Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Se.nu såld för 165 000 SEK.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-03, 09:29 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.
Citat:
Jobbar för .SE Registry, men min närvaro och det jag skriver på WN är naturligtvis det jag som privatperson har personliga åsikter om och ingenting annat.
"Som fan läser bibeln" - eller vad det heter.
Jag är pragmatiker och har inte lagt i nån egen värdegrund i min övertygelse, men jag SER att de TLDer som har en välmående tillväxtkurva, också har en andrahandsmarknad för dr domännamn som har fler intressenter än innehavaren.

Sen kan den sk andrahandsmarknaden härledes till grandfathering-domäner, nerlagda verksamhetsdomäner, PPC-genererande typos, snappade domäner, keywords, förkortningar, dammsugning av ämnesrelaterade osv osv - men allt som byter innehavare efter nyregistrering ÄR andrahandsmarknad.
Skulle "en person i min sits" blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande!

Jag tycker egentligen att allt är ganska självförklarande - Prisar man domäner till en lägre kostnad än man själv betalar för domänerna, så används domäner som lockvara för vad man egentligen vill sälja (och tjänar pangar på) och då registreras fler domäner (kanske fler än vad som var avsett).

Kontentan jag ser är alltså att om aktörer subventionerar/dumpar domänpriser så leder det till spekulativa domänregistreringar som i en förlängning leder till att ett antal av dessa domäner byter innehavare på andrahandsmarknaden mao är starkt bidragande till andrahandsmarknaden.
(Andrahandsmarknaden är inte explicit de domäner som drar till sig "de stora summorna", utan i allra högsta grad de som byter innehavare för betydligt lägre summor.)
Gammal utsvävning i ämnet: http://www.dnzup.se/allmaent/646-nytt-reko...e.html#post1466

Citat:
Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".
Dra nytta som i "bortskänkes a la´ Sulo - låna ut och kunna ta tillbaka när och om det passar"? http://sulo.se/2009/06/29/bortskankes-spelbloggen-se/
Det finns flera ccTLDer som har över 10 miljoner registrerade domäner och med fortsatt stabil tillväxt och .se närmar sig nu 900K - Det bör mao finnas utrymme för ALLA som önskar att nyregistrera bra domäner under en lång tid framåt.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 09:30 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av EvaF
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.
Det är en modig affär! Med tanke på hur resonemangen går vad gäller cctld:er som domännamn så skulle jag vara mycket försiktig med ett dylikt köp.
EvaF - utveckla gärna det mer..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 10:33 #23
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Så länge vi lever i en marknadsekonomi och möjligheter skapas så kommer entreprenörer att ta tillvara på dom. Jag tror många domänportföljägare idag började av just samma anledning, domänerna de ville ha då till något projekt var upptagna. Då kan man antingen stå brevid och vara förbannad eller göra det bästa för att förhindra att det händer en själv igen i framtiden.

Vill man ha en affärsrörelse "centralt" så får man betala priset därefter, men inget hindrar en från alternativen.

Citat:

Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".
Det är nog ingen som är emot den tanken egentligen, hur många domäner man kan sitta på är ju direkt avgörande på vad de kostar att förnya. Men är det "domänpundarnas" fel att möjligheten finns? Det är ju just det höga priset på andrahandsmarknaden som sållar agnarna från vetet. De med en riktigt bra affärsidé kan investera pengarna och skapa en bra tjänst som i sin tur drar in skattepengar, och så att vi slipper se sidor som "Lisas hemsida om blinkande katter" på premium domäner. Är man emot en andrahandsmarknad med domäner är man också emot en fri marknadsekonomi.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 11:35 #24
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Jobbar för .SE Registry, men min närvaro och det jag skriver på WN är naturligtvis det jag som privatperson har personliga åsikter om och ingenting annat.

Det finns väl ändå ingen som tror att man inte påverkas av det man arbetar med? Oavsett hur mycket du, eller andra personer här, försöker hävda att alla inlägg är personliga så färgas man alltid av den organisation/företag man arbetar för. Din korta tid hos .SE är dock till ditt försvar.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 3 2009, 08:29
Citat:
Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.
Som fan läser bibeln - eller vad det heter.
Vette fan vem som är fan i detta sammanhang.

