Kom ihåg mig?

FS-Data är nere igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-07, 21:04 #141
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast har du en 100/10 tjänst lär du ju betala ett fastpris och inte per GB alla fall, och 100/10 ser man ju i regel endast på bredband tjänster.

Och jag säljer endast 100/10 på bredband, inte sett någon colo leverantör sälja det på sådana tjänster.

Orsaken till 100/10 tjänsten är ju just folk som kör torrent och låter burken sitta på och seeda 24/7 inte ska slösa och belasta extremt mycket trafik.

Vet ju själv hur topparna blir när man kopplar in laptop på gig port och haft torrent program igång. Nu är det iofs sega diskar i den så 1Gbit kommer den ju inte upp i men lätt att komma över 100Mbit alla fall.

Och 100/10 på en colo tjänst skulle jag se som konstigt, borde ju vara 10/100 isåfall. Inget av det är alla fall rimligt på en sådan tjänst.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 21:24 #142
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KingsCrown:
Är det VPS eller colocation du kör? Har du mailat leverantörerna, eller bara tittat
på priser i deras tabeller på deras siter?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 23:28 #143
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
KingsCrown:
Är det VPS eller colocation du kör? Har du mailat leverantörerna, eller bara tittat
på priser i deras tabeller på deras siter?
Jag har en dedikerad server. Nej, jag har inte mailat - bara kollat priser och villkor i tabeller. Och jag lämnar alltid sidan så fort det står en gräns för GB per månad. Inte för att jag att jag nödvändigtvis skulle överskrida den, men bara för att det är en faktor som jag inte vill ha i bakhuvudet när jag jobbar med sajten.

Senast redigerad av KingsCrown den 2010-04-07 klockan 23:33
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 23:44 #144
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
10mbit/s motsvarar c:a 3200GB trafik per månad. Nästan alla svenska leverantörer kan erbjuda så mycket trafik för än väldigt billig penning.
Men hos FS Data är det inte bara så enkelt. De 10mbit/sek har man i dedikerad trafik. Men skulle man överskrida det vid något tillfälle, så nyttjar man trafik som inte används av andra - så långt som det räcker. Så har jag fattat avtalet som jag har i alla fall. Det är ganska gammalt och finns egentligen inte längre.
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 03:50 #145
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av KingsCrown Visa inlägg
Jag har en dedikerad server. Nej, jag har inte mailat - bara kollat priser och villkor i tabeller. Och jag lämnar alltid sidan så fort det står en gräns för GB per månad. Inte för att jag att jag nödvändigtvis skulle överskrida den, men bara för att det är en faktor som jag inte vill ha i bakhuvudet när jag jobbar med sajten.
Jag tycker det känns mer seriöst när en leverantör visar tydligt exakt hur mycket man får utnyttja, dessutom brukar antalet GB vara så pass högt att det inte kommer hända att man nånsin överskrider det.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 11:54 #146
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
KingsCrown, som jag förstått det så har de flesta operatörer som erbjuder tusentals GB trafik per månad ungefär samma upplägg som FS Data. Dvs man får XXmbit/s i genomsnitt som även kan överskridas vid behov. Jag tror inte någon operatör tar ut någon straffavgift ifall man använder mer bandbredd än man är tilldelad såvida man inte uppenbart missbrukar tjänsten. Nån som kan mer får gärna rätta mig.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 12:34 #147
webbaccess webbaccess är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 90
webbaccess webbaccess är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
KingsCrown, som jag förstått det så har de flesta operatörer som erbjuder tusentals GB trafik per månad ungefär samma upplägg som FS Data. Dvs man får XXmbit/s i genomsnitt som även kan överskridas vid behov. Jag tror inte någon operatör tar ut någon straffavgift ifall man använder mer bandbredd än man är tilldelad såvida man inte uppenbart missbrukar tjänsten. Nån som kan mer får gärna rätta mig.
Finns många som kör på 95th när det gäller trafiken... och överskrider du det så får du betala
webbaccess är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 18:03 #148
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KingsCrown:
Jag tyckte jag läste att FS-Data låser din nätverksport i 10 Mbit.
Då är det helt omöjligt för dig att skicka mer än 3200 GB/mån.

Vi och flera andra leverantörer ansluter dig istället på en Gigabit-port
där du kan bursta under kortare perioder. Skulle du överskrida en
viss procent så tillkommer kostnader för detta.

Vad har du för site om du är så orolig för att riskera att snitta
högre än 10 Mbit? 10 Mbit är mycket. Vi har kunder som jobbar
via TS 8h/dag mot sina servrar som inte ens kommer i närheten av
10 Mbit..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 20:58 #149
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KristianE, jag tror inte att de *låser* trafiken till 10 Mbit. I så fall uttryckte jag mig fel. Jag har fattat det som att 10 Mbit är dedikerad trafik, och allt därutöver är tillgängligt om det finns, men inte garanterad. Nu skulle jag gå in på mitt konto och kolla vad som egentligen står, men under trafikkapacitet står där bara "kontot har obegränsad trafikkapacitet. Inga inställningar behöver göras." Så jag vågar inte säga med hundra procents säkerhet vad som egentligen gäller. Sen har FS Data ändrat om i sina avtal för dedikerade servrar nyligen, till såna som du beskriver med fastställda antal GB/mån, så mitt avtal finns inte med på deras sida.

Min poäng är att jag inte skulle vilja drabbas av oförutsedda kostnader, som ditt förslag skulle kunna innebära. Jag gillar att ha kontroll. Och om jag skulle få en oförutsedd peak med besökare, så är det inget jag har kontroll över. Eller ens vill ha. Det vill jag bara se som positivt.

Och om jag en vacker dag känner för att flippa upp en 300 MB's video som mina 5000 unika dagliga besökare tittar på, så vill jag också våga göra det utan att drabbas av en chockräkning i efterhand.
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 21:23 #150
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Vad jag fattat det som så är det 10Mbit där dom garanterar X GB överföring men övrig trafik är gratis om det finns ledig.

Du får väl hålla koll vad du drar i trafik bara, man kanske inte ska lägga ut video om man inte kan motivera det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017