Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress är överskattat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-22, 14:44 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Att använda en populär mjukvara såsom Wordpress är ju också samma sak som att skicka all världens hackare efter sina kunder med en "lycka till"-klapp på axeln som avsked
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 14:47 #12
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att använda en populär mjukvara såsom Wordpress är ju också samma sak som att skicka all världens hackare efter sina kunder med en "lycka till"-klapp på axeln som avsked

Inte mycket bättre än att skapa ett eget, anpassat CMS för en enkelt presentationssida med få undersidor för att debitera stora pengar för utveckling och sedan uppdateringar ... pumpa kunden på massor av pengar.

Med ditt resonemang så skall man i alla fall inte använda några alls sysmet med öppen källkod, baserade på kända serverspråk eller liknande ...


Bara köpa en sådan till kunden, lägga på en fin marginal och skicka ut de till närmaste torg/shoppingcentra. Det är i alla fall 100% mot hackare


Senast redigerad av Helix den 2013-01-22 klockan 14:52
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:08 #13
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
På den senare tiden så har vi i mitt företag börjat använda Umbraco i en viss utsträckning istället för Wordpress. Och vad ska man säga, kunderna tycker mycket bättre om Umbraco. Det är ett mycket tydligare interface med sin trädstruktur, och det är mycket lättare att få redigeringsfönstret för respektive sida lättbegripligt.

Det stora problemet med Wordpress, tycker jag, är att det bara finns en enda dokumenttyp (för vanliga sidor). Man har ett enda fält att skriva information i. Vill man ha flera element på en sida så får man använda sig av widgets, och widgetlogic. Grundläget är alltså att en widget skall synas på samtliga sidor.

Jag tycker Wordpress är överskattat, ja det är bra på mycket. Men alla webbyråer därute som dyrkar det, har ni testat några alternativ?
Att jämföra wordpress med umbraco är som att jämföra äpple med päron, det är 2 helt olika system, för olika målgrupper.

Wordpress är för sajter som inte har speciellt stora krav. oftast mindre sajter.
Umbraco är mer enterprise, främst till medelstora och större företag.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:10 #14
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Sedan är ju Umbraco .NET och Wordpress PHP så där har vi ju också en ganska betydande skillnad.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:12 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Inte mycket bättre än att skapa ett eget, anpassat CMS för en enkelt presentationssida med få undersidor för att debitera stora pengar för utveckling och sedan uppdateringar ... pumpa kunden på massor av pengar.

Med ditt resonemang så skall man i alla fall inte använda några alls sysmet med öppen källkod, baserade på kända serverspråk eller liknande ...

Bara köpa en sådan till kunden, lägga på en fin marginal och skicka ut de till närmaste torg/shoppingcentra. Det är i alla fall 100% mot hackare
Jodå, visst kan man använda öppen källkod och Wordpress, jag menar bara att man måste tänka ett steg längre och inse att det inte är lösningen på alla problem - de har slängt upp en billig skitsajt utan att anstränga sig. Varför skulle de då anstränga sig för mig som kund eller erbjuda mig kvalitet? Det finns åtskilliga exempel på när man använder Wordpress trots att det är helt fel väg att gå.

Det finns också en annan aspekt i det hela. När jag besöker ett företags webbplats och ser att de byggt den på Wordpress så tänker jag direkt att det inte verkar vidare seriöst. Det blir McDonalds vs. en riktig restaurang. Då väljer jag 99 gånger av 100 den riktiga restaurangen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-22 klockan 15:16
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:18 #16
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns också en annan aspekt i det hela. När jag besöker ett företags webbplats och ser att de byggt den på Wordpress så tänker jag direkt att det inte verkar vidare seriöst.
Va? Vad grundar du det på?
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:29 #17
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns också en annan aspekt i det hela. När jag besöker ett företags webbplats och ser att de byggt den på Wordpress så tänker jag direkt att det inte verkar vidare seriöst. Det blir McDonalds vs. en riktig restaurang. Då väljer jag 99 gånger av 100 den riktiga restaurangen.

Ahhh ... du är rolig.


Jag antar att du i så fall äter en del på McDonalds, som säkert har ett bra cms bakom sina sidor.

Du ratar annars en trevlig, kanske familjeägd restaurang som serverar riktigt bra mat - restaurangen kan ju kanske ha en sida som baseras på WP, då man behövde endast presentera sig i korthet och lista sina öppettider och ville inte spendera värst mycket på det. Men fy, nej ... en sida byggd på WP - de måste nog servera hemsk mat där ... du kan ju på allvar inte tycka att företag som har sina sidor gjorde i WP är oseriösa?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:30 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Va? Vad grundar du det på?
Precis det jag skrev ovan. Visst är Wordpress dugligt om man absolut måste hålla nere kostnaderna, precis som det funkar att hålla kundmöten på biblioteket, men det är långt ifrån alltid ett bra val.

Det är naturligtvis också stor skillnad på ett företag där webbplatsen är en viktig representation av företagets verksamhet (eller hela verksamheten). För små företag med offlineverksamhet duger i stort sett vad som helst även om man också där bör ta ett större ansvar och informera kunden om de åtgärder som är nödvändiga för att skydda sig - t.ex. Akismet, frekvent uppdatering av core + plugins osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Ahhh ... du är rolig.


Jag antar att du i så fall äter en del på McDonalds, som säkert har ett bra cms bakom sina sidor.

Du ratar annars en trevlig, kanske familjeägd restaurang som serverar riktigt bra mat - restaurangen kan ju kanske ha en sida som baseras på WP, då man behövde endast presentera sig i korthet och lista sina öppettider och ville inte spendera värst mycket på det. Men fy, nej ... en sida byggd på WP - de måste nog servera hemsk mat där ... du kan ju på allvar inte tycka att företag som har sina sidor gjorde i WP är oseriösa?
Nej då, naturligtvis inte, det var inte alls den typen av företag jag syftade på. Blev kanske lite för allmänt uttalande
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-22 klockan 15:35
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:35 #19
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Precis det jag skrev ovan. Visst är Wordpress dugligt om man absolut måste hålla nere kostnaderna, precis som det funkar att hålla kundmöten på biblioteket, men det är långt ifrån alltid ett bra val.

Det är naturligtvis också stor skillnad på ett företag där webbplatsen är en viktig representation av företagets verksamhet (eller hela verksamheten). För små företag med offlineverksamhet duger i stort sett vad som helst.



Nej då, naturligtvis inte, det var inte alls den typen av företag jag syftade på. Blev kanske lite för allmänt uttalande
Jag håller med dig om att det inte alltid är ett bra val. Det har jag inte kommenterat ens.

Utan det du säger att om du besöker en företagssite som är byggd i Wordpress så ser du det som oseriöst? Där förstår jag dig inte över huvud taget.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 15:38 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Jag håller med dig om att det inte alltid är ett bra val. Det har jag inte kommenterat ens.

Utan det du säger att om du besöker en företagssite som är byggd i Wordpress så ser du det som oseriöst? Där förstår jag dig inte över huvud taget.
Ja, om det är en webbyrå, en e-butik eller någon annan som har webben och/eller vår bransch som huvudsaklig marknad. Då väljer jag en annan leverantör såvida jag inte redan känner till verksamheten väl. För en restaurang eller dylikt är hemsidan helt irrelevant för egen del, oftast besöker jag den inte ens.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-22 klockan 15:41
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017