Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Era åsikter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-29, 13:02 #21
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Det 50lappen är, och alla andra tjänster är förmedlare, en typ av middleman. Det som händer är att person A vill köpa en tjänst, person B säljer en tjänst - 50lappen står bara emellan dem, och tar en provision för sitt arbete som förmedlare.

Dra ett exempel för mäklare, ska de betala arbetsgivaravgift för att de helt enkelt står i mitten av ett köp. Om man ska följa lagboken så ligger 50lappen/Fiverr osv osv på det torra, och då går frågan till moral, vilket är en egen fråga i sig, men jag tycker det är helt okej då det rör sig om små summor.
Du är tyvärr lite fel ute. Det Conny skriver är i högsta grad relevant för denna typ av tjänster.

Citat:
Dra ett exempel för mäklare, ska de betala arbetsgivaravgift för att de helt enkelt står i mitten av ett köp.
Ja, mäklare betalar arbetsgivaravgifter och sociala avgifter på sin provision. Säljarna betalar i sin tur sedan skatter på sin vinst.

En bättre jämförelse är kanske affiliate-nätverk. Och du vet säkert hur det fungerar för företag och privatpersoner. Affiliate-nätverket är en mellanhand mellan annonsör och publisher. Affiliatenätverken betalar skatter för publishers som är privatpersoner och skatt för sin provision/avgift.

Alltså jag tror inte du ska se det som Conny eller någon annan skriver som något negativt. Det görs i all välmening och för att växa med en sådan tjänst så krävs det att man följer lagstiftningen. Detta är helt klart ett hinder/problem för tjänsten som måste behandlas på något sätt.

Senast redigerad av daniel_ den 2013-01-29 klockan 13:05
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 13:28 #22
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Kan börja med att påpeka att jag inte på något sätt är med 50lappen, så reagerar inte för att ni ger negativ kritik.

Har ni förstått tjänsten rätt? Det 50lappen/Fiverr etc gör är inte att betala ut löner, inte heller betalar de säljaren för att han utför tjänsten, utan pengarna, som Snabb sa, passerar bara dem.

Med tänket som du lägger fram, blir 50lappen en arbetsgivare då, till säljare (iom att ni menar att de bör betala arbetsgivaravgift). Då lär detta tänktet även appliceras på Fiverr, även om det skiljer sig rent juridiskt. Då betyder det att Fiverr är arbetsgivare åt fler än IBM t:ex..

Okej, överdrivet exempel, men du förstår min poäng? Det är ett dilemma men knappast att 50lappen eller någon liknande sida ska betala arbetsgivaravgift.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 14:36 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Kan börja med att påpeka att jag inte på något sätt är med 50lappen, så reagerar inte för att ni ger negativ kritik.

Har ni förstått tjänsten rätt? Det 50lappen/Fiverr etc gör är inte att betala ut löner, inte heller betalar de säljaren för att han utför tjänsten, utan pengarna, som Snabb sa, passerar bara dem.

Med tänket som du lägger fram, blir 50lappen en arbetsgivare då, till säljare (iom att ni menar att de bör betala arbetsgivaravgift). Då lär detta tänktet även appliceras på Fiverr, även om det skiljer sig rent juridiskt. Då betyder det att Fiverr är arbetsgivare åt fler än IBM t:ex..

Okej, överdrivet exempel, men du förstår min poäng? Det är ett dilemma men knappast att 50lappen eller någon liknande sida ska betala arbetsgivaravgift.
Det är just det att pengarna passerar 50lappen som är problemet. När det gäller exempelvis Tradera eller Blocket så tar de betalt av säljaren men de rör aldrig de pengar som går från köpare till säljare. De förmedlar tjänsten men ingen betalning utan den går direkt via en riktig betalningsförmedlare. Alla transaktioner sker alltså helt utanför Tradera och Blocket.

Jag har inte stenkoll på lagen i det här fallet men jag lutar ändå åt att Conny har en viktig poäng åtminstone på den punkten.

Fiverr är ingen svensk tjänst så den kan vi kanske bortse från helt och hållet i fortsättningen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-29 klockan 14:41
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 19:14 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Blir förvånad dag efter dag på dig Conny. Tråd efter tråd finner man dina inlägg fyllde med massvis av nummer, "stora" ord och långa texter, men i grund och botten har du mer än ofta helt fel.

