Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


My CityCloud lanserat - Sveriges svar på EC2

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-14, 05:50 #21
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Visst kan du hantera via extern DNS om du önskar. Bara du pekar till rätt IP så är det lugnt.

Du har full kontroll över din zonfil, yes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_DNS_lookup
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 05:52 #22
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
Hej,

Har ni några planer att införa *BSD som operativsystem?

Mvh
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 06:55 #23
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Hur är det med wildcard för de IP man får. Går det att ställa in?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 15:18 #24
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
@Björklund - frågade teknikerna och nej du kan inte sätta reverse själv utan måste ringa support. Vi finns tillgängliga till klockan 21:00 varje vardag på telefon.

@Empty - yes - dock har jag inte exakt tid - dock innan året är slut.

@Terabyte - japp - du ställer själv in det hur du önskar.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 15:48 #25
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Det här är ju inget alternativ till EC2. Ni säljer bara vanliga VPS:er med en annan prismodell. Inget egentligt fel med det, det kan säkert vara användbart i vissa situationer, exempelvis labbmaskiner. Men det känns som att ni inte förstått poängen med Amazon EC2 och tror att anledningen till att man väljer det främst är för att kunna betala per timme - när den prismodellen egentligen bara är en direkt följd av användningsmönstret och möjligheterna som EC2 ger.

Vanliga VPS:er har jag redan och där vinner jag inget på att betala per timme, eftersom de ändå måste köras 24/7.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 16:02 #26
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
@MMC Som du kan tänka håller jag inte med. Jag tror de flesta som du talar med inser att en VPS inte fyller mycket av de kraven som skall till för en drift i molnet tjänst. Ytterligare en som jag inte nämnde utöver skala, betala per timme, olika OS är "känslan" av obegränsad tillgång till kraft.

Var med på senaste Cloud Camp där definitioner diskuterades flitigt och bla var Rueven Cohen med som sitter på både Amazons och Microsofts "advisory boards" för deras molnsatsningar. Han förklarade hans definitioner mm på detta. Han har varit med och hjälp oss med vår lansering och erbjudande och för att du inte skall behöva tro mig - så enligt Reuven så är detta inte bara en riktigt drift i molnet lösning utan han tror stenhårt att massor av dessa mer lokala driftstjänsterna kommer bli ett riktigt hot mot Amazon - just för att det är samma sak men med lokal förankring. Var lite intressant och jag håller med honom.

På den tråden har jag en intervju med Forrester Research kommande vecka där just detta med nationella satsningar gås igenom och hur det kommer påverka de större satsningarna. Kommer man köpa från en stor Amerikansk spelare när det finns lokala aktörer? Hade du gått till Amazon om du finner samma kvalitet i Sverige och med svensk support?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 16:46 #27
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Reuven Cohen säljer ju den plattform som ni byggt den här lösningen på, så jag vet inte om det gör mer för att överyga mig.

"Känslan" av obegränsad kraft känns tyvärr väldigt luddigt, utan att det backas upp. Med Amazon vet jag vilken skala som plattformen används i, och kan kallt räkna med att inte vara tillnärmelsevis den största kunden. Jag vet inget om er maxkapacitet, för en sådan finns såklart alltid.

Men, i min mening så är det här inte ett EC2-alternativ, eftersom jag behöver:
- manuellt skapa nya servrar
- installera varje server för sig, om än att bara logga in på den och starta ett installationsskript
- manuellt hantera DNS-inlägg
- vara beroende av att en enskild instans lever eftersom den endast har en fast IP

Jag försöker egentligen inte vara negativ, men jag stör mig på att ni marknadsför er som ett svenskt alternativ till EC2 och en "riktig molntjänst" utan att definiera detta ytterligare, och utan att verka ha koll på vad som gör att man väljer EC2.

Ett bra första steg vore att implementera stöd för http://libcloud.org/ med allt vad det innebär, då bl.a. images att boota fler än en instans från. På Libclouds hemsida ser du också ett antal leverantörer som inte försöker branda sig som "molntjänst", men som ändå har de här funktionerna (exv Linode).

Amazon har ju massvis med andra tjänster som gör att man får fördelar av att köra hela deras plattform, men självklart förstår jag att ni precis lanserat så att ni inte kan implementera allt som Amazon har.

Som er tjänst ser ut i dag så är den enda fördelen att jag kan få en ny server (med en tom OS-installation) uppsatt på kortare tid än att maila min nuvarande svenska VPS-leverantör. Men om det tar 5 minuter eller 45 minuter att få en ny server uppsatt är inte det som utgör tidsåtgången när jag installerar en ny server.

Jag skulle kunna använda er tjänst för att exempelvis göra stora batchar av videokonverteringar. Att servrarna finns i Sverige gör att det slår EC2 och att jag kan betala bara för tiden jag använder gör att det slår att ha överkapacitet bland mina VPS:er.