Ett bra exempel på en toppdomän som försöker kapitalisera på andrahandsmarknaden är .NU. Deras annonsering på oregistrerade domäner, SEDO-auktioner och (tidigare) budgivning på utgående domäner är bra exempel på hur man inte ska göra för att upprätthålla en seriös profil. Men det är kanske något som du anser att även .SE borde börja med?

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 3 2009, 08:29
Jag är pragmatiker ... bla bla bla ... skulle en person i min sits blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande.
De flesta här är säkert medvetna om dina kunskaper om andrahandsmarknaden. Det var ju trots allt mycket tack vare dessa som du fick anställning hos .SE.

Men om jag inte har helt fel så arbetar du hos .SE som Registraransvarig, dvs i en roll där du främst har kontakt med registrarerna till .SE och ska uppmuntra deras verksamheter. Är det i detta sammanhang rätt att vara så pass pro-aktiv och positivt inställd till andrahandsmarknaden, eller bör man istället prioritera förstahandsmarknaden (dvs toppdomänens generella tillväxt)? Jag tror starkt på det sistnämnda.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 3 2009, 08:29
Kontentan jag ser är alltså att om aktörer subventionerar/dumpar domänpriser så leder det till spekulativa domänregistreringar som i en förlängning leder till att ett antal av dessa domäner byter innehavare på andrahandsmarknaden mao är starkt bidragande till andrahandsmarknaden.
Och det är vad som skiljer oss åt. I min mening är den grundläggande prissättningen inte så pass relevant för andrahandsmarknaden. Det är snarare faktorer som domännamnets innebörd, längd, popularitet osv som främst spelar roll. För det är väl baserat på dessa saker som priset på andrahandsmarknaden fastställs?

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 3 2009, 08:29
Citat:
Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska sitta på dem.
Dra nytta som i bortskänkes a la´ Sulo - låna ut och kunna ta tillbaka när och om det passar? http://sulo.se/2009/06/29/bortskankes-spelbloggen-se/
Att jag skänker bort spelbloggen.se är ett tydligt exempel på hur jag resonerar om andrahandsmarknaden. Den som har den bästa idén för domänen kommer att få den. Men för att säkra mig mot vidare spekulation så kommer jag att upprätta ett avtal med den nya ägaren innan överlåtelsen. Allt för att spelbloggen.se inte ska hamna på SEDO dagen efter att den har bytt ägare.

Om man tror att jag skulle få för mig att ta tillbaka domänen hur som helst, då känner man mig inte tillräckligt väl. Den skada som ett sådant (omotiverat) agerande skulle resultera i är tillräckligt för att sänka mitt rykte och förtroende inom domänbranschen permanent. Ungefär som Jajjas agerande med Nikke.

Citat:
Ursprungligen postat av ZN
Är man emot en andrahandsmarknad med domäner är man också emot en fri marknadsekonomi.
En marknad kan är inte fri om affärsmöjligheterna (domänerna) är frysta.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 11:41 #25
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -EvaF@Jul 3 2009, 09:02
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. *Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.
Det är en modig affär! Med tanke på hur resonemangen går vad gäller cctld:er som domännamn så skulle jag vara mycket försiktig med ett dylikt köp.

EvaF - utveckla gärna det mer..
Hur mycket tid och utrymme har vi? :-)

Kort - GAC har en rekommendation om att inga cctld:er skall få registreras utan att relevant regering ger sitt godkännande. Samtliga gtld:er och många cctld:er följer denna rekommendation. För nya gtld-er står det inskrivet i deras avtal med ICANN.

Det är bl a därför som när det kommer tvåbokstavsdomäner som snap under .se så försvinner de som reserverade och släppas aldrig ut för snap.

.nu har ett komplicerat förhållande till Niue som blåser upp med jämna mellanrum, så lugnar det ner sig och så blir det lite storm igen. Så har det varit sen begynnelsen. .nu har också egna regler och följer inte GAC-rekommendationen vad gäller cctld-reserveringarn, i varje fall inte än så länge.

