Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PatrikWeb intagen till förhör enl idg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-15, 19:56 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Sedan att försöka åtala hosting leverantören för medhjälp visar bara hur korkade dom är, fast åklagaren som har hand om fallet har drivit följande mål:

http://svt.se/2.22620/1.2516939/15-a...fildelningsmal

Och åklagaren överklagar målet till hovrätten, visar vilken sjuk idiot det är till åklagare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:05 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Oja för en så liten sak (som jag tycker ... ) Jag tycker man borde lägga lika mycket resurser på att ta fast folk som mördar.
Folk som våldtar små flickor borde ju åka dit mycket mer en som sitter o delar filer på internet. Det här är som sagt slöseri på skattepengar o polisen har verkligen inte framstått som några stjärnor dom senaste åren när de gäller "lösta brått" Det innebär i den sak att vanliga brått som rån, och annat lägs de ner mindre resurser på och istället jagar livet och skrämmer livet ur vanliga unga människor som faktiskt inte har råd med annat...

Dags för Folket o säga till?

Tycker Patrik gör fullt rätt att anmäla till JO då det kostar pengar, Det kostar pengar för oss vanliga, och de kostar för staten. Det kostar hela tiden o det läggs ner så mycket resurs för något som verkligen inte borde kallas problematiskt för samhället.
Helt och hållet fel. Det har varit, och är fortfarande, ett enormt stort problem i hela världen som har knuffat en hel bransch på ända och i förlängningen hotas flera andra. Det kan aldrig vara acceptabelt att individer tar sig rätten att avgöra vilka som har rätt att tjäna pengar på sina egna produkter, det måste alltid vara upp till ägaren av produkten att avgöra. Något annat skulle anses fullkomligt absurt i alla andra branscher men här är många medvetet blinda för det som sker. Alla vi som arbetar med webbutveckling godtar knappast att någon snor ens kod rakt av och börjar dela ut kopior till släkt, vänner och alla andra som vill ha. Nu börjar problemen äntligen åtgärdas men det kommer att ta tid. Insatser mot brottslighet kostar ofta mycket pengar men det lönar sig i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det var runt 8-10 poliser totalt, det var slöseri på skattepengar.
Jo, det låter onekligen så om det enbart var för att hämta in dig till förhör (vilket verkar föga sannolikt) men det är fortfarande inte en fråga för JO
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-15 klockan 20:08
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:10 #13
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Jag vet inte vilken roll Patrikweb haft i siten, om det bara är hosting så känns det lite vanskligt att bli åtalad för brott, det är ju som att ett hotell blir åtalat för medhjälp till mord när någon blir mördad i deras rum.

Om någon kört en tracker i Citycloud, skulle VD för Citynetwork bli åtalad för medhjälp då? Känns ju hyfsat osannolikt.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:14 #14
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
att kalla åklaragaren för en sjuk idiot på ett forum lär inte hjälpa dig.

om det enda sättet du har varit inblandad på är att ditt företag har hostat sidan, känns det verkligen overkill med så många snutar
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:15 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Jag vet inte vilken roll Patrikweb haft i siten, om det bara är hosting så känns det lite vanskligt att bli åtalad för brott, det är ju som att ett hotell blir åtalat för medhjälp till mord när någon blir mördad i deras rum.
De har väl en misstanke om att han mycket väl känt till det som skett. Då är det ju snarare att likställa med att släppa in en person i hemmet som man vet kommer att mörda någon som befinner sig där. Nu är det lite skillnad på brottets grovhet men ändå

Sedan kan sådana här insatser verka förebyggande och avskräckande. På så vis behöver inte alla mål resultera i dyra och långdragna rättegångar och det blir skonsammare för samtliga inblandade parter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:20 #16
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
tartareandesire : Man får tycka vad man vill (fritt land =) . Men jag tycker Mord och våldtäkter är betydligt värre. Sen är jag medveten om att någon går illa åt. Men det är dom stora pamparna till skivbolag och filmbolag som lider. Dock är det artisterna som förlorar på de även om skivbolagen får in pengar för dom vill inte betala för musiken dom gör.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:23 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
tartareandesire : Man får tycka vad man vill (fritt land =) . Men jag tycker Mord och våldtäkter är betydligt värre. Sen är jag medveten om att någon går illa åt. Men det är dom stora pamparna till skivbolag och filmbolag som lider. Dock är det artisterna som förlorar på de även om skivbolagen får in pengar för dom vill inte betala för musiken dom gör.
Hela branschen drabbas men naturligtvis är det rent generellt de som tjänat mest pengar som också förlorar mest pengar Ersättningen till oberoende skivbolag (det vill säga i princip alla utom fyra) är minimal när det kommer till tjänster som Spotify, inte minst eftersom de fyra majorbolagen är delägare i bolaget...

Självklart tycker även jag att mord och våldtäkt är betydligt värre brott men det innebär fördenskull inte att man ska strunta i väskryckningar, bedrägerier och upphovsrättsbrott Att ignorera vissa typer av brott (eller vissa geografiska områden vilket skett i många andra länder) leder lätt till mycket stora problem i slutändan.

Att skydda företags äganderätt till sina produkter är en förutsättning för ett väl fungerande näringsliv vilket gynnar oss alla oavsett om vi är kunder eller producenter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-15 klockan 20:27
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:24 #18
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Standard Kondoleanser

utfärdas till patrikweb. Inte alla som vågar stå upp för sig när lokala mafioson kommer till en och ger en "ett erbjudande man ej kan tacka nej till". Tyvärr blir det ju då lätt repressalier vilket han ju fick erfara.

Skämt åsido så spelar det väl ingen roll om man misstänker något? I mina ögon är ett serverhotell ingen polisiär verksamhet. Om någon ser ett brott, så anmäler man det för rättslig prövning. Beslutas det sen att det var brottsligt tas det ner. Jag förstår ej hur någon opartisk person kan se det annat än på det sättet.

Senast redigerad av Base den 2011-11-15 klockan 20:27
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:26 #19
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
De har väl en misstanke om att han mycket väl känt till det som skett. Då är det ju snarare att likställa med att släppa in en person i hemmet som man vet kommer att mörda någon som befinner sig där. Nu är det lite skillnad på brottets grovhet men ändå

Sedan kan sådana här insatser verka förebyggande och avskräckande. På så vis behöver inte alla mål resultera i dyra och långdragna rättegångar och det blir skonsammare för samtliga inblandade parter.
Absolut, håller med dig där.

Vi får väl se vad det mynnar ut i, men risken är att om det går till åtal att man som hostingägare blir mycket mer restriktiv i vilka kunder man släpper in, och vilken kontroll man låter dom ha.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:28 #20
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
tartareandesire : Jag är villig att hålla med dig. Visst skadar de till en viss del. Men pratar man en liten sida på runt 25.000 användare så kan de inte vara mycket som gör åverkan till skada. Där emot ska polis och andra veta att så fort en sida åker ner kommer en annan upp. De jag menar med att den resurs dom lägger ner i tid/kraft/pengar kommer bara resultera till att alla ungdomar förr eller senare hamnar i denna soppa. Ser inte riktigt vad dom vinner på de. Kan tycka att tar man ner en sida får man vara nöjd.

Och vilka är de som åker dit. Jo unga som inte har råd att köpa allt dom vill eftersom dom bara har ett studiebidrag eller dåligt betalt.

Men som man brukar säga så skadar lite mycket när man räknar alla små i mängden självklart..
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017