Kom ihåg mig?

Prishöjning på .se en ny trend?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-23, 14:13 #1
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Question Prishöjning på .se en ny trend?

Fick idag nyhetsbrev från .SE Direkt som meddelar att de höjer priset med en tjuga.
Vi har även noterat prishöjningar på andra toppdomäner så som .com/.net/.org under de senaste åren. Nu har dollarpriset varit relativt lågt och inte påverkat oss här i Sverige nämnvärt. Vad är smärttörskeln för Er? Kommer andra att följa efter .SE Direkt och höja priset för .se månntro?


Citat:
.SE Direkt höjer priset med en tjuga

Från och med den 1 april höjer .SE Direkt priset för nyregistrering samt årsavgiften för .se-domännamn. Årsavgiften höjs från 160 kronor till 180 kronor exklusive moms och nyregistreringsavgiften höjs från 440 kronor till 460 kronor exklusive moms.

• Årsavgift: 225 kr inklusive moms.
• Registreringsavgift; nyregistrering av domännamn: 575 kr inklusive moms.
Aron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 14:30 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Det är inte .SEs pris mot registrarerna som höjs utan .SE Direkts priser gentemot slutkund. Det är en stor skillnad mot det som sker under .COM då det där gäller en prishöjning direkt gentemot registrarerna vilket i sin tur skickar upp priserna mot slutkkund.

Att .SE Direkt höjer priserna ligger i linje med det .SE kommunicerat sedan övergången till den nya affärsmodellen, att .SE Direkt inte skall konkurrera med de egna registrarerna. Jag ser det därför som ett natuligt och välkommet steg i rätt riktning. Vill man klara sig undan billigare så är allt man behöver göra en transfer till en annan registrar.

Angående .COM så är det alltså Verisign som höjer priserna direkt gentemot sina registrarer. Den 1 Juli 2010 gick man från $6.86 till $7.34 för .COM och för .NET från $4.23 till $4.65. Utöver detta så tillkommer en ICANN avgift vid varje registrering som jag tror ligger på $0.18 per domänår om jag inte minns fel. Verisigns senaste avtal för administrationen som signades 2006 sa att man fick höja avgiften med upp till 7% årligen 4 av 6 år vilket alltså gäller fram till 2012 när avtalet ska omförhandlas (alternativt administrationen lämnas till någon annan, "troligt"?).

Så för en .COM/.NET registrering så är det tyvärr inte mycket att göra annat än att le och hosta upp pengarna.

Senast redigerad av eng3l den 2011-03-23 klockan 15:22
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 15:19 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är bara att .SE Direkt höjer priserna. De borde inte erbjuda nyregistreringar alls.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 16:55 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det är bara att .SE Direkt höjer priserna. De borde inte erbjuda nyregistreringar alls.
..vilket jag spontant kan tycka är att som att säga: Du som valt att ligga kvar hos .SE Direkt istället för att välja annan registrar
Citat:
- Sorry, men du får inte registrera fler domäner, för du har valt fel registrar..
Personligen anser jag att det är bra att det finns en så stor variation bland registrarer, såväl prismässigt, som kringtjänster och andra specialiteter och kvaliteter.
Det finns idag inte en registrar som är optimal för alla typer av kunder och i .SE Direkts fall, så erbjuder de inga kringtjänster som namnservrar eller mail etc och erbjuder registrering/förnyelser till ett pris som är högre än vad de allra flesta betalar hos annan registrar.
Jag kan tycka att motståndet till .SE Direkt i flera fall kan orsakas av hjärnspöken..

Det är väl bara att kika på http://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer och se att .SE Direkt hamnar på plats 15 eller nåt och att det registrerats 712 .se-domäner hos dem de senaste 90 dagarna, vilket inte ens är 8 stycken per dag OCH ska för ordningen tilläggas att det i många fall handlar om "gamla kunder" som registrerar fler domäner. Mao handlar det inte i huvudsak om Nya kunder/Nya domäner..

Om du gör samma kontroll med Loopia, som toppar listan, som under samma period registrerat 17 510 stycken, vilket gör 194,5 stycken per dag, så noterar du snabbt den stora skillnaden..

Principiellt så är det inte optimalt, men som eng3l beskrivit så finns avsikten från .SE att öka .SE Direkts priser successivt och därmed underförstått, göra andra registrarers erbjudanden mer attraktiva för registranterna.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 18:22 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tror det är så också att många av de som ligger kvar hos .SE Direkt ser dem som en säkrare registrar som de fortfarande kopplar samman med .SE. Därför vore det nog lämpligare att göra precis som Jonny säger och sluta erbjuda nyregistreringar helt istället för det mellanting man nu valt. Det är ju inte svårare än att berätta för kunderna hur de väljer en annan registrar. Därigenom gör de både sig själva och kunderna en tjänst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 22:24 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Tack tartareandesire för dina som vanligt lika genomtänkta kommentarer!!

Förstår jag det du skriver rätt, så anser du att:
Kunder som känner sig trygga med att ligga hos .SE Direkt, ska tvingas anlita en registrar de inte känner sig trygga med och inte frivilligt skulle ha valt, under parollen ".SE gör det för din skull och för att du inte förstår ditt eget bästa!"

- Jag lägger då hellre mina "50 cent" på den sedan innan affärsmodellsbytet mars 2009, utstakade vägen..eftersom jag tror på att registranterna är kapabla att välja sin önskade partner själv.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 23:47 #7
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Synd att de ska höja. Gillar .SE direkt och hade gärna legat kvar där med de få .se man har kvar
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 00:09 #8
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Rykterna går att lönerna är påväg att höjas för samtliga anställda på IIS.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 01:20 #9
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Rykterna går att lönerna är påväg att höjas för samtliga anställda på IIS.
Det borde du väl gilla? Monetära medel ses, enligt flera organisationsteoretiker, som det bästa incitamentet för ökad effektivitet.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 09:02 #10
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
.Det finns idag inte en registrar som är optimal för alla typer av kunder och i .SE Direkts fall, så erbjuder de inga kringtjänster som namnservrar eller mail etc och erbjuder registrering/förnyelser till ett pris som är högre än vad de allra flesta betalar hos annan registrar.
Tycker ändå att 180kr fortfarande är för billigt, gentemot många registrarer (inkl. oss) .SE Direkt har stora konkurrensfördelar och jag håller med övriga i tråden att .SE Direkt borde inte tillåta nyregisteringar alls.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017