Tänker inte gå in på detta djupare, men kika Fiverr.com eller mängder av kloner... Suck..
I och med att jag redovisar exakt hur jag räknar så har du alla möjlighetr i världen att bevisa att jag har fel, du är välkommen, att göra det. Visa dina argument och referera gärna till de fel du anser att jag har i det jag skriver.

Jag är mycket mån om att det jag skriver är korrekt. Så har jag fel så är jag villig att korriger avad jag skriver. Men då måste du komma med fakta inte bara subjektiva och svepande omdömen som helt saknar fakta.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 23:54 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Tänk även på att om någon gör en tjänst för 50 kr inkl moms till slutkunden så ska du först dra bort 20% moms då återstår 40 kr, sen tar du din egen provision med ytterligare 20% då är du nere i 32 kr, sen ska du dra bort arbetsgivaravgifter som är 31,42% för ett AB, då tar vi 32/1,3142 så blir det 24,35 kr kvar. Sen ska du dra källskatten som är beroende på vilken skattetabell och inkomstnivå mottagaren har (om det är privatpersoner) men det kan då variera från 0-57% men låt oss ta ett par exempel med 32 respektive 50% och vi kan ta med 57% också då blir det 16,56 respektive 12,17 kr respektive 10,47 kr kvar att betala ut i nettolön. det är de pengarna vi kan prata om som borde hamna på respektive privatpersons "konto" inte de uppgifter som finns angivna på er websida.
Det enda som möjligen inte stämmer är om man anser att "utförarna" säljer som privatpersoner, och varje "köp" göra av den som köper tjänsten, inte av 50lappen.se

I så fall blir det ingen moms, eftersom det är privatpersoner som utför uppdraget.

Det blir inte heller några sociala avgifter, eftersom beloppet är på 999:- eller mindre. Förutsätter såklart att en köpare inte beställer flera uppdrag så att man kommer över denna summan!

Om beloppet är under 100:- tror jag inte man behöver skicka kontrolluppgift. Däremot måste mottagaren redovisa det själv i sin deklaration, vilken ingen kommer att göra.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 00:27 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det enda som möjligen inte stämmer är om man anser att "utförarna" säljer som privatpersoner, och varje "köp" göra av den som köper tjänsten, inte av 50lappen.se
det är just så upplägget är, att köparen betalar till 50lappen.se och at 50lappen sen köper detta av säljaren.

För att bara vara en betalningsförmedlare så måste 50lappen stå under finansinspektionens tillsyn, eller göra ett upplägg liknande blocket där de debiterar säljaren och att köparens betalning går direkt till säljaren utan 50lappensmedverkan.

Men oavsett vilket så måste 50lappen ge kvitto till den de debiterar oavsett vem det är.

Om 50lappen kan få ordning på sin affärsmodell så den följer lagen så kan det bli ett bra upplägg, men det finns ett antal utmaningar man måste ta sig igenom innan de är framme vid det målet.

Som upplägget är nu riskerar man att få en rejäl skattesmäll, som kan uppgå till i värsta fall 50-70 procent av omsättningen plus skattetillägget på 40% av den undanhållna skatten och då är man uppe i 70-98 procent av omsättningen. Jag vill inte vara i 50lappens kläder när skattmasen knackar på.....

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 00:33
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 01:01 #27
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Conny, skulle gärna vilja höra din åsikt ang. detta upplägget! (Jag är alltså INTE emot det du säger!!)

Säg att 50lappen utvecklar ett system (jag vet inte, dom kanske redan har såhär?), där jag kan föra in hur mycket pengar jag vill på mitt 50lappen-konto genom paypal. Säg att jag lägger in 2000kr.
Nu har jag 2000kr på mitt 50lappen konto.
Jag går sedan och köper 20 gigs á 100kr från olika personer.

Vad har 50lappen för "skyldigheter" då? Jag menar, då är det ju mer som om 50lappen är en arbetsgivare va? Alltså måste 50lappen skatta på alla dessa köpte gigs, eller hur?
Men om säljaren anger att hen är ett företag, då måste inte 50lappen skatta va?

