Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Era åsikter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-28, 15:59 #11
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Hej och tack för alla svar.

Gällande namnet så startar det med 50kr upp till 1000kr i följande ordning 50-100-150 osv, så man lägger på 50kronor.
Dock kan jag personligen tycka att namnet kanske var dumt då det kan låsa oss lite i framtiden. Snitt tjänsten kostar ca 180kr sist vi kollade.

Gällande klonen så har vi faktiskt försvarat oss tidigare, det är byggt ifrån grunden.
Men med fiverr som förebild. Vi uppdaterar ständigt sidan, de lilla 50lappen drar in går oavkortat till uppdateringar och marknadsföring i dagsläget.
Vi kommer också att gå ifrån fiverr i utseende sakta men säkert.



Vi jobbar faktiskt med att ordna url osv. Just för att synas bättre i google.
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 16:01 #12
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Gällande valet av kossan, kossan har alltid varit en symbol för pengar rikedom.
Både här i väst och i andra kulturer.
Ufo´t dock är en detalj som inte riktigt har en logisk förklaring

Gillar ni inte tefatet?
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 19:37 #13
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det kostar pengar helt enkelt Den som köper eller säljer något för en 50-lapp bryr sig knappast om man fixat en egen design eller om koden är skriven från grunden eller inte. Klonen fungerar tillräckligt bra som den är. Det bör se "billigt" ut och det tycker jag det gör. Sen tycker jag visserligen inte man ska uppmuntra många av de "affärer" som görs på dessa sajter men det är en annan femma.
Gällande det du skriver om att du inte tycker folk ska handla på sidor som 50lappen?
Det är väl jättebra om vi kan få igång en digital marknad i Sverige, där vem som helst enkelt kan sälja något. Min personliga åsikt är att sidor som 50lappen förhoppningsvis kommer att bidra till företagsamheten inom den här sektorn.

Även att någon med en webbaserad idé som inte har kunskapen själv relativt billigt och enkelt kan få hjälp med mindre saker.

Jag tror att 50lappen.se bara är en början det kommer nog att finnas fler alternativ i framtiden även i vårt lilla land.
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 10:08 #14
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Till att börja med kan jag säga att jag tycker det är en kul och trevlig idé och tjänst. Att den liknar någon annan sida spelar ingen som helst roll så länge det finns en efterfrågan, fråga Rocket Internet. Det finns mycket funktionalitet som saknas och kan självklart byggas ut men som det ser ut nu har ni ett flöde som ni kan bygga vidare på. Kul!

Problematiken som jag ser det är betalningarna. Jag genomförde en beställning men fick inget giltigt kvitto. Jag kan inte heller ange min företagsuppgifter eller se era uppgifter, ingen moms är heller presenterad. Om ni ska driva en sådan tjänst så ser jag det som helt grundläggande saker eftersom största andelen köpare mest sannolikt kommer vara företag. Ett annat problem är ju för er, eftersom jag nu betalar er och får "kvitto" från er, så innebär det att det är ni som betalar ut pengar till frilansarna. Det är ju en form av lön för utfört arbete och innebär ju då att ni ska betala sociala avgifter, arbetsgivaravgifer samt lämna kontrolluppgifter till Skatteverket. Gör ni det? Om inte, så är det något ni verkligen bör kolla upp ordentligt och få på plats.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 10:57 #15
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Hej Daniel bar input!

Kul att du gillar och använder sidan.

Det är ett dilemma helt klart.
Men man kan fråga säljaren om han/hon kan skriva kvitto. Sen kan du ju koppla paysontransaktionen med respektive kvitto på ditt företagskonto.
Vi betalar egentligen ingen för att de utför en tjänst, utan pengarna endast passerar oss.
Vi har haft kontakt med skatteverket och även vår revisor kommer med synpunkter.

Däremot så är kvitto fördelaktigt just för att många som handlar tjänster har företag. Vi har lite olika lösningar som vi skissar på. Det kan bli aktuellt att införa något hjälp system tillsammans med en eventuell höjning av max taket på vad en tjänst får kosta.

Har du någon bra idé så är du välkommen. All hjälp tas tacksamt emot.

Mvh
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 11:20 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag kollade också på tjänsten och har samma synpunkter som daniel, momsspecificerat kvitto är ett absolut krav annars ska ni lägga ner direkt.

Detta är en så viktig del av affärsmodellen att ni måste lösa det innan ni lancerar tjänsten. Annars är det här frågan om en rent svart verksamhet.

