Kom ihåg mig?

Tips kring att anlita skribenter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-27, 00:34 #1
jenseo jenseo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 11
jenseo jenseo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 11
Standard Tips kring att anlita skribenter?

Hej!

Jag har en sajt som, hör och häpna, huvudsakligen drar in pengar genom annonser. Här skulle jag nu vilja anlita en eller ett par skribenter, helst på frilansbasis, dvs. de fakturerar mig för artiklar de bidragit med.

Jag har dock aldrig anlitat någon skribent förut och är tacksam för lite tips på hur jag ska gå tillväga. Här är ett par frågor jag funderat över, om ni har andra tips förutom dessa så är jag tacksam för all info jag kan få!

1. Jag vill hitta skribenter som behärskar korrekt svenska och gärna skriver underhållande, då det finns en viss humoristisk ton på sajten i övrigt. Har du något tips på var jag kan vända mig för att hitta den här typen av skribenter?

2. Hur brukar ersättningsnivåer se ut för en skribent på en sajt och vad är skäligt betalt? Jag vill inte komma billigt undan, men vill hellre inte betala mer än vad som är praxis.

Det rör sig oftast inte om särskilt långa artiklar, utan brukar snitta på mellan 100-200 ord. Jag har mycket färdigt research-material samlat i en lättöverskådlig databas som skribenterna får tillgång till.

3. Det är som sagt annonsintäkter som finansierar sajten och det varierar lite från månad till månad var inkomsterna landar, därför vill jag helst inte anställa någon utan hellre anlita dom som frilansare. Tips och tankar om detta?

4. I WordPress: Finns något bra plugin eller liknande som låter skribenter skriva artiklar inne i WordPress admin, men inte publicera dom själva, utan kan spara utkast som jag sedan kan välja att publicera när artikeln är klar? Detta för att ha lite kontroll över tidpunkter när artiklar når ut till våra läsare etc.

Jag är som sagt tacksam för alla tips jag kan få och sitter du inne på andra smarta tips så tar jag tacksamt emot dessa!

Ha en trevlig kväll!
jenseo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-20, 22:45 #2
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Du kan enkelt skapa ytterligare användare på din Wordpress sida. Ge dem sedan bara behörighet att skriva, utan att publicera... så är det problemet löst.

Vad gäller dina andra frågor så kan du använda företag som Frilansfinans så att dina skribenter kan fakturera dig. Det kostar lite extra, men sådant är ju livet... Helst vill man ha skribenter som har eget företag så att man kan fakturera direkt.
Oscars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bloggare, frilans, skribent


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017