Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dålig service på webhotell , bransch sjukdom?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-18, 09:36 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det hela beror ju på. I vårt fall började det hela med bara en mobiltelefon - det var inte uppskattat. Det blev en fast telefon och jag svarade när jag hade möjlighet oavsett tid på dygnet - det var inte ofta. Provade att vidarekoppla telefonen, men att försöka lösa ett supportärende i kassakön på konsum utan dator fungerade inte så bra.

Med tiden blev det en person som hade som primär uppgift att svara i telefon. Han var anställd och hade rätt till en timmes lunch; därav lunchstängt.

Nu är vi flera som svarar i telefon, men att ha växeln stängd för lunch innebär informella möten och ökade möjligheter att prata ihop sig och därmed ge bättre service i slutänden. Det går ju att anlita Kalix24 eller liknande, men vem blir gladare av det?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 15:50 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag blir också irriterad på företag som bommar igen helt inför helger och semester. Men det är tyvärr så verkligheten ser ut, så det är bara att acceptera. Efter att ha bott i Bayern i några år så vet jag även att vi svenskar har förhållandevis lite ledig tid. I München där jag bodde så bommade ALLT igen på söndagar (grannen hotade med polisanmälan då jag klippte gräsmatten en söndag eftermiddag – det fick man enligt lag inte göra). Vanliga affärer kunde ha tre timmars lunchstängt/siesta. Sen fanns det ett otal mindre helgdagar då allt stängde. Blev det varmt en sommardag så stängde skolorna och många företag. Man tog helt enkelt varje ursäkt för att stänga igen verksamheten och gå hem för dagen.

Så i ett lite större perspektiv så tycker inte jag det är så farligt när ett företag stänger supporten under lunch. Dock så är ju frågan om det är så klokt, eftersom det är just under lunch som de flesta kunderna har tid att ringa (skulle gissa på att många kunder hos webbhotellen är privatpersoner med anställning). Överlag så tycker jag att vissa verksamheter har lite skeva öppettider. Klädbutiker, caféer, banker, vårdcentraler, mm stänger ofta tidigt. Med tanke på att folk normalt slutar jobbet vid 17.00 så borde man tycka att de skulle kunna skjuta på sina öppettider tills senare. Så visst borde många företag och verksamheter försöka anpassa sig lite bättre efter kunderna. Man får i alla fall vara glad så länge inte lunchrestaurangerna har lunchstängt .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 15:56 #13
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det är väl bara att gå till sig själv, skulle man själv vara villig att ge upp möjligheten att luncha med sina kamrater och istället äta själv? Jag skulle inte det och då kan jag inte begära att andra ska göra annorlunda.

Men angående bankers öppettider osv så kan jag inte göra annat än hålla med, det är ju en sak att hålla stängt på lunch men att stänga 15:00.. det måste väl vara något som lever kvar från en tid då det fanns en anledning att stänga då? Tack och lov för Swedbank som här stänger 18:00.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 15:56 #14
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 16 2007, 15:21
Du ställer för höga krav Klein . För bara några dagar sedan så klagade på att du fick vänta över 5 timmar på svar på mail.

Låt säga att du betalar 99 kr/mån för ett webbhotell. Om du då på en månad tar mer än 30 minuter för support i anspråk, så har företaget som säljer hotellet redan gjort en förlustaffär på dig. Självklart så ska ett webbhotell serva alla, även om de kanske gör en förlust på vissa kunder. Men det förklarar varför man inte kan förvänta sig allt för snabba svar när man hyr ett hotell.

Själv har jag lite blandade erfarenheter av olika företag/hotell. Kan ge lite exempel på support och deras svarstider.