Är ni bara betalningsförmedlare så måste ni ha tillstånd av finansinspektionen som betalningsförmedlare och det är en egen appartat att hantera.

Tänk även på att det finns olika momssatser för olika typer av tjänster. Finansiella tjänster är momsfria dvs har momssatsen 0% medan konsulttjänster har 25% påslag (20% om man räknar baklänges). Det finns även 6% (bok & kulturmomsen) och 12% påslag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 11:31 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Tänk även på att om någon gör en tjänst för 50 kr inkl moms till slutkunden så ska du först dra bort 20% moms då återstår 40 kr, sen tar du din egen provision med ytterligare 20% då är du nere i 32 kr, sen ska du dra bort arbetsgivaravgifter som är 31,42% för ett AB, då tar vi 32/1,3142 så blir det 24,35 kr kvar. Sen ska du dra källskatten som är beroende på vilken skattetabell och inkomstnivå mottagaren har (om det är privatpersoner) men det kan då variera från 0-57% men låt oss ta ett par exempel med 32 respektive 50% och vi kan ta med 57% också då blir det 16,56 respektive 12,17 kr respektive 10,47 kr kvar att betala ut i nettolön. det är de pengarna vi kan prata om som borde hamna på respektive privatpersons "konto" inte de uppgifter som finns angivna på er websida.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 11:50 #18
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Blir förvånad dag efter dag på dig Conny. Tråd efter tråd finner man dina inlägg fyllde med massvis av nummer, "stora" ord och långa texter, men i grund och botten har du mer än ofta helt fel.

Tänker inte gå in på detta djupare, men kika Fiverr.com eller mängder av kloner... Suck..
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 12:46 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Blir förvånad dag efter dag på dig Conny. Tråd efter tråd finner man dina inlägg fyllde med massvis av nummer, "stora" ord och långa texter, men i grund och botten har du mer än ofta helt fel.

Tänker inte gå in på detta djupare, men kika Fiverr.com eller mängder av kloner... Suck..
Du kan inte bara säga rätt ut att någon har fel utan att motivera dig Blir lite svårt att tro dig då. Fiverr är ingen svensk tjänst så det går inte att göra den jämförelsen rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av Snabb Visa inlägg
Gällande det du skriver om att du inte tycker folk ska handla på sidor som 50lappen?
Det är väl jättebra om vi kan få igång en digital marknad i Sverige, där vem som helst enkelt kan sälja något. Min personliga åsikt är att sidor som 50lappen förhoppningsvis kommer att bidra till företagsamheten inom den här sektorn.

Även att någon med en webbaserad idé som inte har kunskapen själv relativt billigt och enkelt kan få hjälp med mindre saker.

Jag tror att 50lappen.se bara är en början det kommer nog att finnas fler alternativ i framtiden även i vårt lilla land.
Jag tror tvärtom att det lockar en hel del skattesmitare och andra oseriösa aktörer. Det lockar dessutom en hel del personer som säljer likes och liknande som går rätt emot Facebooks regler. En rad andra spam-erbjudanden blir det också. Se t.ex. den som skapar 500 backlinks eller den som ger dig 100 telefonnummer från hitta.se... Kan man rensa ut skräpet redan från början så skulle tjänsten vara mer attraktiv för mig.

Då tror jag betydligt mer på crowdfunding som börjar komma på allvar även i Norden nu.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-29 klockan 13:06
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 12:55 #20
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du kan inte bara säga rätt ut att någon har fel utan att motivera dig Blir lite svårt att tro dig då. Fiverr är ingen svensk tjänst så det går inte att göra den jämförelsen rakt av.
Det 50lappen är, och alla andra tjänster är förmedlare, en typ av middleman. Det som händer är att person A vill köpa en tjänst, person B säljer en tjänst - 50lappen står bara emellan dem, och tar en provision för sitt arbete som förmedlare.

Dra ett exempel för mäklare, ska de betala arbetsgivaravgift för att de helt enkelt står i mitten av ett köp. Om man ska följa lagboken så ligger 50lappen/Fiverr osv osv på det torra, och då går frågan till moral, vilket är en egen fråga i sig, men jag tycker det är helt okej då det rör sig om små summor.

Edit: Och Snabb nämnde ju att de har haft kontakt med skatteverket och revisor, och de fortsätter, så det tyder ju på att det är okej.

Senast redigerad av yakuzaemme den 2013-01-29 klockan 12:58
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017