Kom ihåg mig?

MySQL eller SQLite

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-30, 13:12 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Standard MySQL eller SQLite

Hej,
Skall göra en applikation i form av ett "campingsystem" dvs. incheckning, utcheckning, bokningar, priser mm.
Har hittills bara jobbat med MySQL, men har nu bestämt mig för att köra ZendFramework och där används även SQLite.
Är det någon fördel med SQLite jämfört med MySQL?
Vet att SQLite är "self-contained" och misstänker att MySQL är snabbare.
Applikationen kommer ha en eller max två samtidiga användare och ingenting annat körs på samma webbserver (lokalt).
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 13:24 #2
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Om jag inte missminner mig så är SQLite snabbare än MySQL i en del fall. Men har man mycket uppdateringar är ju InnoDB i MySQL att föredra med sin möjlighet till radlås.

För mig kan SQLite vara aktuellt om man ska bygga applikationer för få användare, enklare tillämpningar, tillämpningar med allra mest läsning av data eller tillämpningar där det är viktigt att kunna distribuera hela applikationen "utan installation" på ett smidigt sätt.

Det kan också vara läge att använda SQLite i mer avancerade tillämpningar där man behöver strukturerad data som tillägg till en databas.

Å andra sidan bör det inte vara alltför jobbigt att vid behov migrera från SQLite till MySQL om du uteslutande använder dig av Zend Frameworks databasabstraktion.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 13:28 #3
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid
Å andra sidan bör det inte vara alltför jobbigt att vid behov migrera från SQLite till MySQL om du uteslutande använder dig av Zend Frameworks databasabstraktion.
Det är tanken att jag ska göra.
Om jag inte gillar SQLite kan jag alltså "enkelt" byta tillbaka till MySQL.

Nice!
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 16:51 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
SQLite kan man enkelt referera till MS Access.
Nackdelen med SQLite är att du har en mer eller mindre "single-point-of-failure", skulle något gå fel så finns allting i den här enstaka filen. MySQL har funktioner för att mer eller mindre reparera sig själv.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 20:52 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Jag kan inte se någon fördel med att använda SQLite för ett skarpt webbsystem om du har tillgång till och är van vid MySQL.

SQLite används främst för distribuerade klienter, resurssnåla system osv. Det används t ex för android-applikationer, av många Mozilla-produkter, för klientside-databas i HTML5 (väntar verkligen på bra stöd för det).

I ditt fall kommer du förmodligen inte behöva byta ut SQLite dock, så om syftet är att få erfarenhet av att använda det så tror jag inte du ångrar dig.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 22:40 #6
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
om det är en trög mysql-server där systemet ska köras kan det vara en anledning att köra sqlite istället.. det blir webservern som hanterar databasen då.. kräver ingen extern server.

en annan anledning att köra sqlite är ju att man lättare kan ta backup via ftp.. eller scripta det så inloggning sker -> hämta filen -> klart.. något som inte är så lätt med mysql alltid.

men som sagts innan; är det många användare är mysql bättre.

Senast redigerad av taz76 den 2009-09-30 klockan 22:42
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 23:59 #7
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Jag skulle nog inte jämföra SQLite och MS Access. MS Access är ju ett helt utvecklingsverktyg med så mycket mer än "bara" databasdelen.

Om man jämför den rena databasdelen kan inte MS Access (via JET-motorn) mäta sig prestandamässigt med SQLite ens om man håller sig till ren läsning. JET-motorn är proprietär och underhålls inte längre om jag förstått det rätt (har inte kontrollerat själv).

Dessutom kan en MS Access-databas vara max 2 Gb jämfört med SQLites 32 Tb. MS Access har stöd för transaktioner medan SQLite bara har stöd för transaktioner via triggers. MS Access är dock inte "ACID-compliant" vilket SQLite är. Så det finns ganska många skillnader. Så det finns många skillnader.

En sak man ska komma ihåg är att SQLite inte eg har några datatyper. Så det spelar väldigt bra med PHP (förutom det faktum att stödet är inbyggt i PHP och kräver således inga externa libar). Som påpekas ovan är också den enkla filbackupen också ett plus i många situationer. Dock kan det faktiskt vara en nackdel med avsaknaden av datatyper vid en framtida migrering.

SQLites egna rekommendationer
http://www.sqlite.org/whentouse.html

Mycket tekniska jämförelser
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...gement_systems
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 00:13 #8
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Det var ju inte så avancerat jag valde att gå in på Access. Jag skrev ju faktiskt "enkelt", MS Access har också "single-point-of-failure", blir någon bit korrupt så får man leta reda på en backup.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 17:20 #9
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
Jag har använt SQLite för ett webbprojekt, och det ångrar jag i efterhand. Det finns bättre administratörsverktyg för MySQL, och du kan inte göra så många ändringar av databas-schemat i SQLite (ex. byta datatyp på kolumn). Administrationen av SQLite är mycket besvärligare, tycker jag.
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 16:32 #10
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Det finns t.ex: http://www.sqlmaestro.com/products/sqlite/maestro/ sedan finns en version för sqlite som ser ut som phpmyadmin.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
databas, mysql, sqlite, zend


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017