100kr - 20% = 80kr (moms) .. 80kr - 20% = 64kr (provision) .. 64kr - 31,42% = 43,89kr (arb.avgiten) ... 43,89 - 32% = 29,84kr //// 43,89 - 50% = 21,94kr //// 43,89 - 57% = 18,87kr (källskatten).
Detta betyder att, om säljaren är privatperson så får hen bara ut 29,84kr, 21,94kr eller 18,87kr till sitt paypal konto, beroende på vilka typer av tjänster som hen erbjuder.

Men om det är ett företag som säljer, måste 50lappen betala skatt öht då? Alltså, går 100kr - 20% = 80kr direkt till företagets PayPal konto?

Eller förstod jag det hela fel nu?

Hur måste upplägget vara för att 50lappen skall gå under befattningen "betalningsförmedlare"?

PS. jag arbetar inte på något sätt med 50lappen!!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 01:28 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För att få vara betalningsförmedlare så måste man lyda under finansinspektionens tillsyn, dvs i praktiken ha deras tillstånd för betalningsförmedling som Payson, PlusGirot, Bankgirot mfl. Dessa ger ingen ränta på behållningen på "kontot". Se finansinspektionen: http://www.fi.se/upload/20_Publicera...definition.pdf

Får att få ta emot pengar till ett konto så man har "inlåning från allmänheten" (som det blir ränta på behållningen på kontot) dvs tar hand om folks pengar på ett "konto" så måste man var aunder finansinspektionenstillsyn, och ha bankoktroj. Det finns mycket trikta krav på eget kapital för denna typ av företag. För att få starta bank så var man på 80-talet (när Svea-banken startade med VD Gabriel Urwitz, http://sv.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Urwitz, som sedan köptes upp av Götabanken och så blev det GotaGruppen) tvungen att ha ett eget kapital på minst 100 Miloner SEK, idag är det betydligt högre krav, samt att man kommer ha kravet på 15% eget kapital (soliditet) i balansräkningen om några år då de nya BASEL III-reglerna slår till fullt ut i Sverige (vi kommer ha lite hårdare kapitalkrav än andra i EU vad jag förstår). Så bankktroj tror jag inte är aktuellt i detta fall.

Om man däremot gör det hela som ett affiliate-program så blir det jag beskrivit tidigare om det är privatpersoner som säljer (med specialhantering för 999 kr gränsen) men om man har företag som leverantörer så behöver 50-lappen normalt inte dra sociala avgifter utan då kan leverantören faktutrera 50lappen med avdrag för provisionen. Då liknar det upplägget för konsultmäklare och affiliate, men det funkar bara om leverantören är företag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 01:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 01:47 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
100kr - 20% = 80kr (moms) .. 80kr - 20% = 64kr (provision) .. 64kr - 31,42% = 43,89kr (arb.avgiten) ... 43,89 - 32% = 29,84kr //// 43,89 - 50% = 21,94kr //// 43,89 - 57% = 18,87kr (källskatten).
Detta betyder att, om säljaren är privatperson så får hen bara ut 29,84kr, 21,94kr eller 18,87kr till sitt paypal konto, beroende på vilka typer av tjänster som hen erbjuder.
Du har räknat fel från arbetsgivaravgiften eftersom den inte räknas som ett avdrag på 31,42% på beloppet inkl avgiften som man normalt räknar egenavgifter i enskild firma, utan du ska ta 64 kr och dela med 1,3142 för att få rätt belopp, dvs 48,70 kr. Arbetsgivaravgiften på 31,42% ska man normalt lägga på 48,70 så formeln blir 48,70*1,3142 => 64,00 kr.

Sen drar man bort källskatten på exempelvis 57% och då får man 20,94 kr kvar av hundralappen, eller om man har 50% marginalskatt så blir det 24,35 kr, eller om man har 32% i marginalskatt så blir det 33,12 kr kvar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 09:31 #30
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Okej, tack Conny! Tror jag förstår någorlunda faktiskt!

Har du någon koll på hur det fungerar om man riktar hemsidan till personer från hela världen?

Gäller samma "svenska" regler om 50lappen skulle tillåta personer från hela världen (likt Fiverr)? Eller krävs det att företaget i sig är baserat i ett annat land? Hur är det om man är bosatt i sverige, och sen startar ett företag i ett annat land, men att man själv sitter i Sverige? Bör väl nästan fungera på samma sätt oavsett?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017