Tittar man på den internationella utvecklingen så ser men en långsam, men dock strömlinjeforming av hur tld:er arbetar. Det finns, och kommer kanske alltid att finnas vissa skillnader som bottnar bl a i nationell lagstiftning sedan urminnes tider och som man inte ändrar på i första taget.

När det gäller nationella kännetecken så är de allra flesta regeringar protektionistiska. Vissa mer än andra och där Sverige hittills haft en mycket pragmatisk syn.

Dock vet man inte vad som händer i framtiden och om den som nu köpt se.nu beter sig på ett sätt som kan komma att stöta den svenska regeringen kan livet eventuellt blir trist för dem.

Men det blir kanske inte trist bara för den enskilde domäninnehavaren - även Nunames emellanåt skakiga position kan rubbas och vad händer då med alla andra som har nu-domäner? Och hur kan den diskussion som då uppkommer påverka samtliga toppdomäner? Jag är inte helt säker på att nån av oss vill det, oavsett om vi är en vanlig innehavare, domänpundare, registrarer eller representarer ett Registry.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 11:52 #26
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by EvaF@Jul 3 2009, 10:41
Dock vet man inte vad som händer i framtiden och om den som nu köpt se.nu beter sig på ett sätt som kan komma att stöta den svenska regeringen kan livet eventuellt blir trist för dem.
Om jag inte missminner mig så har en annan medlem här på WN förlorat en cc-domän under .nu. Claes, var är du?

Förövrigt ett strålande inlägg av Eva. Det är tack vare kompetens och kunnande som detta som jag väljer Frobbit! som registrar för mina .se domäner.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 12:06 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag är pragmatiker ... bla bla bla ... skulle en person i min sits blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande.
De flesta här är säkert medvetna om dina kunskaper om andrahandsmarknaden. Det var ju trots allt mycket tack vare dessa som du fick anställning hos .SE.
Men om jag inte har helt fel så arbetar du hos .SE som Registraransvarig, dvs i en roll där du främst har kontakt med registrarerna till .SE och ska uppmuntra deras verksamheter. Är det i detta sammanhang rätt att vara så pass pro-aktiv och positivt inställd till andrahandsmarknaden, eller bör man istället prioritera förstahandsmarknaden (dvs toppdomänens generella tillväxt)? Jag tror starkt på det sistnämnda.
Även om man satsar på förstahandsmarknaden så kan man inte bortse från andrahandsmarknaden då de givetvis inte är helt fristående. Jag har en delvis liknande inställning till det hela som du har men en viktig sak som du missar är att andrahandsmarknaden faktiskt indirekt höjer kvaliteten på internet. En generell internetanvändare struntar blankt i om blabla.com ligger parkerad hos Sedo utan bryr sig om de sidor som faktiskt finns. En värdefull domän motiverar till utvecklandet av en kvalitativ tjänst. Om se.nu eller hus.se hade hamnat i en gymnasieelevs händer för att han ska lära sig bygga hemsidor så hade det nog inte blivit så mycket spännande av det hela. Och hur mycket betalade grundarna av Google och Facebook för sina domäner?

Domänhandeln är betydligt mer oskyldig än spekulation med valuta, råvaror eller ris vilket är viktigare frågor att engagera sig i.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 13:13 #28
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det finns väl ändå ingen som tror att man inte påverkas av det man arbetar med? Oavsett hur mycket du, eller andra personer här, försöker hävda att alla inlägg är personliga så färgas man alltid av den organisation/företag man arbetar för. Din korta tid hos .SE är dock till ditt försvar.
Till mitt försvar? Ska det vara för att jag belyser din inblandning i det du kritiserar?

Citat:
Vette fan vem som är fan i detta sammanhang.

