Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prishöjning på .se en ny trend?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-24, 09:47 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Tycker ändå att 180kr fortfarande är för billigt, gentemot många registrarer (inkl. oss) .SE Direkt har stora konkurrensfördelar och jag håller med övriga i tråden att .SE Direkt borde inte tillåta nyregisteringar alls.
ehh förstod inte det där ...gentemot er? vill du som registrar, ha dyrare pris hos .SE Direkt?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 09:56 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
ehh förstod inte det där ...gentemot er? vill du som registrar, ha dyrare pris hos .SE Direkt?
Ja, ju högre pris .SE direkt har, ju lättare är det för oss andra registrarer att sälja domäner. Eller du menar att det är bättre att .SE Direkt har så låga priser som möjligt?

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-24 klockan 10:34
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 10:37 #13
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Att domännamn fortfarande registreras hos .SE Direkt är väl bara ett tecken på att andra registrars inte lyckats marknadsföra sig som ett säkert alternativ?
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 10:44 #14
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Att domännamn fortfarande registreras hos .SE Direkt är väl bara ett tecken på att andra registrars inte lyckats marknadsföra sig som ett säkert alternativ?
Visst är det så, många registrarer har inte resurserna att mäta sig med .SE Direkt, och det är därför kampen blir ojämn. Å andra sidan så finns det registrarer som har resurserna, men som på pga dåligt management presterar dåligt. De största registrarerna missar alltför många gånger att förnya domäner för att stora kunder ska känna sig trygga. Detta tror jag går ut över oss andra registrarer då folk säkert tänker: Om registrar stora X missar förnyelser, då missar säkert lilla registrar x också detta, bäst jag tar .SE Direkt.

Jag tror att IIS måste börja bestraffa registrarer där folk har betalat för förnyelse men där domänen inte blir förnyad och rensa lite och skapa bättre ordning bland registrar som missköter sig, som det är nu är man rätt mjuk.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-24 klockan 10:49
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 10:52 #15
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Visst är det så, många registrarer har inte resurserna att mäta sig med .SE Direkt, och det är därför kampen blir ojämn. Å andra sidan så finns det registrarer som har resurserna, men som på pga dåligt management presterar dåligt. De största registrarerna missar alltför många gånger att förnya domäner för att stora kunder ska känna sig trygga.
De flesta registrars marknadsför sig med att de har lägsta priserna. Större delen av målgruppen för domännamn når man nog ut med om man har det fokuset, men de som är kvar hos .SE Direkt är nog de som värderar trygghet mer än pris.

Har själv först i år börjat flytta domännamn från .SE Direkt. Registrarn jag provar nu har redan lyckats missa att förnya ett domännamn. Det ordnade sig dock utan problem efter att jag påpekat problemet, men sådana händelser gör att man inte känner trygghet i att ha domännamnen där.
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 11:00 #16
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Det vore intressant att veta om .SE Direkt går med vinst eller inte, finns sådana siffror tillgängliga Peter?
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 11:16 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
De flesta registrars marknadsför sig med att de har lägsta priserna. Större delen av målgruppen för domännamn når man nog ut med om man har det fokuset.
Fast för oss har det inte varit bäst att erbjuda billigast möjliga pris för .se domäner. Vi hade för någon tid sedan det billigaste priset för .se domäner, men sedan vårt DNS-konto för att hantera DNS-inlägg och annat utökades till att även erbjuda webbutrymme och databas, så har vår domänförsäljning ökat markant, även om vi tar mer för en .se domän än de flesta andra. Eftersom vårt pris för en .se domän är rätt nära priset som .SE Direkt har, så känns det inte speciellt roligt att IIS med .SE direkt konkurrerar med sina egna registrarer. Vi har den senaste veckan haft 2 nya kunder som har haft sin domän på .SE direkt och kravet för ett kostnadsfritt webbkonto har just varit att transferera domänen till oss, och där har kunden varit tvekande i några dagar.

Men som sagt, jag förstår om folk känner sig trygga med .SE direkt, men denna trygghet måste kosta mer och får inte göra att .SE direkt priskonkurrerar med sina registrarer. Jag anser att .SE direkt inte borde tillåta nyregistreringar, men annars tycker jag priset på .SE direkt borde vara runt 250-300kr

Att sälja .se domäner är ofta en lockvara, men för oss är det mer en produkt som ingår i ett attraktivt paket, som pga i mina ögon blir mindre lockande pga för lågt pris på .SE Direkt. Alternativet är ju inte för oss att sänka priset, utifrån vår vinst/konstnadsmodell.

Inköpspriset på en domän är 79,92, och jag anser att IIS ligger nästan på lägsta möjliga pris för att kunna sälja domäner med vinst, eller är tanken att registrarer endast ska sälja domäner till inköpspris och endast använda domäner som en ren lockvara till sina övriga tjänster? ALLA domänförsäljare som enbart säljer domäner tar minst 200-250kr för .se domäner inkl. eurodns (28Eur). I den aspekten så måste ju det anses att IIS subvensionerar domäner vid ett pris av 180kr, vilket är mycket negativt för andra registrarer.

Eftersom .SE Direkt finns och efterfrågas så innebär detta att behovet av dom finns, pga dålig kvalitet på registrarer. Då undrar man om inte ISS har misslyckats med sin omläggning?

Mitt råd till IIS är att lägga ner .SE Direkt och se till att kvaliteten ökar markant på registrarerna så folk känner sig minst lika säkra som med .SE Direkt.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-24 klockan 11:50
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 11:40 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Tack tartareandesire för dina som vanligt lika genomtänkta kommentarer!!

Förstår jag det du skriver rätt, så anser du att:
Kunder som känner sig trygga med att ligga hos .SE Direkt, ska tvingas anlita en registrar de inte känner sig trygga med och inte frivilligt skulle ha valt, under parollen ".SE gör det för din skull och för att du inte förstår ditt eget bästa!"

- Jag lägger då hellre mina "50 cent" på den sedan innan affärsmodellsbytet mars 2009, utstakade vägen..eftersom jag tror på att registranterna är kapabla att välja sin önskade partner själv.
Det finns fler du kan hoppa på som tycker likadant... Du behöver inte ta all kritik mot .SE * så himla personligt och sparka bakut, du gör bara bort dig. Upplevd trygghet är inte detsamma som faktisk trygghet. Att smyghöja priserna steg för steg ser mer ut som att man försöker få in lite extra pengar, bättre då att göra EN rejäl höjning så att man får den effekt man uppenbarligen är ute efter i slutändan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 11:44 #19
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns fler du kan hoppa på som tycker likadant...
Japp, jag skriver även jag under vad tartareandesire skrev.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 12:22 #20
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Men som sagt, jag förstår om folk känner sig trygga med .SE direkt, men denna trygghet måste kosta mer och får inte göra att .SE direkt priskonkurrerar med sina registrarer. Jag anser att .SE direkt inte borde tillåta nyregistreringar, men annars tycker jag priset på .SE direkt borde vara runt 250-300kr
Priset för nyregistrering från .SE Direkt ligger ju på 440kr + moms, så det är t.o.m. högre än ditt önskemål.

Jag tror för övrigt att du är inne på rätt spår att domännamn säljs till lockpriser för att sälja webbhosting och liknande kringtjänster. En anledning till att .SE Direkt känns som ett tryggt val kan ju vara att de endast sysslar med försäljning av domännamn. De flesta andra registrars är webbhotell som också säljer domännamn för att locka fler kunder till deras webbhotell. Om verksamheten är fokuserad på domännamn så uppfattas det nog som ett tryggare val. Webbhotellens fokus är ju hosting.
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017