Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


My CityCloud lanserat - Sveriges svar på EC2

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-12, 16:17 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av nicclas Visa inlägg
Ja, det är inget problem om det är så att jag kan lagra en "image" av min (rätt komplicerade) setup som jag var intresserad av att prova. Men det framgår inte att det skulle vara möjligt.

Å andra sidan så var jag nog mer intresserad av att prova en server med c:a 2BG minne (eftersom det är vad EC2 har), och det gör att jag måste betala 250kr "setup fee".

Okey, för att "datat" raderas inte efter maskinen fimpas utan den stängs bara av.
Sen får man nog tänka att man kan inte mätta alla munnar när de kommer till mainstream setupen.

Du kan säkert få testa en maskin bestyckad med 2GB minne om du snackar med dem,
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 16:29 #12
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
"Okey, för att "datat" raderas inte efter maskinen fimpas utan den stängs bara av."

Jaså, inte. Okej. Jag är van vid Amazon EC2 som "cloud-tjänst" så jag gissade att det fungerade som hos dem ungefär. Då kanske Citynetwork borde marknadsföra den som "vanlig VPS" som man betalar per timme (nästan).
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 17:17 #13
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av nicclas Visa inlägg
"Okey, för att "datat" raderas inte efter maskinen fimpas utan den stängs bara av."

Jaså, inte. Okej. Jag är van vid Amazon EC2 som "cloud-tjänst" så jag gissade att det fungerade som hos dem ungefär. Då kanske Citynetwork borde marknadsföra den som "vanlig VPS" som man betalar per timme (nästan).
Ok, fick inte de intrycket att de blåste maskinen efter den blev avstängd.
Jag upplever de mer som vmware, power on så tuta o kör, inte att den blåser disken "nollar".

Men men, jag kan ha fel ang de hela. Jag har inte Ph.D. i cloud computing direkt.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 19:13 #14
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Tack för frågor och feedback. Gör ett försök att i ett inlägg få med det mesta. Först en liten definition av några saker som ger anledning att kalla något drift i molnet.

1. Full flexibilitet med olika OS uppsatta på minuter i olika konfigurationer
2. Skala upp och ner med ett klick - "elastic"
3. Betala per timme och bara för det du använder - kostnadseffektivt
4. Som kanske mindre viktig men värd att nämna för diskussion VPS kontra moln (i min mening) - Helt separata VM - dvs delar inte kernel eller liknande.

Det finns massor av funktionalitet som kan läggas ovanpå detta förstås. Lite svar nedan:


@MMC Vi har inte lanserat vårt API ännu. Vi har faktiskt inte ett satt datum men det kommer inom en inte alltför lång framtid. Nej vår IP tilldelning fungerar inte som Amazons Elastic IP. Du får en IP per server som du kan behålla hur länge du vill. Dock om du stänger av din maskin i mer än en vecka har vi rätt att tilldela en ny IP om så skulle behövas. Kanske inte hela världen då du lätt i DNS hanteraren kan byta om hur du mappar. CentOS finns där redan och Debian kommer tidigt i nästa vecka. Ja - vi kör det från vårt egenägda data center, men samarbetar med andra hallar för vissa tjänster som DNS mm för bättre redundans.

@Björklund med äkta menar vi att man bör uppfylla oavan som jag skrev. Många kör idag olika varianter av VPS:er men som på ett eller annat sätt inte uppfyller dessa krav. Tex kör många Virtuozzo mm och där delar tex maskinerna kärnor vilket kan påverka varandra. Andra uppfyller inte flexibilteten.

När gäller svenska marknaden och vara först anser vi inte att de du nämner har lanserat. Ett krav är att det skall vara på svenska och att man skall kunna skapa ett konto. I vår mening så verkar det vara svenskar bakom witsbits men kör bara globalt på engelska och på den andra har vi länge velat kunna sätta upp ett konto men man kan inte.

@wiseguy 50 öre per GB är för överskjutande data överföring. Dvs du får först dina 500 GB per server - skulle du mot förmodan dra iväg över detta så kostar det 50 öre per GB. Jämför du detta med tex Rackspace 23 cent per GB eller Amazons 17 cent per GB från start så handlar det om många hundralappar du sparar - per server per månad. Vi skall förtydliga detta - då det är uppenbart att det kan missförstås. Tack för den feedbacken!

@nicclas - skriv till mig privat om vad du vill ha så fixar jag så du kan köra skarpt utan kostnad.

