Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress är överskattat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-29, 23:07 #81
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jakoob Visa inlägg
För att få lite variation så tänkte jag köra lite wp alternativ. Så jag har testat lite olika cms nu, och det går inte bra, buggar och brist på grundläggande funktioner...
Vilka har du testat?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-23, 14:31 #82
tomasc tomasc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 13
tomasc tomasc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Håller med om att WordPress börjar ha gjort sitt. Det är enkelt, billigt osv att komma igång med, alla vill ha det... Men problemet kommer så fort du vill göra något mer avancerat, och då ska du börja förlita dig på integration av plugins från 3:e part som ofta är allt annat än strömlinjeformade med originalplattformen. Allt känns väldigt statistiskt med formulär för all typ av contentförändring. Du ska om det inte duger skriva plugins själv och behöva hålla dig up-to-date med alla uppdateringar som Wordpress nu gör automatiskt, iaf sen 3.8. Jag vet, ... men jag ogillar't.

Jag skulle vilja se ett nytt open-source CMS som man kan utveckla mot likt man gör i PHP-ramverk, t.ex det hypade Laravel (skulle behöva ett gediget CMS, som separat paket). Därigenom blir möjligheterna oändliga anser jag.

Ett mycket föredömligt CMS är EPI. Deras gränssnitt för redigering är riktigt bra (iaf fram till version 6). Dock är det "enterprise" och jävulskt dyrt att få något gjort i då det är .NET och business med licenser hit och dit.
Skulle verkligen inte säga att det är föredömligt. Visst har det en del bra saker i användargränssnittet men sedan Epi 7 upplever jag att admin-systemet är ineffektivt och segt men massa extra tidfördröjande animationer. Även SEO:n är under all kritik där flytt av sidor, enkla url:er m.m. ofta skapar problem ur sökmotorernas perspektiv. T.ex. om en redaktör flyttar en sida i WordPress skapas automatiskt redirects men gör du det i Epi får du en 404 respons. Iaf i det testar jag gjort nyligen.
Dessutom har Episerver dåliga communities med extremt lite aktivitet (jfr med andra CMS) och löjligt dyra licenskostnader (som nämnt).

Så nej pyttelilla(http://w3techs.com/technologies/over...management/all) Episerver är inget föredömligt CMS (men inte heller ett uselt CMS givetvis).

Senast redigerad av tomasc den 2014-09-23 klockan 14:34
tomasc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-23, 16:38 #83
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
När det gäller EPi så får man inte så mycket för pengarna. Jag har utvecklat mot flera CMS och EPi's API:er är ju fantastiskt krångliga och dåligt dokumenterade. Inte riktigt vad man förväntar sig när en licens kostar 115k. När det gäller .NET så hade jag gått på Dnn eller Umbraco (båda open source). Umbraco är väl det som är mest likt EPi
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-24, 08:19 #84
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av tomasc Visa inlägg
Skulle verkligen inte säga att det är föredömligt. Visst har det en del bra saker i användargränssnittet men sedan Epi 7 upplever jag att admin-systemet är ineffektivt och segt men massa extra tidfördröjande animationer. Även SEO:n är under all kritik där flytt av sidor, enkla url:er m.m. ofta skapar problem ur sökmotorernas perspektiv. T.ex. om en redaktör flyttar en sida i WordPress skapas automatiskt redirects men gör du det i Epi får du en 404 respons. Iaf i det testar jag gjort nyligen.
Dessutom har Episerver dåliga communities med extremt lite aktivitet (jfr med andra CMS) och löjligt dyra licenskostnader (som nämnt).

Så nej pyttelilla(http://w3techs.com/technologies/over...management/all) Episerver är inget föredömligt CMS (men inte heller ett uselt CMS givetvis).
EPI 7 har vi inte uppgraderat till av liknande anledning. EPI 6 håller kvar det stuk på redigeringen som gör det snabbt och smidigt.

Tyvärr anser sig kanske EPI Server vara Enterprise, men det gäller som sagt bara prissättningen. Många delar av EPI är riktigt urdåligt. Men, när det fungerar är användargränssnittet väldigt bra (<= EPI 6).

Om någon här har ett tips på en firma som kan ta vår EPI 6 site och byta den till något mer open source, eller PHP, och behålla samma användarvänlighet, så får ni gärna höra av er. Obs, Drupal utgår omedelbart.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017