Kom ihåg mig?

Jajja stämmer Nikke

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-05, 17:28 #1
macwiz macwiz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 55
macwiz macwiz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 55
http://www.lindqvist.com/b/brevet-fr...ndart-partners
macwiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-05, 18:45 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Jajja är ett dåligt företag och har under åren visat hur oseriösa dom är då det gäller SEO. Men samtidigt är jag inget större fan av Nikke, killen som inte har problem att sno texter rakt av och klistra in det på sin blogg som ett eget inlägg. Och utöver detta kollar han inte upp saker och ting som han publicerar. Så i detta fall hoppas jag på Jajja om jag ska vara ärlig, även om jag inte tror dom har ett case.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-05, 21:33 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Fasta Jajja är rätt roliga ändå, jag läsar iaf deras nyhetsbrev. Jag har iaf inget ont emot dom. Dom kanske anses oseriösa, men det är det många som anses.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-05, 22:00 #4
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
På ett sätt kan jag förstå Jajja. På något sätt har man blivit SEO-världens syndabock när alla andra aktörer sysslar med samma metoder.

Håller på Jajja i det här fallet, även om jag tror att det inte kommer att leda till något förutom dålig PR för Jajja.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-06, 02:11 #5
Nords avatar
Nord Nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 17
Nord Nord är inte uppkopplad
Nykomling
Nords avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 17
Kan bara hålla med majoriteten om att Jajja gör rätt här.

Nikkes Jajja-kritik har sannolikt skadat det bolaget så mycket att skadan knappt låter sig mätas i pengar. Mycket av den negativa mediarapporteringen kring Jajja beror ju på PR-arbete från Nikke. Nu senast i P3, då "scoopet" var att Jajja gjorde bloggar utan läsvärde som hade länkar till Jajjas kunder.

Juridiskt sett ska Jajja kunna få till ett vitesföreläggande här. Nikke och hans "fans" har fel när dom tror att han kan driva företag på dagen och sen gå hem och iklä sig rollen som "privatperson" på kvällen och skriva skit om konkurrenter hej vilt. "Jag skriver bloggen som privatperson" är inget argument. Vad som tidigare bedömts som marknadsföring i MD vittnar om att i princip allt är marknadsföring, inkl "gerillamarknadsföring" och PR. Sen är det ju knappast ett litet tilltag i pojkrummet heller utan ett "utstuderat" korståg som pågått i flera år. Oavsett om det är Jajja eller någon konkurrent till Jajja (t.ex. undertecknad) som tryckt en länk för mycket så är det alltid Jajja som får skulden.

Vi som är företagare har faktiskt högre krav på oss än gemene tjurig konsument. Vi kan inte gå ut och skrika och gapa på nätet så fort vi inte får som vi vill.

Däremot vet jag att MD till stor del består av trötta ledamöter som gillar att sätta ditt blufföretag och kämpa för den lurade konsumentens bästa. Nikke, i egenskap av självutnämnd underdrog, har väl en chans att klara detta på ren image. :-) Är också väldigt nyfiken på utgången i målet i MD, då saken inte prövats förut på nätet. Även om det blev lite "tvärsäkert" ovan så finns ju en minimal chans att dom godtar Nikkes argument.

Sen önskar jag dock Nikke lycka till i skadeståndsprocessen. Om inte annat av rent humanitära skäl. Han är trots allt en hygglig person och förtjänar inte att försättas i konkurs livet ut, som ju är den (orimliga) följden om man förlorar en större skadeståndsprocess i lilla landet lagom...


Edit: Kanske ska säga att jag jobbade på Jajja några månader under 2005. Sedan 2006 är jag dock en konkurrent.
Nord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-06, 04:15 #6
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Nikke och hans "fans" har fel när dom tror att han kan driva företag på dagen och sen gå hem och iklä sig rollen som "privatperson" på kvällen och skriva skit om konkurrenter hej vilt.
Varför inte? Gäller inte Yttrandefriheten här? Hur pass mycket är förtal? Det mesta han sagt om Jajja verkar ju faktiskt sant. Vilket konkurrerande företag driver han så att det kan anses som förtal.

Hur många här tycker att jajja kör med seo enligt googles riktlinjer? För det påstår ju de själva att de gör. Jag har enligt egen erfarnehet inte upplevt att de följer deras riktlinjer.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-06, 14:28 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det går inte att förtala ett företag i juridisk mening, så just den diskussionen är inte relevant. Däremot finns det annan lagstiftning när det gäller företag, men det är inte samma sak som att förtala en person.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-06, 14:53 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by JohanssonHenrik@Jun 6 2009, 03:15
Varför inte? Gäller inte Yttrandefriheten här? Hur pass mycket är förtal? Det mesta han sagt om Jajja verkar ju faktiskt sant. Vilket konkurrerande företag driver han så att det kan anses som förtal.
Rent allmänt, menar du att yttrandefriheten ger var och en rätt att säga vad de vill, var de vill och framför allt hur de vill? I så fall har du missförstått lagen, grovt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-06, 16:38 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Westman: Ja du beskrev yttrandefriheten som om det vore ur en ordbok. Se bara hur FN beskriver den:

"Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser"

Eller den svenska grundlagen:

"Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst."

Exakt som du alltså! Yeah! Sedan att företag som yttrar sig om konkurrenter faller under marknadsföringslagen är en helt annan sak dock.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-06, 17:04 #10
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Eftersom jag antar att hans intäkter från bloggen går till hans företag och inte som privatperson så bör ju inte det som publiceras på bloggen anses vara privat.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017