Ett bra exempel på en toppdomän som försöker kapitalisera på andrahandsmarknaden är .NU. Deras annonsering på oregistrerade domäner, SEDO-auktioner och (tidigare) budgivning på utgående domäner är bra exempel på hur man inte ska göra för att upprätthålla en seriös profil. Men det är kanske något som du anser att även .SE borde börja med?
Är det ett försök från din sida att helt byta ämne?
Mja, det är nog beroende på vem du frågar - andra skulle säkert säga att dom är bakåtsträvare och dödar andrahandsmarknaden genom att inte sänka ägarbytesavgiften (Något jag trodde skulle gå hem hos dig)

Det finns idag iaf tio TLDer som använder olika typer av wildcard för oregistrerade domäner.
http://www.vadduvillblabla.cg
http://www.vadduvillblabla.mp
http://www.vadduvillblabla.ph
http://www.vadduvillblabla.rw
http://www.vadduvillblabla.st
http://www.vadduvillblabla.tk
http://www.vadduvillblabla.vg
http://www.vadduvillblabla.ws
http://www.vadduvillblabla.nu
http://www.vadduvillblabla.vn

Hur ett domänregister väljer att marknadsföra sin TLD är helt upp till denne och jag har inga åsikter om detta, men för att du frågar så ser jag det inte som aktuellt för .se - borde jag det tycker du?

Citat:
Men om jag inte har helt fel så arbetar du hos .SE som Registraransvarig, dvs i en roll där du främst har kontakt med registrarerna till .SE och ska uppmuntra deras verksamheter. Är det i detta sammanhang rätt att vara så pass pro-aktiv och positivt inställd till andrahandsmarknaden, eller bör man istället prioritera förstahandsmarknaden (dvs toppdomänens generella tillväxt)? Jag tror starkt på det sistnämnda.
Det är min roll och jag ser den mer som "stödjande" än "uppmuntrande" mot registrarerna (i nuläget) och i detta sammanhang anser jag att det lämpar sig utmärkt med att vara NEUTRALT medveten och NEUTRALT inställd till en marknad som växer sig starkare och är registrarernas vardag. (registrarer som i sin verksamhet bla erbjuder ägarbyten för innehavare av .se-domäner). sen råkar jag ha semester..

Citat:
De flesta här är säkert medvetna om dina kunskaper om andrahandsmarknaden. Det var ju trots allt mycket tack vare dessa som du fick anställning hos .SE.
Ja, detta var faktiskt en nyhet för mig, måste ha varit någon som berättat mer för dig än för mig då - det kanske var så att du sökte tjänsten själv rentav, eller?

Citat:
Och det är vad som skiljer oss åt. I min mening är den grundläggande prissättningen inte så pass relevant för andrahandsmarknaden. Det är snarare faktorer som domännamnets innebörd, längd, popularitet osv som främst spelar roll. För det är väl baserat på dessa saker som priset på andrahandsmarknaden fastställs?
Ja skillnaden tror jag mest handlar om att du inte har erfarenhet av att jobbat med domäner i första rummet, utan mer som "freebie".
Men jag har lite svårt att förstå hur du resonerar - är det priserna på andrahandsmarknaden du stör dig på eller är det fenomenet att domäner byter innehavare?
För det går hundratals eller kanske tusentals försäljningar i 0-XXXX SEK-spannet för att en liten del går för många pengar.

Men rent generellt skulle jag säga att du missat det allra viktigaste attributet vid värdering av en domän: "kommersiell potential"

EvaF - Tack, mycket bra svar.

tartareandesire - välformulerat!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 21:26 #29
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Alla som dissar domänhandlare är kommunister. Förutom Maxjohan han sysslar med pyramidspel

Personligen tycker jag att alla fastigheter i Stockholm borde vara fria att ägas av alla oavsett hur mycket pengar man har. Annars hämmas det fria entreprenörskapet. Hur ska jag som ny entreprenör kunna bli fastighetsmogul om jag inte får en fastighet först?...
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 21:47 #30
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 3 2009, 11:06
[...] Och hur mycket betalade grundarna av Google och Facebook för sina domäner? [...]
Google betalade nog bara registreringskostnaden, men Facebook köpte loss Facebook.com för $250000. Innan hette tjänsten thefacebook.com.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017