De 250 kr är bara för att aktivera ditt konto. Dvs det är något som dras av från din faktura när den väl kommer. Då vi tar betalt i efterhand löper vi lite risken att om vi öppnar upp helt utan betalning så kör man igång tonsvis med servrar - och sedan kanske lämnar utan betalning. Vår tanke var att 250 kr är en slant men inte för stor för att få tillgång till rejält med hårdvara. Det är alltså en första förbetalning för det man kommer använda i framtiden.

Har du förslag på hur vi gör det bättre. Känns 250 kr för mycket? Finns det bättre sätt?

Du tycker 6 timmar innan avstängning på testkontona är för lite. Vad är rimligt? Bara så att jag är tydligt - det handlar bara om att maskinen stängs ner - inget går förlorat så att säga. Man starta den med ett knapptryck igen. Det är för att förhindra att du kör skarpt på den.

@DjFaDDe Vi har varit lite försiktiga och använder beta (trots lång egen testning med X kunder) för att ge oss chansen att hantera eventuella konstigheter som vi inte kunnat förutspå. Lite mer försiktighetsåtgärd om jag skall var ärlig. Känns dock rätt och är det superkritiska maskiner du vill köra så förstår jag dig helt och till fullo. 100% garantin är dock gällande även nu med under betan. Vill du testa utan kostnad ett par månader så hör av dig till mig privat.

Tack för rekommendationen om Paypal. Ser till att det kommer upp på bordet.

@ob - kloning kommer - troligen innan året är slut. Något vi inte sett som helt kritiskt och kom därför inte med till lanseringen. Dock är det på gång.

@BarateaU - som du säger ansåg vi det var tillräckligt med 6 timmar åt gången. Du har alltså helt rätt - maskinen fimpas inte utan stängs bara av - och kan startas med allt man hade igen. Vi försöker bara hitta ett bra system som gör att man kan testa ordentligt utan att man för den delen kan köra maskinen skarpt. Det enda som skiljer i testkontot är att man inte får tillgång till mer än "small" profilen (en mindre maskin) samt att den stängs ner var 6:e timme.

Tack alla. Ser fram emot mer funderingar och hur ni anser vi kan bli bättre.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 19:59 #15
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Kan man skala upp/ner under drift? Klarar applikationerna det? Hur reagerar t.ex. MySQL på om det tillkommer eller försvinner minne/processorer?

Kan man skala upp/ner automatiskt? T.ex. schemalagt, eller när resurserna inte räcker till/är outnyttjade?

Betalar man per påbörjad timme? Säg att man kör konfig 1 kl 00:00-06:01 och konfig 2 kl 06:01-24:00, får man då betala för 7+18=25 timmar på ett dygn?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 20:09 #16
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Du måste idag ändra din profil och starta om instansen för ändring av hårdvara. Det tar någon minut.

Automatisk skalning är något som kommer men finns inte idag. Det blir på lite olika sätt du kan autoskala - bla baserat på last.

Per påbörjad timme gäller.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 20:17 #17
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
När man skapar en server blir en (1) IP-adress automatiskt tilldelad. Lägger er personal manuellt in fler IP-adresser vid behov eller kan man göra det själv via kontrollpanelen? Kostar det verkligen 19 kr/mån per extra IP-adress, oavsett antal? Hur hanteras reverse dns?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 21:18 #18
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Det sker en automatiskt tilldelning. Vi styr dock vilka klass c nät som läggs in för användning så att säga.

Via kontrollpanelen styr du domänhantering och dns-hantering. Du kan även lägga till IP.

Tog ett snack om detta med IP kostanden. Vi kommer med X tilläggstjänster som läggs upp i nästa vecka. Kan bara säga att nej - IP adress kommer inte kosta 19 kr då. Det kommer vara betydligt lägre.

Reverse DNS - är det något specifikt du tänker på där?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 21:37 #19
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
Via kontrollpanelen styr du domänhantering och dns-hantering. Du kan även lägga till IP.
Ok, men man kanske vill hantera detta via en extern tjänst, t ex DNS Made Easy. Då blir det betydligt enklare att styra om, t ex vid driftsavbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
Tog ett snack om detta med IP kostanden. Vi kommer med X tilläggstjänster som läggs upp i nästa vecka. Kan bara säga att nej - IP adress kommer inte kosta 19 kr då. Det kommer vara betydligt lägre.
Låter bra

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
Reverse DNS - är det något specifikt du tänker på där?
Tja, kan man själv sätta reverse dns via kontrollpanelen eller behöver man kontakta er support?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 01:31 #20
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Visst kan du hantera via extern DNS om du önskar. Bara du pekar till rätt IP så är det lugnt.

Du har full kontroll över din zonfil, yes.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017