Men jag är redan så investerad i EC2 + SimpleDB + SQS + S3, med de möjligheter till automatisk skalning och redundans som det ger, att ni har väldigt långt kvar att gå innan ni kan kalla er "Amazon EC2 i Sverige".
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 20:33 #28
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
@Björklund - frågade teknikerna och nej du kan inte sätta reverse själv utan måste ringa support. Vi finns tillgängliga till klockan 21:00 varje vardag på telefon.
Länken var till dig eftersom du inte verkade veta vad reverse DNS var.

Jag har skapat mig en server hos er för att testa lite.
Det verkar inte riktigt som ni tänkt på det här med säkerhet...

På er hemsida kan man läsa:

"Amazon gör det mer komplicerat. Varje server får en icke fortlevande privat IP address som via NAT kopplas till en publik IP address. Varje gång du stänger ner servern får du en ny privat address."

Anledning till att ni kanske tycker det är komplicerat (vilket det inte är) är för att Amazon inte vill att en kund ska kunna ta över nätverkstrafiken för en annan kund som man kan hos er.

Jag fick en IP-address via DHCP. Jag hade inga problem att lägga till en ny address manuellt i samma VLAN. Nu tog jag en address som var ledig för att inte störa era andra kunder. Men om jag hade haft lust så hade jag kunnat ta någon av de andra 254 addresser i ert nät och styrt om trafiken till min server.

Jag kan också lyssna på trafiken som går i samma nät som min server gick i.

Hur har ni på Citynetwork tänkt här igentligen?

Om ni har det så är här är inte era "100% uptime" inte mycket värt... För någon illasinnad tar det inte lång tid att sänka "uptimen" för en annan kund i samma nät. Och det enda som behövs för detta är ett minuters tid och svenskt personummer (för att få skapa ett konto).

Men jag måste säga att ert webbinterface som ni köpt in var snyggt! Saknas funktioner som man behöver, men det fixar ni säkert.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 14:33 #29
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
@MMC - Reuven är mer känd som en evangelist generellt för Cloud Computing. Killen är på en ny kontinent varje vecka för att hålla föredrag om detta. Han är dock koplad till dem som du säger.

När det gäller obegränsad kraft så är det just känslan av obegränsat. Dvs du kan sätta igång vad du behöver helt enkelt. Spelare som vi och Amazon ser till att hela tiden ligga ett steg före i kurvan och ha den hårdvara som efterfrågas. Som med allt - så finns det förstås inte obegränsat. Det finns mycket och tillräckligt mycket för att folk skall kunna använda det med känslan att de kan lägga på vad de bebehöver - alltid.

EC2 har mer funktionalitet än My CityCloud idag. Har du behov av de fyra sakerna du nämner så kommer det dröja någon månad innan vi har det. Det finns redan ett API för att starta, stänga, skapa mm - men däremot har vi inte släppt det ännu. Skall pusha för att se om jag kan få fram ett datum.

Med svenska mått mätt så är detta det närmsta du kommer idag och uppfyller just kravet för definitionen "drift i molnet". För väldigt många så är detta ett klockrent alternativ till Amazon - men inte för alla som du säger. Kan det bli bättre och har Amazon mer funktionalitet idag - utan tvekan! Det är dock ett riktigt alternativ och vi har massor med bolag som nu funderar på att flytta hem från Amazon till My CityCloud. Det sagt är det inte att säga att det passar alla. Alla molnlösningar kommer ha lite olika funktionalitet när man tittar djupare. Många har mer bas-behovet av drift och då passar det riktigt bra.

En annan diskussion är priset på Amazon. Det är i min mening alldeles för dyrt. Här tror jag användare av deras tjänster (som du) kommer få en enorm fördel att mindre spelare nu tar sig an dessa tjänster och pressar priserna rejält. Vi kommer bara gå neråt i pris och vi ligger redan på under halva priset - eller egentligen än lägre om du räknar att du får de första 500 GB dataöverföring som ingår i varje instans. Just bandbredden hos både Amazon och än mer Rackspace är ju nästan rån! :-)

Tack för riktigt bra feedack MMC. Uppskattar det och framför det.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 15:15 #30
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Björklund - är inte alltför djup på det tekniska så skickade vidare för svar om det med reverse dns - så du hade rätt i att skicka länken.

Med anledning av ovan kommer jag ta upp vad du säger med teknikerna. Tack.

Mycket funktionalitet, som även MMC, efterfrågar är på gång. API biten är kanske det stora men även de större tjänsterna som storage mm är under utveckling och jag tror vi får se något relativt stort hända varje månad.

Roligt att du gillar gränssnittet!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017