Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


WebAdministratorn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-26, 00:31 #21
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
Någonstans är jag övertygad om att bedrägeri som leder till avtal betyder att man kan riva dessa.

Låt säga att du är på ett sjukhus i USA, de har funnit cancer som kan opereras bort och du hänvisas till en försäkring som gäller för operationen.
När du skrivit på så skrattar de åt dig och säger att de ljög.
Tror du att de går fria med detta så att ditt avtal är giltigt?

Visst, nu kanske det är andra lagar som gäller, men du förstår mina tankegångar.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 00:32 #22
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
zpD:
Citat:
Någonstans är jag övertygad om att bedrägeri som leder till avtal betyder att man kan riva dessa.
Det kan man säkert, men det är inte riktigt problematiken här. De (säljaren) påstår något som kan vara sant men det kan också inte vara sant. Att vi "vet" att det inte är sant har ingen större betydelse.
Bedrägeri tror jag heller inte att det kan överhuvudtaget kan rubriceras som, eftersom de uppenbarligen utför de det tar betalt för, om än med en avgift som för vissa kan verka lite hög.


(jokkoapa skulle det vara, skrev fel i ett tidigare inlägg, sorry)
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 01:10 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by zpD@Nov 26 2005, 01:31
Någonstans är jag övertygad om att bedrägeri som leder till avtal betyder att man kan riva dessa.

Låt säga att du är på ett sjukhus i USA, de har funnit cancer som kan opereras bort och du hänvisas till en försäkring som gäller för operationen.
När du skrivit på så skrattar de åt dig och säger att de ljög.
Tror du att de går fria med detta så att ditt avtal är giltigt?

Visst, nu kanske det är andra lagar som gäller, men du förstår mina tankegångar.
Hmm ja jovisst förstår jag hur du menar och tänker och jag önskar som alla andra att det var fred på jorden och att Assyriska fick stanna kvar i allsvenskan.

Men min åsikt spelar mindre roll i sammanhanget, regelverk och lagar utövas (och i vissa fall utnyttjas) hela tiden och för att koppla till din liknelse så tror jag inte att den friska patienten heller blir kvitt det han skrivit under.

Men som sagt jag förstår hur du menar, men återigen - hur ska du bevisa att du blivit lurad ? Jag har inte pratat med webadminstratorn själv men jag förstår införsäljningsstrukturen "presentation-problem-presentation-lösning-erbjudande-avslut" eller något liknande. Ett ganska klassiskt säljsamtal och vad jag förstår är det inget olagligt att ringa upp företag och erbjuda dem sina tjänster.
Det kan om möjligt ses som oetiskt ifall det inte finns någon kund från början, men inte olagligt och vadå i värsta fall kan ju säljaren säga att det är han som är kunden. Jag tycker nog också att det är lite oschysst att stressa fram ett svar. Men är det hungriga säljare som är snabba till avslut är värdefulla för varje verksamhet, så jag förstår att dom kommer till skott.
-------------
Kärnfrågan är inte riktigt den utan - företaget har missat/struntat i att regga sitt namn på andra tlder än den man använder och måste kvickt ta ställning till om toppdomänerna är viktiga för företaget.
-------------
Jag vill avsluta med en liten parantes om Comitnet/Yrkesregistret/NICTRADE/YREG/Yellow Registry och allt annat dom kallat sig - Jag har svårt att uppskatta hur många spaltkilometrar dom fått smaka piskan. Nerskrivna i nära nog ALLA tidningar/forum/varningslistor på och utanför Internet. Dom är en av Sveriges 3 ICANN-registrarer(om man inte räknar med Norska Active24 som är verksamma i Sverige bla genom Loopia). Kort historia - Alla hatade Comitnet för att dom i stort sett gjorde samma sak som det säljarbolaget i den här tråden, Comitnet reggade tom domänerna på sig själva för att ha maximal kontroll - betalade inte kunden så...Det skrevs som sagt myckt om Comitnet och alla de lurade (fritextsök på google) men sen tog alla skriverier slut...Comitnet blev NIC-SE ombud och kritiken ebbade ut. (NIC kritiserar ju aldrig sina egna ombud)

Comitnet är idag Sveriges största ICANN registrar och administrerar många tusen domäner och ca 90 miljoner i taxerad omsättning förra året.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 02:25 #24
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
jokkoapa: Tack för många läsvärda inlägg. Jag har helt klart en annan syn på det här efter att ha läst ditt och andras inlägg. Jag ska förmedla möjliga utgångar av det här till min uppdragsgivare och sen får han välja hur han vill gå tillväga. Vi ska även ta ett samtal med vår revisor/jurist och se vad han har att komma med. Om ingen misstycker så återkommer jag i den här tråden med fortsättningen.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-05, 14:02 #25
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Jag uppmanade min uppdragsgivare att betala för de tjänster han beställt, vet inte om han valde att göra det eller om han valde att åberopa t.ex. paragraf 47 i köplagen. Det vi gjorde när vi själva valde att registrera ett domännam torde befinnas sig i gränslandet mellan vad som är tillåtet och inte tillåtet (vet dock inte säkert i enlighet med vad).
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 14:22 #26
milla milla är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 5
milla milla är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 5
Jag har blivit fakturerad av företaget ifråga då min hustru svarade i min firmatelefon och tyckte att det var bäst registrera .com domänen ifråga.
Jag hävdar att jag har enskild firma och att min hustru är en privatperson och att dom istället kan fakturera henne då jag ej beställt något, men att hon vill använda sig av distansköplagen och ångra sitt köp.

Jag har talat med kronofogdemyndigheten och dom säger att om ärendet skickas dit då kan jag bestrida fakturan och är företaget oseriöst återkallar dom som regel ärendet, blir det domslut så får jag väl betala då, och får kanske reda på vem står bakom företaget? detta har jag kollat upp och det är en målvakt!
milla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 14:39 #27
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Distansköplagen gäller inte för påbörjade tjänster.

Däremot bör inte din hustru inte rätt att ingå avtal för din enskilda firma, så i det fallet klarar du dig förmodligen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 14:40 #28
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Bravo!
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 15:33 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by jonny@Dec 6 2005, 15:39
Distansköplagen gäller inte för påbörjade tjänster.
Däremot bör inte din hustru inte rätt att ingå avtal för din enskilda firma, så i det fallet klarar du dig förmodligen.
Ah, skulle ha stått:
Däremot bör inte din hustru ha rätt att ingå avtal för din enskilda firma...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 16:10 #30
milla milla är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 5
milla milla är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 5
Webadministratorn hävdar gentemot mig att min hustru har genom bedrägligt betende utgivit sig för att kunna svara för företagets räkning och att detta är en sak mellan mig och henne. hon har dock vid telefonsamtalet inte frågats om vare sig personnr eller nånting annat och har inte något anställningsförhållande till mig, Ok!
jag är gift med henne!

Hursomhelst det blir intressant att se om dom går vidare till något domslut.
Företaget har bara en boxadress och telefonen är ett 020nr som inte har någon geografisk bindning. vd- posten skall tillträdas av någon med ett öst-stats namn
som har en lägenhet utan telefon och saknar körkort och allt som hör vanliga människor till. (Herregud vad lätt att starta bolag med personer som inte går att spåra) det skulle inte förvåna mig om företaget anlitar ett juridiskt ombud och att man bara får reda på att webadministratorn är part i målet! suck!!
milla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017