Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lite frågor om aktier

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-02, 22:25 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Lite frågor om aktier

Hej! Aktier har börjat intresserat mig och jag tränar med virtuella pengar. Jag har några allmänna frågor som ni gärna får svara på:

1. Är det nödvändigtvis krångligt att köpa och sälja aktier, eller innebär bankernas olika lösningar att man enkelt kan köpa och sälja aktier? Jag har Nordea som verkar erbjuda en sådan tjänst.

2. Om vi säger att jag investerar 1000 KR i en aktie som sedan går väldigt bra, och ger mig en balans på 1800, kan jag då när som helst begära en utbetalning av pengarna eller är det speciella perioder, datum eller tider man måste förhålla sig till?

3. Jag antar att man behöver skatta på det man tar ut i vinst.

4. Sker försäljningar/inköp i "realtid" eller åtminstone utan en lång fördröjning eller väntetid? Dvs. är det enkelt att sälja andelar och sedan dagen efter till exempel begära ut det man har som balans just då?

Sedan en liten sidofråga: När bör man sälja sina aktier? I ett spel så har jag en aktie som går väldigt bra. Bör jag hålla mig fast vid den och chansa på hoppet eller sälja den innan den går neråt?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-02, 22:34 #2
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 152
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 152
3. Det finns Kapitalförsäkring samt nya Investeringssparkonto som gör att du istället för att betala 30% (är det väl?) i skatt på vinsten, så betalar du en schablonskatt som då blir lägre.
ChLa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-02, 22:40 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
1: Använd inte de vanliga bankernas aktiehandel. De har extremt höga avgifter. Handlar det om små belopp rekommenderar jag Avanza Mini.

2: Du kan sälja när du vill förutsatt att det finns en köpare. En fond kan du sälja när du vill men till aktier krävs en köpare. Handlar du med stora aktier som Volvo, Ericsson, etc. så finns det alltid tusentals köpare/säljare och du blir av med dem på någon sekund. Men mindre aktier med liten omsättning kan dröja timmar eller kanske dagar innan någon matchar ditt bud.

3: Du deklarerar aktier i din deklaration varje år där du kvittar vinst mot förlust. Givetvis är alla avgifter inblandade i dina köp avdragsgilla.

4: Se svar 2.

Sidofrågan: Du ska sälja när du tror du får som bäst betalt för den. Tror du företaget presenterar en bra rapport kan det vara bra att sälja efter rapporten, annars kan det vara läge att sälja före.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-02, 23:23 #4
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
1: Använd inte de vanliga bankernas aktiehandel. De har extremt höga avgifter. Handlar det om små belopp rekommenderar jag Avanza Mini.

2: Du kan sälja när du vill förutsatt att det finns en köpare. En fond kan du sälja när du vill men till aktier krävs en köpare. Handlar du med stora aktier som Volvo, Ericsson, etc. så finns det alltid tusentals köpare/säljare och du blir av med dem på någon sekund. Men mindre aktier med liten omsättning kan dröja timmar eller kanske dagar innan någon matchar ditt bud.

3: Du deklarerar aktier i din deklaration varje år där du kvittar vinst mot förlust. Givetvis är alla avgifter inblandade i dina köp avdragsgilla.

4: Se svar 2.

Sidofrågan: Du ska sälja när du tror du får som bäst betalt för den. Tror du företaget presenterar en bra rapport kan det vara bra att sälja efter rapporten, annars kan det vara läge att sälja före.
Tack för svaren! Angående fråga 2. Som jag förstod det så sätts ett FAST pris vilket ingen kan ändra, men det går upp och ner beroende på hur bra aktien går, och vid försäljning/köp utav en aktie så används det priset per andel. Är detta en fel uppfattning som endast finns i de virtuella spelen? Kanske låter mesigt att dra upp det här med spelen men det är riktigt bra träningsredskap för att komma in i själva tänket.

Dvs. i alla spel så står de typ: Mcdonalds 41,5/share och så köper man t.ex 300 stycken andelar för det priset. Sedan när man säljer så kanske det ökat till 42,5. Osv. Men som du beskriver det så kan jag alltså sälja en aktie för 2000 kr och om någon accepterar detta så är det ok?

Dock har jag min teori om vad du menar, dvs. att en aktie har ett fast värde som helt och hållet baseras på hur bra aktien går. Men alla kan sälja aktierna de äger för ett pris de själva sätter?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-02, 23:32 #5
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Jo det är sant, du kan sätta vilket pris du vill på aktien. Det heter att du lägger en säljorder. Vad aktien står i för kurs är ju vilket pris någon betalade senast. Dvs kursen står i 40kr, du lägger in en säljorder på 42kr. Först går ju de aktierna åt som har en säljorder på 40kr, sen de som har 41kr osv. Skulle folk dock tycka att aktien inte är värd 40kr så lägger de ju en säljorder på 39 osv och aktiekursen sjunker därmed.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 06:30 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Aktiehandel fungerar som en auktion i realtid.