Patrikweb – 15 minuter
Webbhosting.nu – 3 timmar
Web10.se – 5 timmar
Infracom – 5 timmar
FSdata – 36 timmar
JX.se – 5 månader

Det här är mina erfarenheter och bygger på genomsnittlig tid innan jag fått svar på mail. Observera att vissa av företagen har jag bara haft sporadisk kontakt med, så mina små erfarenheter är knappast någon vetenskaplig statistiskt korrekt undersökning. De flesta hotellen i min lista är fåmansbolag och lågprishotell. Så jag kan tänka mig att svarstiderna kan variera avsevärt beroende på deras belastning. Det är även mest småsidor som jag har på hotellen, eftersom jag hostar mina viktiga sidor från colo-server.
Ja, betalar ca 115:- för mitt telefon abb. i månaden, och där möts jag inte av ett svar att vi har lunchstängt. Jag har skulle heller inte ta upp dyr support tid om grejerna fungerade. om webhotellet ifråga hade en fungerade SMTP server, som inte hade glappkontakt, så skulle min nyttjade av supporten av väldigt låg. Känner mej bara lurad, då jag har rekommederat det här webbhotellet till en kund och så fungera inte grejerna tillfredställande, så får jag ta skiten av kunden, eftersom det inte går att skicka mail.

Om jag måste ta upp 30 min/mån av supportpersonalen dyra tid, då finns 2 fel i företaget. Personalen har för hög lön eller man har ett systemfel i bolagets struktur, så kunden måste ta upp 30 min / mån i support.

När ringer man och gnäller? Jo, när saker och ting inte fungera! Du köper antaligen inte en Volvo S60 för 250.000:- finner att det är glapp i ratten utan att klaga.

Samma sak är det i här fallet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 16:03 #15
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Hahahaha! Den toleransen skulle jag aldrig möta av mina kunder.

Visst finns det extrem fall, när telefon ringer stup i kvarter och idioter som ringer kl 23.00 på kvällen.

Men jag tycker att ett företag skall öppet mellan 8 till 17, utan lunch stängning. Tyvärr är fortfarande webhotell branschen en omogen bransch , därav kan man räkna med den aroganta syn på kunder som du visar i ditt inlägg.

Har din lokala ICA affär stängt mellan 12-13 pga lunch? Slutar tunnelbannan att gå mellan 12-13 bara för att förare skall ha lunch? Knappas!


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Varför då?
Varför skall ett företag överhuvudtaget stänga för lunch? Ungerfär som en del företag bomma ingen dagen för helgdag eller andra dumheter. Jag tycker det är brist på kundrespekt. Jag har aldrig ringt comviq eller telia dom har lunch stängt, varför skall min webhotell leverantör har det för? Jag trodde ett företags existens var för kunderna, inte för att anställda skall kunna ha mys pys på jobbet.
Jag tycker det är ett jävla otyg att företag skall stängas för Lunch, dels för att lunchen är olika beronde på bransch. En del branscher har lunch mellan 10.30 till 11.00, medan andra har mellan 12.00 till 13.00

Du kanske inte förstår sådant men en del vill gärna ha det trevligt på jobbet då man spenderar ganska stor del av sin vakna tid där. De som inte kan klara av att företaget har stängt en timme för lunch får väl helt enkelt välja att gå någon annanstans. Ett företag har lika stor rätt att välja kunder som kunderna har att välja företag anser jag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 19:11 #16
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jämförelserna fungerar inte riktigt.

Din hemsida går inte ner för att folket på webbhotellet går på lunch, likaså kan inte förarna gå på lunch utan att driften går ner. En korrekt jämförelse skulle vara att någon stängde av strömmen till serverhallen när de gick på lunch.

