenheterna i Malta lågt balkonräcke, vilket blir ganska farligt om man har små barn. Kanske bäst att hyra villa.
Kanske man kan dra av halva hyran för boendet om man jobbar hemma också, får kolla upp detta.

Jag själv blev erbjuden holding bolag i flera länder, men jag valde att köra endast Malta till att börja med. Fick reda på att jag kunde ändra bolagsform och skapa holding bolag senare utan problem, så det verkar säkrare för mig i allafall att börja med vanligt bolag i Malta och senare ändra bolagsform till holding om jag nu tycker det är ett bra steg, då jag vet mer om hur det hela fungerar och vad riskerna är.

Efter Panama ville jag inte hoppa på offshore bolag utan att veta ALLT om det.

Sätt igång med bolagsbildandet så fort du kan, momsen och bankkontot dröjer också.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017