Ett antal aktieägare som vill sälja lägger ett antal säljordrar per aktie/värdepapperskod (exempelvis för Volvo Stam B):

Volvo B hade en senaste betalkurs på 90,75 Kr igår och det omsattes 12146469 aktier, (Börspost 1).

Kalle lägger säljorder 1000 Volvo B och vill ha minst 92 kr/aktie.
Greta lägger säljorder 500 Volvo B och vill ha minst 91 kr/aktie.
Sune lägger säljorder 1500 Volvo B och vill ha minst 90 kr/aktie.


Följande köpordrar läggs:

Anna lägger köporder 1000 Volvo B och vill betala max 91 kr/aktie.
Olle lägger köporder 500 Volvo B och vill betala max 90 kr/aktie.
Karin lägger köporder 1500 Volvo B och vill betala max 89 kr/aktie.


När det sker handel så jämförs alla bud som finns upplagda i börsens handelssystem och de högsta köpbuden matchas med de lägsta säljbuden,

I ovanstående exempel skulle det innebära att:

Sune lägger säljorder 1500 Volvo B och vill ha minst 90 kr/aktie.
Anna lägger köporder 1000 Volvo B och vill betala max 91 kr/aktie.

Anna har bjudit mer än vad Sune begär och då blir betalkursen ett genomsnitt dvs 90,50 kr/aktie. Anna vill bara köpa 1000 aktier och då sker ett asvlut av 1000 aktier till kursen 90,50 kr. Sune har då 500 aktier kvar att sälja.

Olles köporder 500 Volvo B och vill betala max 90 kr/aktie.
Sunes säljorder har kvar 500 Volvo B och vill ha minst 90 kr/aktie.

En matchning sker och avslut sker med 500 aktier med betalkurs 90 kr.

Sen finns inga fler matchande bud. Men den kvarvarande högsta köpkursen är Karins bud på 89 kr och Gretas säljbud på 91 kr.

I börslistan kommer det då att stå Volvo B Köpkurs 89 kr, Säljkurs 91 kr, senast betalt 90 kr:

Avslutskurs 90,50 kr 1000 aktier.
Avslutskurs 90 kr 500 aktier.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-02-03 klockan 06:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 13:08 #7
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av ChLa Visa inlägg
3. Det finns Kapitalförsäkring samt nya Investeringssparkonto som gör att du istället för att betala 30% (är det väl?) i skatt på vinsten, så betalar du en schablonskatt som då blir lägre.
Om schablonskatten blir lägre jämfört med avkastningsskatt är helt beroende på hur avkastningen ser ut. Med nuvarande räntenivå måste man nu nå en avkastning om minst ca 2,6% för att det ska löna sig jämfört med vanlig depå. Men lyckas man inte nå den avkastningen med aktiehandel kan man lika gärna lägga sig i räntefonder och sluta slösa sin tid. Skatten dras även oavsett avkastning, även om du backat -90% beskattas det högsta värdet under perioden.

Dessutom beskattas båda sparformerna kontinuerligt under året, vilket inte är fallet med vanligt depå. En stor fördel med KF/ISK är att du slipper deklarera avräkningsnotor i all oändlighet varje vår...
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 13:41 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Långsiktigt sparade av aktier ger en avkastning i regel på 4-6%, om man inte är väldigt bra portfölj.

Har man en hög pengar att spendera och vågar riskera lite så är CFD handel att föredra, när jag har tid att orka sitta med det brukar jag dra in 1-4 tusen på någon/några timmar. Men krävs i regel att du sitter i realtid och är väldig aktiv för det ska gå bra och inte förlora på det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 13:48 #9
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Angående kapitalförsäkring så är väl vinsten närmast skattefri där? Eller har jag missuppfattat? Men att förluster ej är avdragsgilla?

Hade för mig att det var 1% av värdet per år. Någon som kan mer här?
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 18:04 #10
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Angående kapitalförsäkring så är väl vinsten närmast skattefri där? Eller har jag missuppfattat? Men att förluster ej är avdragsgilla?

Hade för mig att det var 1% av värdet per år. Någon som kan mer här?
Tidigare kunde man via ett kryphål skatta 8kr/år genom att ta ut nästan allt över nyår, då schablonskatten beräknades på kapitalförsäkringens värde den 1 jan. Men numera är det tilltäppt. Som sagt: beskattning sker flera gånger per år och beräknas på innegående periods totala insättningar. Så om man tar ut och sätter in frekvent blir det en högre skatt än X % av kapitalförsäkringens värde.

Det finns vissa skillnader i rätt att rösta på bolagsstämmor, insättningsgaranti (gäller bara om du ligger likvid och institutet konkar) och avdrag mot räntor. Här finns en lättförståerlig jämförelse av KF och ISK:
http://blogg.avanzabank.se/hemberg/2...talforsakring/
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017