Men saken är ju den att du har ett telefonnummer du kan ringa till om du behöver få tag på supporten, vilket du antagligen behöver eftersom du klagar på att de har stängt. Om jag vill kommentera att mitt webbhotell har skrivit fel på sin hemsida så spelar det ingen större roll om de har lunchstängt men om jag behöver veta något så ringer jag, journummer eller vanligt och jag förstår inte varför du inte kan göra detsamma.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 20:53 #17
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Citat:
Ja, betalar ca 115:- för mitt telefon abb. i månaden, och där möts jag inte av ett svar att vi har lunchstängt.
Telia har väl webbhotell? Teckna dig där. De svarar nog t.o.m fram till kl 21.00 eller nått. Den personen som svarar där kl 12.30 har säkert alla verktyg och fullständiga rättigheter i alla system för att kunna sätta sig in i just ditt problem och lösa det innan klockan slår 13.00. :unsure:
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 21:01 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Hahahaha Den toleransen skulle jag aldrig möta av mina kunder.
Visst finns det extrem fall, när telefon ringer stup i kvarter och idioter som ringer kl 23.00 på kvällen.
Men jag tycker att ett företag skall öppet mellan 8 till 17, utan lunch stängning. Tyvärr är fortfarande webhotell branschen en omogen bransch , därav kan man räkna med den aroganta syn på kunder som du visar i ditt inlägg.
Har din lokala ICA affär stängt mellan 12-13 pga lunch? Slutar tunnelbannan att gå mellan 12-13 bara för att förare skall ha lunch? Knappas

Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Oct 18 2007, 08:49
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Varför då?
Varför skall ett företag överhuvudtaget stänga för lunch? Ungerfär som en del företag bomma ingen dagen för helgdag eller andra dumheter. Jag tycker det är brist på kundrespekt. Jag har aldrig ringt comviq eller telia dom har lunch stängt, varför skall min webhotell leverantör har det för? Jag trodde ett företags existens var för kunderna, inte för att anställda skall kunna ha mys pys på jobbet.
Jag tycker det är ett jävla otyg att företag skall stängas för Lunch, dels för att lunchen är olika beronde på bransch. En del branscher har lunch mellan 10.30 till 11.00, medan andra har mellan 12.00 till 13.00
Du kanske inte förstår sådant men en del vill gärna ha det trevligt på jobbet då man spenderar ganska stor del av sin vakna tid där. De som inte kan klara av att företaget har stängt en timme för lunch får väl helt enkelt välja att gå någon annanstans. Ett företag har lika stor rätt att välja kunder som kunderna har att välja företag anser jag.



Jag vet inte vilka friheter ICA-butikerna har vad gäller öppettider men varje företag väljer ju själva hur de vill hantera sina arbets- och öppettider. På en mindre arbetsplats vill man nog gärna ta lunch tillsammans och mår de anställda bra så arbetar de i regel bättre och kunderna blir bättre bemötta.

Är det absolut nödvändigt för dig att nå den vanliga supporten på lunchtimmen så får du ju helt enkelt välja ett webbhotell där så är fallet...., svårare är det inte. Företaget måste väl ha informerat om sina supporttider på något vis? Du kanske tycker att deras syn på kunder är arrogant men jag tycker likväl din attityd gentemot de som väljer detta alternativ är minst lika arrogant och jag skulle gladeligen välja bort dig som kund ifall det var mitt eget företag. Det har nog inte så mycket med synen på kunden att göra utan hur man väljer att organisera sitt företag.

Däremot har du ju givetvis rätt att klaga om de inte uppfyller vad de åtagit sig men det är ju en annan femma.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 21:02 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by glennj@Oct 18 2007, 20:53
Citat:
Ja, betalar ca 115:- för mitt telefon abb. i månaden, och där möts jag inte av ett svar att vi har lunchstängt.
Telia har väl webbhotell? Teckna dig där. De svarar nog t.o.m fram till kl 21.00 eller nått. Den personen som svarar där kl 12.30 har säkert alla verktyg och fullständiga rättigheter i alla system för att kunna sätta sig in i just ditt problem och lösa det innan klockan slår 13.00.
Är det inte Telia som har monsterpriser för ingenting? Eller de kanske har bättrat sig..., skulle inte ta i dom med tång dock =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 23:31 #20
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
De har i alla fall inte lunchstängt!

Jag tycker trådskaparen klagar på fel sak. Det är klart att prylarna man betalar för ska funka (oavsett prisnivå!), men vill man ha 24/7 telefonsupport med snabb responstid får man nog vara beredd att betala mer.

Precis som det är dyrare att storhandla på Shell Select än på Willys - Shell Select har öppet dygnet runt. Mjölken är den samma.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017